הניצחון המוחלט של החרדים עלה להם בכישלון מוחלט

הרוב הדומם שנקעה נפשו מהקרע בעם יצביע ברגליים עבור מי שיקבל החלטה לא פופולרית, שתתקבל בהסכמה רחבה • ישנם גורמים שלא מסתפקים בפחות מגיוס מיידי של 66 אלף בחורי ישיבה וסגירת שערי הישיבות לנצח - זהו חלומם הרטוב של הקיצונים שלא מוכנים לשום פשרה

המחאה נגד הגיוס: חרדים קיצוניים חוסמים את כביש 4 בקריאת "נמות ולא נתגייס". צילום: יוסי זליגר

אם יש מתנה שאותה קיבלו הקיצונים החרדים, אנשי הפלג הירושלמי ונטורי קרתא, היא הכרעת בג"ץ. זהו חלומם הרטוב, למסגר את המאבק הצודק הזה מאין כמוהו, למלחמת דת, ל"ניסיון שמד" וזעקות "געוואלד" נוספות.

"נמות ולא נתגייס": חרדי שהפריע לדיון בבג"ץ הוצא מהאולם // השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

ככל שיותר רע, כך פורחים אנשי הקיצון. גם מהצד השני של המפה, ישנם גורמים שלא מסתפקים בפחות מגיוס מיידי של 66 אלף בחורי ישיבה וסגירת שערי הישיבות לנצח. זהו חלומם הרטוב של הקיצונים שלא מוכנים לשום פשרה, לשום הידברות. נמות ולא נתגייס. או הכל או כלום.

במלחמה אוהבים לדבר במונחים של הכרעה וניצחון מוחלט. אבל הציבור הישראלי למד על בשרו באותיות חקוקות בדם ששום צד מעולם לא הרוויח כאשר הכניע והכריע את המחנה השני באופן מוחלט. כשאבריימי יוסטמן, חבר צוות המשא ומתן של יהדות התורה, אמר לאחר שנחשפו דרישות המשא ומתן הקואליציוניות של יהדות התורה "תקפצו לנו" - הוא אולי צדק. כי המפלגות החרדיות הגיעו לקואליציית חלומות לאחר שממה אופוזיציונית, ולאחר שלשיטתם לא קיבלו מאום. אבל היתה זו אמירה לא חכמה שהצעידה אותם לתהום. הניצחון המוחלט של החרדים עלה להם בכישלון מוחלט.

סיעות ש"ס ויהדות התורה, צילום: אורן בן חקון

בדיוק כמו הרפורמה המשפטית שנגמרה בטרגדיה - אי אפשר לחוקק מעל הראש של אנשים שמרגישים שציפור הנפש שלהם, קודש הקודשים, נשחטת ונרמסת. פעם זו הדמוקרטיה ופעם זה לימוד התורה.

בלי לחרטט, בלי לבלף: ללכת בין הטיפות

לאחר החלטת בג"ץ, נדרשים המנהיגים ומי שרוממות הפופוליזם אינם בגרונו לגבש חוק גיוס בהסכמה רחבה ככל הניתן. חוק ההולך בין הטיפות, ומעניק מענה אמיתי ומיידי לצרכי הצבא והעם. זה לא פופולרי, לא מביא לייקים או אהדה. ברשת איקס (טוויטר לשעבר) ישחטו את מי שיעז לדבר על פתרון חכם ולא צודק. גם באולפני הטלוויזיה יעדיפו להעביר את המיקרופון לכל מי שיגנה כל פתרון שאינו מחיקה מוחלטת של דרישות המשתמטים.

בלשכת רה"מ זועמים עליו. אדלשטיין, צילום: אורן בן חקון

אבל הרוב הדומם, העייף, זה שעסוק בהישרדות ובחיים עצמם, זה שנקעה נפשו מהקרע האכזר בעם באמצע מלחמת קיום, יצביע ברגליים עבור נבחר ציבור שייקח החלטה קשה ולא פופולרית. החלטה שתתקבל בהסכמה רחבה ככל הניתן. כולם יידרשו לאומץ ולוויתורים כואבים. חברי הכנסת החרדים לא יוכלו לחרטט ולבלף, וחברי הכנסת מהמפלגות החילוניות יצטרכו לצעוד בשביל האמצע ולגבש פתרונות אמיתיים ולא פופוליסטיים. לקבוע יעדים הגיוניים ולהתחיל לפנות ולגייס את האלפים שכבר היום ניתן לגייסם בהסכמה שבשתיקה.

יש חבר כנסת אחד שהתחיל לעשות זאת ובינתיים הולך לו לא רע. בלשכת ראש הממשלה זועמים על חבר הכנסת יולי אדלשטיין אחרי שהצהיר כי לא יאפשר להעביר חוק גיוס ללא הסכמה רחבה, אבל הוא ממשיך להתעקש על כך - גם בסוגיות נוספות. בדיון בוועדת חוץ וביטחון ביום שלישי השבוע, שבראשה הוא עומד, הודיע אדלשטיין שלא יעלה להצבעה את החוק להעלאת גיל הפטור למשרתי מילואים, כל עוד אין עליו הסכמות.

תהיו אדלשטיינים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר