אביו של החטוף תקף בוועדת החוקה של הכנסת: "נתניהו כמו סינוואר - רוצה לשרוד"

הוועדה דנה במצבם של החטופים ומשפחות קורבנות מסיבות 7 באוקטובר • יהודה הכהן, אביו של החייל החטוף נמרוד: "למדינת ישראל אין מנופי לחץ - אנחנו נמצאים ביאוש טוטאלי" • ענת גולדשטיין, אמו של עמית מגנזי ז"ל שנרצח במסיבת הנובה: "אין תוכנית שיקום, אלא תוכנית התנתקות מאיתנו"

ועדת החוקה, חוק ומשפט, היום. צילום: אורן בן חקון

ועדת החוקה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן, דנה הבוקר (שני) בזכויות המשפטיות של החטופים, השלכות סוציאליות ומשפטיות על מעמדם וכן בזכויותיהם של קורבנות המסיבות שנערכו ב-7 באוקטובר.

ועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת, היום, צילום: אורן בן חקון

הדסה, אחותו של שורד השואה והחטוף המבוגר ביותר בשבי, שלמה מנצור, ממייסדי כיסופים, דיברה וסיפרה על אחיו. "שלמה, שחווה את פרעות הפרהוד, חווה שואה שניה. מחבלים עשו פוגרום בבית וחטפו אותו במכוניתו לעזה. השמים נפלו עלינו. דמיינו את סבא שלכם נמק בגיהנום, בלי אור ובלי חמצן. האם הוא יכול לשרוד כך?"

"למדינת ישראל אין מנופי לחץ"

הדסה ביקשה שיעזרו להחזיר את שלמה, בן ה-86, כדי שיוכל לחיות את שארית חייו במדינת ישראל. לראש הממשלה נתניהו אמרה הדסה: "הבטחת, אבל בינתיים אנחנו המשפחות מתמוטטות. אנו ומשפחתי כפסע משיגעון. איבדנו שליטה על הכל ואנחנו שומעים שאין מנופי לחץ על חמאס. חטופים ישארו למות בידי חלאות אדם".

הדסה, אחותו של שלמה מנצור החטוף המבוגר ביותר בשבי חמאס, צילום: ערוץ הכנסת

הדסה האשימה: "מדובר בהפקרה של המדינה את אזרחיה. כישלון לאומי חסר תקדים ואי עמידה במטרות המלחמה. אחריות החזרת כל החטופים היא על ראש הממשלה. אין מבחן גדול מזה".

יהודה הכהן, אביו של נמרוד החייל החטוף, דיבר: "שמענו אתמול את דבריו של נתניהו בערוץ 14, במקום היחיד שיש לו אומץ לדבר והמקום היחיד שמקבל אותו במחיאות כפיים. שמענו אותו אומר שלא תהיה עסקה. רגל פה רגל שם. הבן שלי חייל. הוא לא יחזור בשום עסקה חלקית, במידה ותהיה כזאת וברור לנו שלא תהיה כזאת. למדינת ישראל אין מנופי לחץ. אנחנו נמצאים במצב של יאוש טוטאלי".

אביו של החטוף תקף בוועדת החוקה של הכנסת: "נתניהו כמו סינוואר - רוצה לשרוד" // ערוץ הכנסת

יהודה אמר שלא יחזור על אותם הדברים שהמשפחות אומרות. "שום דבר לא יזיז את חמאס מהדרישות שלו". יהודה האשים את נתניהו שהוא דומה לסינוואר ואמר: "להם יש מטרה אחת - לשרוד. לנתניהו ולסינוואר יש אותה מטרה וזאת ההישרדות האישית שלהם".

"מה הטעם לדיונים האלה?"

יותם כהן, קצין במילואים ששירת בעזה בזמן שאחיו נמרוד חטוף בידי חמאס: "חברי כנסת איימו לפרק את הממשלה בגלל חוק הרבנים - לא שמעתי אף אחד מאיים להפיל את הממשלה על עסקת חטופים שלא עוברת. זה לא מעניין אתכם. אח שלי בעזה, הם נרקבים שם וראש הממשלה מפיל את העסקה של עצמו".

ענת גולדשטיין, אמו של עמית מגנזי ז"ל שנרצח במסיבת הנובה, צילום: ערוץ הכנסת

"הבן שלי חייל שהופקר על ידי צה"ל ומדינת ישראל. מה אכפת לי מזכויות סוציאליות אם הבן שלי לא בטוח שיחזור? מה הטעם לדיונים האלה? אני לא רוצה מהמדינה הזאת כלום. רק דבר אחד שהיא מחויבת אליו וזה להחזיר את הבן שלי. איך זה שאף אחד מחברי הקואליציה לא אמר דבר אחד על דברי הנבלה של נתניהו, שמכשיל כל עסקה עם חמאס? אני לא רוצה כלום מהמדינה הזאת. רק שתחזיר את הבן שלי".

ענת גולדשטיין, אמו של עמית מגנזי ז"ל שנרצח במסיבת הנובה: "לא אלעיט פה בסיפורים של 7 לאוקטובר. אני בטוחה שבעשור הקרוב נשמע עוד הרבה. קרוב לתשעה חודשים התאדינו מהמפה. אף אחד לא רואה ולא שומע אותנו. יש אנשים, כמו חברי הכנסת אלהרר ופינדרוס, אפרת רייטן, שנמצאים איתנו ומנסים לקדם דברים עבורנו ועדיין, הכל תקוע".

ח"כ גלעד קריב בוועדת החוקה, היום, צילום: אורן בן חקון

"לא מדובר באירוע רב נפגעים. מדובר בטבח לאומי. מה שסבא שלי עבר בשואה, הילד שלי עבר פה. יש לנו חוזה עם המדינה. יש לנו אחריות מקצועית. אם עשיתי טעות, מישהו משלם עבור הטעות. אין לכם תוכנית שיקום, אלא תוכנית התנתקות מאיתנו. אתם מנותקים ממה שקורה פה. אני נאלצת לחפש עבודה כדי לפרנס את הילדים שלי. יש פה אנשים שלא רואים את הצרכים שלהם".

"למקד את המטרה בהחזרת החטופים"

ענת אמרה: "מישהו פה שם ששם מקלות בגלגלים. כולנו יודעים מי זה. ששר האוצר יתעורר על החיים שלו ומהר".

שמחה רוטמן בוועדת החוקה, צילום: אורן בן חקון

שמעון אור, קרובו של אבינתן אור: "יש פה ערבוב של סבל נוראי של משפחות חטופים שאני נמצא בתוכן, ומשפחות הנרצחים. בתור אח תאום של ירון, אני לא יודע איזה סבל יותר נוראי פה. אולי אנחנו חושבים אחרת ממשפחות אחרות, אולי יש לנו דעות שונות לאופן שבו צריך להתנהל, אבל צריך למקד את המטרה בהחזרת החטופים והחובה של מדינת ישראל להחזיר את החיילים ואת כל השאר, לא בפעימות - אנחנו מאוחדים לגמרי במטרה הזאת".

עוד אמר שמעון: "שמעתי את דברי ראש הממשלה בקשב רב. חסרה פה נקודה מרכזית. הראייה האסטרטגית חסרה. זה מה שחסר. ראש הממשלה יודע שלא תהיה עסקה. למה? מכיוון שמדינת ישראל החליטה שהיא סוגרת על חמאס".

ועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת, היום, צילום: אורן בן חקון

איציק בן לולו, אב שכול: "אחרי המילים הקשות ששמענו, קשה קצת לדבר אבל ליבי עם כל משפחות החטופים. ליבי עם כל המצב שאנחנו נמצאים בו אבל אני יכול להסתכל על זה ולהגיד שיש עוד תקווה שיחזרו. אלינו לא יחזרו הילדים. כל אחד הוא עולם ומלואו למשפחה החדשה שקמה פה - משפחת נרצחי 7 באוקטובר".

"לא נוכל להשתקם עד שהחיים יחזרו"

"לא רואים אותנו ולא סופרים אותנו חקיקתית. כל הפרויקטורים והמנהלות וכל מה שקם בתקופה הזאת עד היום, דיבר על אנשים שיש להם תקווה. על פתרונות, על מפונים, על חטופים. אבל אף אחד לא דיבר על משפחות ,הנרצחים, אפילו לא בתמיכה מינימלית של הבנת האירוע".

בנה של מיה גורן, שנרצחה וגופתה נחטפה לרצועה, צילום: ערות הכנסת

"כוועדת חוקה, אתם צריכים להבין שאנחנו כמשפחות לא מצליחים להתאבל על הילדים שלנו בגלל הסבל והגיהנום שאנחנו עוברים. הגיהנום שאנחנו עוברים הוא ביומיום. כששואלים 'מה נשמע'. מה נראה לכם שהוא יגיד? שקשה לו לחיות, ויש לו עוד ילדים שהוא קלט כי אח שלו נרצח והוא צריך לטפל בהם? גורמים לנו לנזק עקיף שפוגע באחים השכולים וזה מנוף ישיר לאיבוד החברה".

בנה של מיה גורן, שנרצחה וגופתה נחטפה לרצועה: "צריך להבין שהמחיר, כבד ככל שיהיה, כמדינת ישראל אנחנו שבורי לב, אבל אין לנו צבא אחר לסמוך עליו. חייבים לסמוך על הלוחמים והלוחמות המדהימים שלנו. אנחנו לא נוכל להשתקם עד שנקבור את אמא שלי, את שאר החטופים והנרצחים. לא נוכל להשתקם עד שהחיים יחזרו".

יהורם, אביו של רון יהודאי ז"ל שנרצח במסיבת הנובה, צילום: ערוץ הכנסת

קובי בן עמי, אחיו של אוהד שנחטף מקיבוץ בארי יחד עם אשתו רז, שחזרה אחרי 54 ימים. "עד מתי אני אצטרך להיכנס להודעות וואטסאפ כדי להיזכר איך נשמע קולו של אחי? אמא שלי בת 80. אני לא יודע אם תזכה לראות את הבן שלה חוזר".

"משפחות הנרצחים לא נפגעי פעולות איבה"

"מצבה של רז מתדרדר מיום ליום. פיזית, נפשית וגופנית. האחייניות שלי לא זכו לחבק את אבא שלהן יותר מ-260 יום. ואני שומע את ראש הממשלה אומר שהוא מוכן רק לעסקה חלקית. אני שואל: את מי תבחר להחזיר? אי אפשר לשמוע דברים כאלה. ומה קורה אם הם יושבים בשבי ושומעים דברים כאלה? שהם הולכים למות במנהרות חמאס כי רוצים לשחרר רק חלק מהם? אין ציונות חלקית, אין מדינה חלקית ואין עסקה חלקית. צריך להחזיר את כולם".

ח"כ יצחק קרויזר בוועדת הכנסת,

גם אביו של רון יהודאי ז"ל שנרצח במסיבת הנובה, יהורם, דיבר. "אני לא רוצה להתנצל. יש שורה ארוכה של אנשים שצריכים להתנצל. רון נרצח בין האחרונים. היה זמן להציל אותם. הם הופקרו במהלך כל היום. חלקם לא שרדו כי לא קיבלו טיפול רפואי. ואנחנו המשפחות מופקרים מאותו היום עד לרגע זה. אנחנו מנסים לקדם דברים, ויש אנשים טובים שמקדמים דברים, אבל המערכת כל כך מסובכת שהיא לא מאפשרת לקדם מהלכים".

"איבדנו את רון בלייב. היינו איתו בקשר שלוש דקות לפני שמחבל רצח אותו. זה משהו שאי אפשר לתאר ואי אפשר לחיות אותו. אנחנו זה אני, אישתי ושני האחים שלו. ארבעתנו איבדנו אותו בשידור ישיר".

אדווה פינקלשטיין, פרודתו של שלומי סבידיה שנרצח במסיבת הנובה: "המדינה אומרת לאנשים כמוני שלנו לא קרה כלום" // ערוץ הכנסת

יהורם דיבר על חוק נפגעי פעולות איבה ואמר כי אינו מתאים להם. "אנחנו לא נפגעי פעולות טרור. אנחנו נפגעי טבח 7 באוקטובר ואמור להיות חוק טבח 7 באוקטובר תחתיו כל משפחות הנרצחים צריכים להיות מאוגדים. למה לוקח כל כך הרבה זמן? יש החלטות ממשלה, יש תקנות חירום. אנחנו במצב חירום. ואם אנחנו לא נטפל בדור האחים והאחיות של הנרצחים, זה יעלה לנו הרבה יותר לטפל בהם בעתיד".

אדווה פינקלשטיין, פרודתו של שלומי סבידיה שנרצח במסיבת הנובה, דיברה על "תחום אפור" של פרודים וגרושים של נרצחים. "החוק הקיים מבדיל בין הילדים שלי, שהתייתמו מאבא שלהם, לבין ילדים אחרים שהתייתמו מאחד ההורים שהיו נשואים. לי יש אפס זכויות. אני לא נחשבת נפגעת איבה. אני סתם מישהי שנשארה לגדל את הילדים שלהם שהתייתמו מאבא שלהם. המדינה אומרת לי שלי לא קרה כלום. אני לא צריכה להתאבל על מי שהוא היה עבורי? זה אבסורד. הסיפורים כל כך מורכבים".

ועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת, היום, צילום: אורן בן חקון

בפתח הוועדה דיברו גם אביו של איתן, שהציל עשרות אנשים והיה מאבטח במסיבת הנובה ונחטף לרצועה, וקית' סיגל ששוחרר מהרצועה ואחיו עדיין חטוף בידי חמאס.

בדיון נבחנו בין היתר מעמדם של ביטוחים ופנסיות שתשלומי הפרמיות החודשיים עבורם נפסקו. בנייר עמדה שהוציא ראש לשכת עורכי הדין נכתב כי הלשכה הציעה מתווה לפיו כל החטופים, כולל אלו שאין להם ביטוחים פרטיים או פנסיות, יקבלו תגמול מחליף הכנסה מהמדינה.

כזכור, פרט למסיבת הנובה שבה נרצחו 364 בני אדם ועוד 44 נחטפו, התקיימה גם מסיבת הפסיידאק בשטחים החקלאים בין ניר עוז לנירים. במסיבה השתתפו כ-100 בני אדם ו-16 מתוכם נרצחו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר