"חוב מוסרי למשפחות הנופלים": הוגשה הצעת החוק להוספת כיתוב "הי"ד" על מצבות חללי צה"ל

ח"כ מלינובסקי הגישה את ההצעה בעקבות סירוב משרד הביטחון להוסיף את האיותיות למצבתו של סרן ישראל יודקין שנפל בקרבות בעזה • "עלינו לכבד את צרכיהם, אבלם האישי ואמונתם הדתית של המשפחות"

משפחת יודקין מגלה את המצבה הריקה. צילום: שאול יודקין

 

ח"כ יוליה מלינובסקי הגישה היום (שני) הצעת חוק לכנסת שתאפשר למשפחות שכולות להוסיף את המילה "הי"ד" למצבות יקיריהם. מלינבובסקי הגישה את ההצעה לצד אחיו של שאול יודקין, אחיו של סרן ישראל יודקין שנפל בעזה, ומשפחתו נדהמה לגלות שמשרד הביטחון הותיר את המצבה של סרן יודקין ריקה. 

בעת הגשת ההצעה אמרה ח"כ מלינובסקי: "לנו כמדינה יש חוב מוסרי כלפי בני משפחות הנופלים אשר יקיריהם חירפו את נפשם במלחמה לטובת ההגנה על המולדת וביטחון המדינה ועלינו לכבד את צרכיהם, אבלם האישי ואמונתם הדתית. לפיכך, הצעת חוק זו נועדה לקבוע את האיזון הראוי בין הכללים האחידים על כיתוב מצבות לבין ההתחשבות ברצונו האישי של הפרט ליתן ביטוי אישי לכאבו, כך שיינתן לקרוב משפחה של חייל שנפטר להוסיף בקידמת המצבה ביטוי אישי, כאשר הביטוי יהלום את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ויעמוד ביתר כללי האחידות שעל פי הדין הקיים".

ח"כ מלינובסקי עם שאול יודקין והצעת החוק, צילום: .

 

בסוף השבוע האחרון, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי שלחה במכתב לשר הביטחון יואב גלנט ובו דרישה להיענות לבקשת משפחתו של סרן ישראל יודקין ז"ל, שנפל בקרבות בעזה בחודש מאי, להוסיף את המילה "הי"ד" למצבה שעל קברו, זאת אחרי שמשרד הביטחון אסר זאת בנימוק של חריגה מכללי הפרוטוקול. חברי כנסת רבים מהקואליציה והאופוזיציה הצטרפו לפנייה - חילונים, דתיים וחרדים, ביניהם מיכל וולדיגר, אוהד טל, שלמה קרעי, לימור סון הר מלך, ארז מלול, אברהם בצלאל, צביקה פוגל, ולדימיר בליאק, יצחק פינדרוס, יוסף טייב, צבי סוכות, יונתן משריקי, מיכאל ביטון ומאיר כהן.

הדברים מגיעים כאמור על רקע גילוי המצבה של סרן ישראל יודקין, לוחם בנצח יהודה שנפל בקרב בצפון רצועת עזה. משפחתו עלתה לקברו בסוף השבוע האחרון אך המצבה נותרה ללא כיתוב. למרות מאבק ממושך, בני משפחת יודקין לא קיבלו אישור להוסיף את המילה "הי"ד" על המצבה של ישראל בנם שנפל בעזה. 

סרן ישראל יודקין מובא למנוחות, צילום: אורן בן חקון

אחיו של הקצין שנפל בקרבות, שאול יודקין הגיב בראיון ל"ישראל היום" על תגובת משרד הביטחון: "אין נוהל של משרד הביטחון. פנו אלינו אנשים רבים ושלחו לנו תמונות של מצבות עם נוסח שחרג מהפרוטוקול. שתי אימהות ואבא. מצבה נוספת עליה רשמו את שמות האחים של הנפטר. במצבה אחרת הוסיפו שיש בצורת לב עם תמונת הנפטרת. אם יש נוהל אז זה לכולם. במשרד הביטחון אומרים שהנוהל היא לא לשנות מהצורה של השיש ומהצורה של הקבר. אנחנו לא מבקשים לשנות את הצורה, אלא בסך הכל מבקשים דבר פשוט. שאחרי שמו של אחי הקדוש יהיה כתוב הי"ד. זהו דבר שלא המצאנו. זה מסורת יהודית של אלפי שנים. אנו ארבעה אחים משרתים מילואים פעילים. תרמנו חלקנו למדינה באהבה.למען שמירת וביטחון על ארץ הקודש. ואנחנו מצפים שיכבדו אותנו כמשפחה חרדית ברגעינו הקשים". 

הלוויית סרן ישראל יודקין ז"ל, בכפר חב"ד, צילום: אורן בן חקון

ממשרד הביטחון נמסר: "אגף משפחות, הנצחה ומורשת משתתף בצערה של משפחת יודקין. אנו מאפשרים למשפחה לכתוב את האותיות הי"ד לבקשתם בכיתוב האישי. עם זאת, האגף פועל על פי הכללים לכיתוב על מצבה הקבועים בחוק בתי קברות צבאיים. אנו נמצאים בקשר שוטף עם המשפחה ונמשיך ללוותה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר