"הכר את האויב": מאמר מערכת חריף ב"יתד נאמן" נגד הרב אילעאי עופרן

לאחר שרב קבוצת יבנה כתב פוסט שבו הוא יוצא נגד האמירה "שהתורה שומרת על עם ישראל", בביטאון המזוהה עם יהדות התורה כתבו דברים חריפים • "כיפה סרוחה על הפדחת שרק נעץ יכולה לחבר אותה לקרפקת, לא יכולה לכסות על קרחת אידאולוגית ורעיונית"

הרב אילעאי עופרן והמאמר ב"יתד נאמן"

הקרב בין החרדים לציונות הדתית על חוק הגיוס עולה מדרגה: בעיתון "יתד נאמן", המזוהה עם דגל התורה, פורסם הבוקר (שלישי) מאמר מערכת עם מילים חריפות נגד הרב אילעי עופרן. 

"פני הדור כפני 'המקור ראשון' וכפני הבנט וכפני אותם 'רע-בנים', זה אותו סוג של ציבור 'מיזרחוניק מפעם', שטובל בשנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים", נכתב.

"כיפה סרוחה על הפדחת שרק נעץ יכולה לחבר אותה לקרפקת, לא יכולה לכסות על קרחת אידאולוגית ורעיונית. הוא (עופרן) מאשים במילים מתועבות שאפילו הגרועים שבושנאי היהדת נמנעו. הוא מתברר כחמור מכל אויבי היהדות הנאמנה. הפך לחוד החנית של ההסתה ושנאת חרדים, אין ולא יהיה לנו עמם שיג ושיח. אין קשר. אין גשר. הפרדנו נא מעלינו. אם הימין ואשמאילה".

הפוסט שעורר את זעם החרדים

הרב עופרן, רבה של קבוצת יבנה כתב השבוע פוסט: "'גם אנחנו מאמינים שלימוד התורה שומר על עם ישראל'" - ובכן, לא. אני למשל לגמרי לא מאמין בזה. למען האמת מדובר בקשקוש חרדי די חדש שנולד כמענה לטענות בדבר ההשתמטות החרדית המבישה, כאילו גם הם נושאים באיזשהו נטל. קשה למצוא לדעה הזו מקורות בספרות הקדומה, למעט כמה מימרות אגדיות שהוצאו מהקשרן (כשהגמרא אומרת "תורה מגנא ומצלא" היא מתכוונת שהעוסק בתורה ניצל מעבירות, לא ממוות).

"את התורה אנחנו לומדים כי היא חיינו ואורך ימינו, לא בגלל שזה משתלם ולא בגלל שיוצאת לנו מזה איזו תועלת. התורה לא הגנה על העם היהודי משום צרה בהיסטוריה, וזה לא גרם ליהודים להפסיק ללמוד במסירות. שיח האינטרסים הזה בתוך בית המדרש הוא חילול הקודש וביזיון התורה. קרדום לחפור בה.

"'גם אנחנו מסכימים שצריך קומץ של לומדי תורה שיקבלו פטור משירות' - ובכן, לא! אני לגמרי לא מסכים לזה. גיוס לצה"ל, במיוחד בעת מלחמה, הוא מצווה. כשם שלא יעלה על הדעת שלומדי תורה יהיו פטורים משמירת שבת, או מדיני כשרות, כך לא יעלה על הדעת שלומדי תורה יהיו פטורים מגיוס.

"ללמוד תורה ממשתמט, שקול בעיני ללימוד תורה ממחללי שבת בפרהסיה ואוכלי שפנים. אמנם יש פתח להתיר לצרפם למניין, משום שרוב החרדים בישראל הם באמת "תינוקות שנשבו". אבל עליהם בדיוק אמרו חז"ל את מה שאמרו על מי ש"עוסקים בתורה ואין בהם יראת שמים". יכול להיות שיש להם זקן, והם יודעים לקרוא כתב רש"י מתוך ספרים בכריכה אדומה ואותיות מוזהבות, אבל תורה זה לא".

מרב מיכאלי מצטט את הפוסט של הרב עופרן בכנסת

ח"כ מרב מיכאלי מצטטת את הפוסט של הרב אילעי עופרן // צילום: ערוץ הכנסת

בביטאון תקפו גם את הכתבים הדתיים: "כל כתב מתחיל משחיז את קולמוסו, לחץ כדי להביע דעה בנושא שהוא לא מתחיל להבין בו, מתחיל לחתור באוויר כדי להסביר כביכול בדברי הרמב״ם על מלחמת מצווה, כשחלקם לא יודע באיזה צד נמצא רש״י. הכל נובע מהלבה הרותחת של שנאת עמי הארצות לתלמידי חכמים. זו מחלה והשאלה היא רק מה הטריגר.

על הקריקטורה ב"מקור ראשון" (בהמשך הכתבה) נכתב: יש ל׳הארץ׳ ממי ללמוד, אפילו ה׳דער השטירמר׳ לא היה עושה את זה טוב יותר״.

הקריקטורה שפורסמה במקור ראשון, צילום: שי צ'רקה, מקור ראשון

כמו כן, בעיתון מקור ראשון פורסם אתמול מאמר שכותרתו: "ישראל זקוקה לממשלה שמורכבת רק מנציגי הציבור המשרת והמפרנס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר