חוק הרבנים בתחפושת? ועדת החוקה דנה בהצעת חוק המאפשרת לשר לשירותי דת לחלק תקציבים נוספים

המטרה: מימון כח אדם במועצות הדתיות • בחוות הדעת של הייעוץ המשפטי נטען כי ההצעה מבקשת להעניק לשר חופש פעולה לא סביר בתקצוב

שר הדתות, מיכאל מלכיאלי (ארכיון). צילום: יונתן זינדל/פלאש90

ועדת החוקה דנה היום (שלישי) בהצעת החוק שארגון עתים חשף לפני כמה שבועות, הצעת חוק המבקשת לתת לשר לשירותי דת אפשרות לחלק תקציבים נוספים למימון כח אדם במועצות הדתיות.

ראש עיריית דימונה בדיון על "חוק הרבנים": ""אנחנו לא ניתן לחוק הזה לעבור ואני מהליכוד" // ערוץ הכנסת

"הצעת החוק מבקשת ליצור כפל תקציב לא תקין - התיקון המוצע יוצר מצב שבו החוק קובע שגוף יכול להיות מתוקצב ע"י הממשלה בשני ערוצים נפרדים, עם אמות מידה נפרדות, בגין אותה פעילות בדיוק", נכתב בחוות הדעת של הייעוץ המשפטי.

עוד נטען כי ההצעה מבקשת להעניק לשר חופש פעולה לא סביר בתקצוב: "התיקון המוצע מייצר מנגנון חדש של קביעת תקציב. האם יש מגבלות כלשהן על החלטת השר, למשל, לעניין היקף התקציב שהוא רשאי 'לשאת בו'. נוכח האמור, מוצע לוועדה לשקול לבצע התאמות שונות, שיקרבו אותו לעקרונות המקובלים הנוגעים לקביעת תקציבים".

בדברי ההסבר נטען, שכוונת הצעת החוק לאפשר לשר לשאת בהוצאות "שכר ותקנים" של רבנים ובלניות. ואולם, לשון התיקון המוצע אינה מוגבלת, הן מבחינת סוגי השכר והתקנים ומאפשרת כל סוג של תקנים (האם השר יכול להחליט להפנות תקציב לתקן של עבודת מזכירות?), והן מבחינת היקף הוצאות השכר והתקנים, שכן אין כל מגבלה על השר לעניין היקף התקצוב.

השר מיכאל מלכיאלי, צילום: דודי ועקנין

עוד נטען כי למועצות דתיות רבות יש עודף תקציבי ובעיה מהותית בניהול כח אדם, לכן, "לא הגיוני שהשר יתקצב אותם דווקא בתחומים האלה". 

"מוצע לוועדה לשקול האם יצירת מנגנון חקיקתי שיאפשר לשר להגדיל את המימון למועצות הדתיות דווקא עולה בקנה אחד עם ממצאי הביקורת? והאם נוכח מצבן הפיננסי של המועצות הדתיות כפי שבא לידי ביטוי בדו"ח המבקר, יש צורך בחקיקה שתיצור ערוץ תקציבי נוסף לתקצוב מועצות דתיות?".

במילים אחרות, הייעוץ המשפטי אומר שהצעת החוק היא לא סבירה ותוביל למציאות לא תקינה, וזאת מבלי לדבר על העלות התקציבית בתקופת מלחמה.

מארגון עתים, שנאבק בחוק מיומו הראשון, נמסר בתגובה: "מאחורי ניסוחים עמומים ונפתלים מדובר בחוק רבני הערים בתחפושת, עוד חוק שדרכו מנסות ש"ס והציונות הדתית להרחיב את יכולתם למנות את אנשיהם לתפקידים בממסד הדתי. גם נציגי משרד המשפטים ומשרד האוצר הביעו התנגדות מהותית לתיקון. במועצות אזוריות קיימת בעיה נקודתית שנוגעת לתקצוב של רבנים ובלניות שאותה צריך לפתור, אבל הצעת החוק מבקשת לעשות דבר אחר לחלוטין. תמוה מה בוער לח"כ רוטמן ושותפיו לקדם בלהט חוק כה בזבזני לציבור דווקא בימים אלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר