"מורדים" ומודחים? גלנט וברקת צונחים | סקר פריימריז בליכוד

בחירות מקדימות בליכוד, אילו נערכו היום, היו משנות מהיסוד את רשימת הנבחרים • לפי סקר דרמטישל מנו גבע, המפסידים הגדולים הם גלנט וברקת, והמרוויחים הם ביסמוט, אוחנה ודיכטר • המפתיעים: גוטליב וסעדה ממריאים, הפעם ללא שריון, "צמד הדודים" אמסלם וביטן יורדים בכמה מקומות

הח"כים של הליכוד אחרי הניצחון בבחירות האחרונות. בקרוב פנים חדשות?. צילום: לירון מולדובן

כמעט שנתיים עברו מאז הפריימריז האחרונים שנערכו בליכוד, נהרות של רפורמה משפטית, מלחמה קשה ומאבקים פנימיים בלתי פוסקים עברו על המפלגה מאז, ואחת השאלות המעניינות היא מה מעמדם כיום של חברי המפלגה בקרב בוחריהם. בסקר שערך לאחרונה מנו גבע ושהגיע לידי "ישראל היום" השתתפו כ-500 מתפקדי ליכוד.

סקר פריימריז בליכוד,

הסקר נערך לבקשת מועמד שבדק אפשרות להצטרף למפלגה. מהתצאות עולה כי 47% מהם מגדירים את עצמם מסורתיים, 33% חילונים, 17% דתיים ואחוז אחד חרדי - מגלה תמונת מצב מרתקת לגבי מה הם חושבים כיום על נבחרי הציבור שלהם: את מי הם היו מקדמים, את מי מדרדרים ברשימה ואת מי הם היו מעדיפים לשלוח הביתה.

הנתון המרתק ביותר קשור בשר הביטחון, יואב גלנט - מי שבפריימריז הקודמים סיים במקום הרביעי, אך מאז הרפורמה המשפטית ובמהלך המלחמה הפך לעצמאי ובעמדת אופוזיציה לנתניהו, צונח ברשימה למקום 23.

סקר הפריימריז בליכוד: המועמדים לראשות המפלגה, צילום: ללא קרדיט

ירידה משמעותית נוספת בקרב המתפקדים נרשמת אצל "מורד" נוסף - ניר ברקת, שבפריימריז האחרונים היה במקום השמיני ועל פי הסקר הנוכחי יורד למקום 16.

צניחה גם של אמסלם וביטן

ירידה דרמטית מעניינת היא של צמד ה"דודים": דודי אמסלם, שסיים בפריימריז במקום החמישי, יורד על פי הסקר למקום 11. דוד ביטן, שהיה מקום 17, יורד בסקר למקום 29 - שספק אם יהיה ריאלי בבחירות הבאות.

ירידה דרמטית של צמד ה"דודים". ביטן ואמסלם, צילום: אורן בן חקון

עוד ירידות מעניינות רשומות על שמן של מירי רגב ועידית סילמן: הראשונה יורדת מהמקום התשיעי למקום 12, השנייה מידרדרת ממקום 16 למקום 28. גם גלית דיסטל־אטבריאן יורדת - ממקום 21 למקום 27.

נתונים מעניינים יש גם בצד של הח"כים שמטפסים ברשימת הליכוד לכנסת. את המקום הראשון (אחרי נתניהו) כובש יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, ודוחק משם את יריב לוין מקום אחד כלפי מטה.

הדוחקים, הקופצים והיוצאים

העלייה המטאורית והמשמעותית ביותר שעולה מהסקר היא של בועז ביסמוט, שבפריימריז הקודמים נכנס למקום 27 ועל פי תוצאות הסקר כובש בסערה את המקום השלישי(!).

העלייה המטאורית והמשמעותית ביותר. ח"כ בועז ביסמוט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מתפקדי הליכוד היו רוצים לראות אחריו ברשימה את גלעד ארדן, שצפוי לחזור הקיץ בתום ארבע שנים בגולת האו"ם - והם גם מעלים בשישה מקומות את אבי דיכטר, מ־11 למקום החמישי.

קפיצות מעניינות במיוחד – ופחות צפויות, יהיה מי שיאמר - אפשר לראות אצל ח"כים שלאחרונה נחשבו סוררים. טלי גוטליב, שלא חוששת לתקוף את מדיניות הממשלה, מקבלת שדרוג ברשימה ממקום 25 שהיה שמור לייצוג נשים - היישר למקום 14 ברשימה הארצית.

כמוה גם משה סעדה, שיצא לאחרונה נגד הממשלה בסוגיות הגיוס וחוק הרבנים, ולמרות זאת מזנק ממקום 28 - שבפריימריז האחרונים היה שריון של ראש הממשלה - למקום 13. אופיר כץ מדלג עשרה מקומות מעלה – מ־31 ל־21 ברשימה.

אין מתחרים לנתניהו

מאידך, כך על פי הסקר, יש לא מעט ח"כים מכהנים שעלולים למצוא עצמם מחוץ לרשימה, ובהם אלי דלל, גילה גמליאל, ניסים ואטורי, דן אילוז, אושר שקלים ואחרים.

נחשבה סוררת בזמן האחרון. ח"כ טלי גוטליב, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הסקר בדק בקרב מדגם מתפקדי הליכוד גם את השאלה את מי הם היו רוצים לראות בראשות המפלגה אם הבחירות היו נערכות היום, והתשובה הצפויה: 68% ענו בנימין נתניהו.

מי שפחות צפוי הוא יוסי כהן, שעל אף מיקומו הנמוך בדירוג המתמודדים בפריימריז (מקום 25) דורג שני אחרי נתניהו עם 9% תמיכה.

גלנט, על אף הידרדרותו ברשימה לפריימריז, מועמד במקום השלישי (7%). כידוע, הפריימריז נערכים בקרב קרוב ל־150 אלף מתפקדי ליכוד שבוחרים 12 שמות לכנסת. אם חלק ניכר מהם לא שם את גלנט ברשימה - הוא יורד בה, אך במקביל חלק אחר של המתפקדים יכול להצביע עבורו לראשות המפלגה ובכך למקם אותו שלישי בהנהגתה.

אחריו בדירוג: ברקת (5.5%), ישראל כ"ץ (2.6%), דיכטר (1.7%) ואדלשטיין (1.7%).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר