אווירת סוף קורס: המשבר הקואליציוני בשיאו, כולם כועסים על כולם - בדיוק כמו בפעם הקודמת

הסערה הנוכחית שפוקדת את הממשלה מזכירה את זו שקדמה לה • בן גביר דורש לקבל החלטות, נתניהו זועם עליו, ש"ס בביקורת חריפה והחרדים מאוכזבים מהיעדר הישגים • עסקת החטופים שמרחפת מעל אינה מורידה מהמתח שקיים

בן גביר ודרעי (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

זה משבר קואליציוני ידוע מראש, כמעט העתק של המשבר הקודם שהתרחש רק לפני שלושה שבועות פחות יום: אז זה היה בגלל חוק הרבנים, אמש (שני) זה שוב בגלל חוק הרבנים, הפעם בנוסח המרוכך.

ערוץ הכנסת

כל השאר דומה בצורה מדויקת - גם אז ראש הממשלה רתח, בער, זעם ועל פי עדויות של נוכחים בלשכה הוא צעק על בן גביר שהוא "חסר אחריות, שאי אפשר לעבוד איתו ושהוא (בן גביר) יפיל את הממשלה". גם אתמול נתניהו רתח, בער, זעם וטען ש"בן גביר מתנהג כמו ילד, לא מבין את גודל השעה ויפיל את הממשלה".

לפני שלושה שבועות דרעי אמר לנתניהו שהוא "איבד שליטה על הקואליציה שלו, כל אחד עושה מה שבא לו, או שיש קואליציה או שלא". אמש (שני) זה כבר הפך לרשמי בהודעה חריגה מאוד בסטנדרטים של ש"ס ודרעי בה נכתב: "רואה בחומרה רבה את התנהלותו המופקרת של השר בן גביר, בהפרה שיטתית ובוטה של המחויבות הקואליציונית". הם הוסיפו כי "ש"ס מאוכזבת עמוקות מחוסר שליטתו של נתניהו בחברי הקואליציה".

אנשי הליכוד משוכנעים שבן גביר רוצה בחירות. חלקם מוכנים להישבע שבשבועות האחרונים שמעו את סביבתו של בן גביר אומרת "אין לנו בעיה, נלך לאופוזיציה נשב שם עם 20 מנדטים". האם הממשלה תתפרק? מצד אחד, הכנסת יוצאת לפגרה בעוד כשבועיים, זמן קצר מאוד לפירוק ממשלה.

הגיוני לקואליציה לשרוד אותו. מצד שני, יש כמה סימנים שצריכים להדאיג את נתניהו: אמנם במשך שנים ממשלות לא נפלו על אירועים צבאיים או ביטחוניים גדולים, אבל עסקת החטופים היא נושא אחר.

סמוטריץ' בישיבת הסיעה, צילום: אורן בן חקון

סמוטריץ' הבהיר אתמול שעסקת חטופים כפי שהיא כעת תביא לסיום הממשלה. בן גביר לא יישאר מאחור. ממשלות נפלו על נושאים פנימיים שחשפו עצבים גדולים - עידית סילמן גלגלה פירוק ממשלה על חוק חמץ, נתניהו על חוק ישראל היום, ליברמן על גיוס. חוק הרבנים יכול להיכנס לסטטיסטיקה.

החרדים חסרי הישגים: לא הצליחו לחוקק חוק גיוס, התקציבים הוקפאו, לא הצליחו למנות רבנים ראשיים ודיינים, ומערכות החינוך שלהם בקשיים. ח"כים רבים במפלגות החרדיות לא רואים טעם להמשך כהונת הממשלה הזו. הזעם של דרעי חריג ואמיתי. אמש הפיצה ש"ס שתי הודעות רשמיות מאוד ולא אופייניות בלקסיקון של המפלגה.

בן גביר, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

באחת נאמר, כאמור, "התנהלותו המופקרת של השר בן גביר" ו"אכזבה עמוקה מחוסר שליטתו של רה"מ נתניהו בחברי הקואליציה". בשנייה השתמשה במילים חריפות יותר ואמרה: "גוש הימין גילה הערב שוב את הבלון הנפוח ששמו איתמר בן גביר, שכגודל הציפייה כך עוצמת האכזבה. לא ימין ולא חזק. רצף של כישלונות מביכים בתחומי אחריותו, תוך גלגול אחריות, איומים והאשמות על כל העולם. מכונת רעש ואפס עשייה".

מהצד של בן גביר מתעקשים על דרישתו להצטרף לפורום מקבלי החלטות המלחמה הכולל את דרעי, דרמר וראשי מערכת הביטחון. לשיטתם, הוא הודיע כבר שאם לא יקבל - הוא ישבש את עבודת הקואליציה. לשיטתו של בן גביר מחדדים: בעוד ש"ס עסוקים בחוקי ג'ובים, הם דורשים דרישות מהותיות הנוגעות לניהול המלחמה, ממנו בן גביר ממודר. דרעי, לעומת זאת, חבר ב'מטבחון', אבל לדבריהם אינו שונה במאומה מגנץ ואיזנקוט.

בן גביר, נתניהו ודרעי, צילום: אורן בן חקון

בתקופה של מונחים צבאיים אפשר לומר שגם אם הממשלה לא תתפרק, היא לגמרי נמצאת באס"ק – אווירת סוף קורס, ממנה קשה לחזור לשירות פעיל ועבודה תקינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר