הליכוד: "תמוה שאחרי 76 שנים הוחלט לכפות פסק דין, הפתרון - השלמת החקיקה ההיסטורית"

בג"ץ הכריע פה אחד: חובה לגייס את תלמידי הישיבות ולחדול ממימון הישיבות • השר גולדקנופף: "‏החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת" • משה גפני תקף: "אין שם אף שופט שמבין בערך של לימוד התורה והתרומה שלהם לעם ישראל בכל הדורות" • גנץ: "לא מאוחר להגיע להסכמות" • ליברמן: "יש שופטים בירושלים"

דיון בבג"ץ (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

בג"ץ ברוב של 9 שופטים מול 0 מתנגדים - חובה לגייס את תלמידי הישיבות: בית המשפט העליון קבע הבוקר (שלישי) פה אחד כי בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי, ועל המדינה לפעול לגיוס החרדים ולחדול ממימון הישיבות. במערכת הפוליטית מיהרו להגיב, והדעות חלוקות. 

נתניהו על חוק הגיוס: "אני חושב שיש דרך לעשות זאת, בפטישים זה לא מצליח, זה לא הביא לגיוס חרדים" // צילום ארכיון: לע"מ

בליכוד הגיבו על ההכרעה: "תמוה שבג"צ, שנמנע במשך 76 שנים לכפות בפסק דין את גיוס בני הישיבות, עושה זאת דווקא עכשיו, ערב השלמת חוק הגיוס ההיסטורי וכשגיוס החרדים האחרון היה הגבוה אי פעם. החוק גובש ע"י מערכת הביטחון כשבני גנץ היה שר הביטחון ועבר בקריאה ראשונה בתמיכת בנט, לפיד וליברמן. עכשיו פתאום בנט, לפיד, ליברמן וגנץ מתנגדים לחוק כי הם אינם מעוניינים בגיוס חרדים אלא בהפלת הממשלה".

השר גולדקנופף בתגובה: "‏החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת. מדינת ישראל קמה על מנת להיות בית לעם היהודי שהתורה היא סלע קיומו. התורה הקדושה תנצח".

"‏החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת", השר יצחק גולדקנופף, צילום: יהונתן שאול

חבר הכנסת משה גפני תקף: "מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי. אין שם אף שופט שמבין בערך של לימוד התורה והתרומה שלהם לעם ישראל בכל הדורות".

"אין שם אף שופט שמבין בערך של לימוד התורה", ח"כ משה גפני, צילום: אורן בן חקון

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: ״לא מאוחר להגיע להסכמות, שישרתו את המדינה, ויביאו לשירות ישראלי. השירות הוא צורך ביטחוני וגם חובה מוסרית, לא במקום עולם התורה, אלא כדי שנוכל להמשיך להתקיים במדינה של כולנו - חרדים, ערבים, חילונים וכל חלקי החברה, ביחד. הגיע זמן מתווה שירות ישראלי בהסכמה רחבה". 

"לא מאוחר להגיע להסכמות", גנץ, צילום: יוסי זליגר

השר מאיר פרוש מיהדות התורה: "פסיקת בג"ץ מובילה בהכרח לשתי מדינות כאן. אחת, זו המדינה שמתנהלת כפי שהיא, כעת. ומדינה נוספת בה בני הישיבות ימשיכו ללמוד תורה כפי שנהגו במדינה שבן גוריון הכריז עליה". 

"הפסיקה מובילה לשתי מדינות", השר מאיר פרוש, צילום: אורן בן חקון

מאחים לנשק, מגישי העתירה נמסר: "במקום בו אין הנהגה יש דמוקרטיה. 76 שנות ישראבלוף הסתיימו היום כשבית המשפט החליט שכולנו ישראלים, כולנו שווים בפני החוק וכולנו משרתים".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: "יש שופטים בירושלים. לאחר שנים של מריחות ושל ניסיונות להגיע לפשרות ולהבנות, בית המשפט העליון קיבל החלטה שעושה צדק עם הציבור שנושא בנטל. צעד משמעותי בדרך לשינוי היסטורי". 

""יש שופטים בירושלים", ליברמן, צילום: .

יו"ר ש"ס אריה דרעי: "העם היהודי שרד רדיפות, פוגרומים ומלחמות רק בזכות השמירה על ייחודיותו – התורה והמצוות. זהו הנשק הסודי שלנו מול כל האויבים. נמשיך לשמור מכל משמר על חברת לומדי התורה המקיימים אותה מתוך הדחק. הם אלו שמשמרים את כוחנו הסגולי ומחוללים ניסים במערכה. שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה בארץ ישראל, שהיא הענף עליו כולנו יושבים".

"לומדי התורה הם הנשק הסודי שלנו, אלו שמשמרים את כוחנו", דרעי, צילום: אורן בן חקון

יו״ר מפלגת העבודה אלוף במיל׳ יאיר גולן: ״ההחלטה שהייתה מובנת לכל אזרח משרת במדינת ישראל הייתה מובנת גם פה אחד לכל הרכב השופטים. איפה שאין ממשלה יש צדק".

"איפה שאין ממשלה יש צדק", יאיר גולן, צילום: יוסי זמיר

ח״כ נעמה לזימי: שוויון בנטל הוא הצעד הראשון אל עבר איחוי הקרעים בחברה הישראלית. שלילת ההטבות הכלכליות לישיבות ולאלו שאינם מתגייסים בניגוד לחוק היא צעד מתבקש וחשוב. כפי שאנחנו רואים בחודשים האחרונים, חלקים גדולים בציבור החרדי התעוררו והבינו את גודל השעה ואת החובה לסייע למדינת ישראל בעת מלחמה, וזה הזמן שגם ממשלת ישראל תבין זאת". 

" צעד מתבקש וחשוב", ח"כ נעמה לזימי, צילום: יעקב בכר

יו"ר מפלגת נעם סגן השר אבי מעוז: "שופטי בג"ץ ממשיכים בדרכו של אהרן ברק, ופולשים לתחומים ציבוריים ששייכים באופן מובהק לנבחרי הציבור מהרשות המחוקקת והרשות המבצעת. זהו עוד צעד שפוגע בשיטת המשטר הדמוקרטית של מדינת ישראל, והפעם זו החלשה של המדינה והחברה בזמן מלחמה. הגיע הזמן לשים סוף לדיקטטורה של בג"ץ".

"צעד שפוגע בשיטת המשטר הדמוקרטית", אבי מעוז, צילום: אורן בן חקון

יו״ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער: "שמרנים וליברלים: יש שופטים בירושלים".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס הרצליה בנוגע לפסיקת בג"ץ לחייב גיוס תלמידי ישיבה: "מדובר בפסיקה היסטורית וחשובה. צריך לקרוא את ההחלטה במלואה ולראות את המספרים, אבל מדובר בפסיקה שכל הציבור מימין ומשמאל צריך לדרוש מהממשלה לאכוף אותה. לצד כיבוד לומדי התורה יש חובה לבנות את הכוח הצבאי. מדינת ישראל צריכה לוחמים עכשיו".

אלוף במיל׳ וראש אכ״א לשעבר, ח״כ אלעזר שטרן: "תעודת כבוד לבג״ץ - תעודת עניות לפוליטיקה הישראלית.
שופטי בג״ץ הצילו היום את כבודה של תורת ישראל. תורתינו תורת חיים ולא תורה על חשבון אחרים".

חה״כ מרב מיכאלי: "‏בית המשפט העליון הוכיח הבוקר שוב איזה מזל שהצלחנו למנוע מממשלת ההפיכה לסרס אותו. זה לא נגד חרדים, זה בעד שלטון החוק, חוק מקום המדינה שאומר שזה צבא העם, ואין דרך שרק חלק מהעם ישרת וישלם את המחיר".

התנועה לאיכות השלטון: "אנו מברכים על החלטת בג"ץ, המהווה ניצחון היסטורי לשלטון החוק ולעקרון השוויון בנטל. פסיקת בית המשפט העליון מחזקת את עמדתנו כי לא ניתן להמשיך במצב הקיים של אפליה בגיוס לצה"ל, וכי הגיע הזמן לשוויון בנטל".

ח"כ הרב ישראל אייכלר: "בג"ץ הוא גוף דיקטטורי שתפס את השלטון מידי הממשלה הנבחרת והרשויות הדמוקרטיות ומבקש לכפות מלחמת דת ברחובות, וקרע בין יהודים. והיא לא תצלח".

ח״כ אלי דלל (הליכוד): "אחיי החרדים ללא קשר לפסיקת בג״ץ הגנה על ארץ ישראל היא מצווה גדולה בפני עצמה. בעידן של איומים מתמשכים על ביטחוננו, השתתפות בהגנת המדינה היא ביטוי עליון של אהבת הארץ והעם. רבים הלוחמים והמשרתים משלבים בהצלחה בין עולם התורה לשירות משמעותי בצה"ל, ממלאים את חובתם למדינה ומתעלים רוחנית כאחד. זוהי הזדמנות היסטורית ליצור הסכמה רחבה סביב אחת הסוגיות המורכבות בחברה הישראלית".

הפלג הירושלמי הגיב על החלטת בג"ץ ומסר: "בג"ץ בהחלטתו המחרידה חשף בבירור את פרצופו האמיתי כגוף ששם לו למטרת על לפגוע ולהכחיד את עולם התורה ולשנות את צביון הציבור החרדי. ההחלטות המרושעות והמנותקות נגד עולם התורה לא ישנו את המציאות. עולם התורה לא יוותר על אף תלמיד ישיבה כהוראתם הנחרצת של כל גדולי התורה לאורך הדורות גם במחיר הליכה לכלא ושלילת תקציבים. הוברר מעל לכל ספק: הדרך היחידה היא להתנגד לכל שיתוף פעולה עם חוקים שמטרתם לשנות ולחלן את הציבור החרדי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר