סמוטריץ' אמר לרמטכ"ל: לא אנחנו חזרנו לישון ב-6 באוקטובר - והתנצל | הציטוטים המלאים מהפיצוץ בקבינט

העימות בין שר האוצר לרב אלוף הרצי הלוי התפתח במהלך דיון על סמכויות המנהל האזרחי בשטחי B • נתניהו טען כי האמירות אינן מקובלות עליו • סמוטריץ' שיצא נגד הדרג הצבאי התנצל בהמשך על דבריו, "אך לא על תוכנם" • וגם: הפנייה של גלנט לראש הממשלה: "אתה לא יכול לאפשר לשרי הקבינט להשתלח בצה״ל ובשב״כ באופן קבוע"

סמוטריץ' והרמטכ"ל . צילום: דובר צה"ל, אורן בן חקון

עימות חריג אירע אמש (חמישי) בקבינט בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לרמטכ"ל הרצי הלוי  במהלך דיון על סמכויות האכיפה של המנהל האזרחי בשטחי B.

בתחילה, שר המשפטים יריב לוין עקץ את הצבא על אכיפה בררנית לטענתו: "זה לא משנה זה לא שאוכפים גם בשטחי c. שיאכפו ערבים כמו שאוכפים יהודים". ‏הרמטכ״ל כעס וראה בדברים של לוין זלזול בצה״ל ואמר: יש שם חיילים שמסכנים את החיים ולא מזיקים. נלחמים בטרור.

"אני מציע לך להוריד את הטון, אנחנו מחויבים לביטחון לא פחות ממך", אמר סמוטריץ' בזעם. אל תרצה לנו על אחריות. הבלגתי לך על האמירות לפני שבועיים, זה לא אנחנו שהלכנו לישון ב-6 באוקטובר". בתגובה ‏הרמטכ״ל צעק: ״תחזור בך״.

בהמשך ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי האמירות אינן מקובלות עליו, הן מצד הרמטכ"ל והן מצד השר. גלנט התייצב לצד הרצי הלוי ואמר לראש הממשלה: "אתה לא יכול לאפשר לשרי הקבינט להשתלח בצה״ל ובשב״כ באופן קבוע. זו תופעה חמורה שלא הייתה מעולם ומסכנת את ישראל במלחמה.

יואב גלנט בעקיצה לנתניהו, צילום: קוקו

סמוטריץ' התנצל על האמירה הקשורה ל-6 באוקטובר, אך לא התנצל על תוכן דבריו: "צריך שיח ללא זלזול בין דרג צבאי למדיני".

"השר מתח ביקורת על יחסו המזלזל של הרמטכ"ל כלפי הדרג המדיני, בדגש על אמירתו הפוגענית, המקוממת והלא ראויה של הרמטכ"ל בדיון הקבינט הקודם נגד הדרג המדיני", נמסר בתגובה מטעם סמוטריץ'. "אמירה שבעיקר אינה אמת אך גם אין לה מקום ביחסי רמטכ"ל ודרג מדיני במדינה דמוקרטית מתוקנת.

למרבה הצער, במקום לקחת אחריות ולהתנצל על הדברים, הרמטכ"ל התבצר בעמדתו ותקף את השר סמוטריץ', מה שגרר חילופי דברים קשים. השר סמוטריץ' עומד מאחורי הביקורת על דברי הרמטכ"ל, כמו גם על המשך המינויים המקוממים שהוא מבצע תוך התעלמות מוחלטת מביקורת שרים רבים, ואולם התנצל על הסגנון שיכול היה לפגוע ברמטכ"ל באופן אישי, מה שכמובן לא היתה כוונת הדברים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר