מהלילה: אין רבנים ראשיים מכהנים; מלכיאלי תוקף את היועמ"שית

טרם נבחרו מחליפים לרבנים הראשיים והסחבת בקביעת מועד מוסכם לבחירות נמשכת • בבקשה לעקוף את החלטת בג"ץ ובכך להימנע מהצורך של הרבנים למנות נשים, השר לשירותי דת יצא כנגד הייעוץ המשפטי • הוא שיגר מכתב חריף למשנים ליועמשי"ת: במצב הנוכחי יש להתקדם לבחירות מבלי לבחור את נציגי הרבנים הראשיים בגוף הבוחר

שר הדתות, מיכאל מלכיאלי (ארכיון). צילום: יונתן זינדל/פלאש90

לאחר כהונה של עשור, היום (ראשון) יתקיים טקס פרדה לאחר שתפקע כהונת הרבנים הראשיים. טרם נבחרו מחליפים לרבנים הראשיים והסחבת בקביעת מועד מוסכם לבחירות נמשכת. בתוך כך, השר מיכאל מלכיאלי פנה במכתב תקיף למשנים ליועמשי"ת, בטענה כי אין סמכות למינוי ממלא מקום לרבנים הראשיים לעניין מינוי 10 נציגיהם בגוף הבוחר, וכי יש לסגור את הגוף הבוחר על 140 חברים בלבד. "ככל שמונו כל יתר חברי האסיפה הבוחרת, ניתן לקבוע כי הושלם הרכב האספה".

הראשון לציון הרב יוסף: אם יכריחו אותנו ללכת לצבא - ניסע כולנו לחוץ לארץ (ארכיון)

המכתב של השר מלכיאלי מגיע ברקע התנגדות הראשל"צ היוצא הגר"י יוסף למינוי נשים כנציגי הרבנים. השר מלכיאלי מבקש לעקוף את מתן הסמכויות למ"מ הרבני הראשיים וכך להימנע מהצורך של הרבנים למנות נשים. בש"ס מאותתים שלא יתפשרו בנושא והשר מלכיאלי אף דורש ייצוג עצמאי בבג"ץ אם עמדתו לא תתקבל .

האספה שתפקידה לבחור רבנים ראשיים עוד לא התכנסה – בין השאר בגלל מניעה משפטית של הרבנים היוצאים למנות נציגים מטעמם לאספה, שכן אחיהם נמנים בין המתמודדים. עיכוב נוסף הוא סירוב של מועצת הרבנות למנות רבניות כחלק מהגוף הבוחר. בהיעדר רבנים ראשיים שנבחרו בתהליך רשמי מסודר, לשניים ימונו ממלאי מקום – ולמעשה לראשונה ישראל תישאר ללא רב ראשי ספרדי ורב ראשי אשכנזי.

הרבנות הראשית, צילום: דודי ועקנין

את מקומו של הרב דוד לאו בתפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול אמור למלא הדיין הוותיק ביותר המכהן כיום בהרכב הדיינים – הרב אליעזר איגרא. אם כי לא ברור כיצד הוא ייכנס לתפקיד ממלא המקום לאחר שהכריז היום כי הוא מעוניין להתמודד לתפקיד הרב הראשי באופן רשמי למרות מגבלת גילו.

את תפקיד נשיא מועצת הרבנות הראשית עתיד למלא הרב יעקב רוז'ה, רב העיר בת ים ומוותיקי החברים במועצת הרבנות הראשית. הרב רוז'ה מונה לממלא מקום לאחר פארסה מביכה נוספת. הרב יצחק פרץ, חבר מועצת הרבנות הראשית המבוגר ביותר נבחר לתפקיד למרות מצב בריאותי מורכב מאד.

הרב דוד לאו, הרב יצחק פרץ והרב משה ולר (ארכיון), צילום: דוברות הרב הראשי

לאחר שפורסמה ב"ישראל היום" פנייה דחופה ליועמ"שים של משרד המשפטים והדתות בעניין אותו הגיש פרופסור אביעד הכהן, ולאחר חשיפת פרוטוקולים מבית המשפט בו מודה מנכ"ל משרד הדתות יהודה אבידן כי הרב פרץ בבית החולים, עבר המינוי לבא אחריו, הרב רוז'ה, שנחשב מומחה לזיהוי חללים ולקבורה. הרב הוא איש חינוך המכהן כיו"ר ועד רבני זק"א ונציג הרבנות הראשית במכון לרפואה משפטית באבו כביר.

כאמור, טקס הפרדה ייערך בהשתתפות השר לשירותי דת, ח״כ הרב מיכאל מלכיאלי, ובמהלכו אף יחולקו תעודות כושר לאלפי נבחנים שסיימו לאחר שנות לימוד ארוכות את מסלול ההכשרה לרב עיר ולכהונת דיין, ועמדו בהצלחה בבחינות הרבנות הראשית. במהלך הטקס יקיימו הרבנים הראשיים תפילה לשלומם של חיילי צה״ל וכוחות הביטחון וכן תפילה להשבת החטופים.

הרב רוז'ה (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

"'תקיעת מקלות' בגלגלי הליך בחירת הרבנים הראשיים"

בעקבות המכתב של מלכיאלי, פנה פרופסור אביעד הכהן בפנייה דחופה ליועמ"ש משרד הדתות: "לידיעת מרשי, הגיע בדקות האחרונות ממש העתק מכתב של השר לשירותי דת המכונה. עמדת המשרד לשירותי דת בעניין הרבנים הראשיים". מעבר לסגנונו ותוכנו המשונה (לשון המעטה, תוכן ובעיקר מהות שקרובה קרבה מוזרה במהותה ל"חוות דעתו" הנחזית והמלומדת של הרב יצחק פרץ שליט"א שהועברה אלינו לפני מספר ימים), שמן הסתם יידון במסגרת הדיון שיתקיים בבג"ץ ביום שלישי הקרוב, המכתב מוצג י"כעמדת המשרד" בלי שיועמ"ישית המשרד לשירותי דת אפילו מכותבת אליו".

"ידענו היטב גם מפסקי הדין שניתנו אך באחרונה - כי מייצגי המשרד בהליכים משפטיים ופרשניו המוסמכים של הדין הם היועצים המשפטיים של המשרד, ובוודאי לא השר ומנכ"לו, ובכל הכבוד גם לא יועמ"ש הרבנות הראשית (כמוצע במכתב השר מהיום). מפסק הדין שניתן אך לפני ימים ספורים בעניין בג"ץ חוק הגיוס, למדנו גם אימתיי יינתן ייצוג נפרד לשר, ודומה שהמקרה דנן אינו נמנה עמו".

דיון בבג"ץ גיוס חרדים (ארכיון), צילום: עמית שאבי

"מעבר למחות, ברי כי הגשת בקשה כזו יום לפני הדיון בבג"ץ לא נועדה אלא להמשיך את 'תקיעת המקלות' בגלגלי הליך בחירת הרבנים הראשיים, שתוארה בהרחבה בעתירת מרשותיי, על כן אבקש לדעת מפורשות האם תוכן מכתב זה נכתב ונשלח גם בידיעת, ועל דעת, הייעוץ של המשרד, יועמ"ש הרבנות הראשית, או הייעוץ המשפטי לממשלה ובידיעתם?"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר