"נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי": גנץ מודיע על פרישת המחנה הממלכתי מהקואליציה

השר הודיע כי סיעתו פורשת מהשותפות עם ממשלת נתניהו וקרא לקבוע תאריך לבחירות ולהקמת ועדת חקירה • עוד פנה לשר גלנט: "המנהיגות והאומץ הם לא רק להגיד את מה שנכון – אלא לעשות את מה שנכון" • "אני רוצה לבקש סליחה ממשפחות החטופים", אמר • בתשובה לשאלת "ישראל היום" הגיב כי לא יישתף פעולה עם ראש הממשלה בפעם השלישית

נאום פרישתו מהממשלה של יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ

"אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום בלב כבד, אך בלב שלם": יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה השר בני גנץ הודיע הערב (ראשון) כי הוא ומפלגתו פורשים מהקואליציה. בין השאר אמר כי נתניהו: "מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי, שהוא ההצדקה למחיר הכואב והמתמשך".

"כדי להבטיח ניצחון אמיתי, ראוי שבסתיו, שנה לאסון, נצא לבחירות שבסופן תוקם ממשלה שתזכה לאמון העם ותוכל לאתגרים. אני קורא לנתניהו: קבע תאריך בחירות מוסכם. אל תיתן לעם שלנו להיקרע".

השר גנץ, הערב, צילום: יוסי זליגר

עוד קרא השר ל"חברי הכנסת בקואליציה שמבינים לאן אנו צועדים" להישמע לצו מצפונם. גנץ פנה באופן אישי לשר הביטחון גלנט: "יואב, אנחנו מכירים שנים ארוכות. גם כשהיו בינינו מתחים, תמיד כיבדתי אותך והערכתי אותך. במלחמה הזו – למדתי להעריך אותך אף יותר. אתה מנהיג אמיץ ונחוש ומעל לכל – פטריוט. בעת הזו, המנהיגות והאומץ הם לא רק להגיד את מה שנכון – אלא לעשות את מה שנכון".

"החלטות גורליות נתקלו בהססנות משיקולים פוליטיים"

גנץ הסביר את כניסתו לממשלה לאחר שבעה באוקטובר ואמר כי הממשלה הוקמה מתוך שותפות גורל ולא מתוך שותפות פוליטית: "כפי שעשו מאות אלפי ישראלים, התגייסנו. עשינו זאת למרות ובגלל שידענו שזו ממשלה רעה.עם ישראל, הלוחמים, המפקדים, משפחות הנרצחים, החללים והחטופים – היו זקוקים לאחדות ולגיבוי, כמו אוויר לנשימה".

רה"מ נתניהו והשרים גנץ וגלנט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"חודשים אחרי אסון אוקטובר, המצב במדינה ובחדר קבלת ההחלטות השתנה. נתניהו ושותפיו, הפכו את האחדות לקריאה נרגשת – ללא כיסוי במציאות. החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים. בכנות, להיכנס לממשלה, הייתה החלטה פשוטה. לצאת, כשחטופינו במנהרות החמאס, כשתושבי הצפון הרחק מבתיהם, ואלפי לוחמים בחזית - זו החלטה מורכבת ומייסרת. לשתי ההחלטות מכנה משותף אחד: טובת מדינת ישראל".

גנץ לא חסך ביקורת על קבינט המלחמה, צילום: .ללא קרדיט

"ניסינו להשפיע על כיוון הספינה בחדרים הסגורים. האמת היא: שהמציאות לא פשוטה -
המערכה תארך שנים. לא אבטיח לכם ניצחון קל ומהיר. מגיע לכם יותר מהבטחות ריקות.
אבל מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע לניצחון אמיתי. ניצחון אמיתי – שם את החזרת החטופים הביתה מעל להישרדות בשלטון. ניצחון אמיתי – זה להחזיר את תושבי הצפון הביתה בביטחון.
ניצחון אמיתי זה לבסס ברית אזורית מול איראן בהובלת ארה"ב וביחד עם כל העולם המערבי.
ניצחון אמיתי – זה לשנות את סדרי העדיפויות הלאומיים, להרחיב את מעגל השירות והמשרתים, ולוודא שישראל תוכל לאתגרים העומדים בפנייה - ולא להביא מחר למליאה, חוק שפוגע בביטחון המדינה בזמן מלחמה, בגלל חוב פוליטי. לצערי, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי, שהוא ההצדקה למחיר הכואב והמתמשך".

מכתב ההתפטרות של בני גנץ,

גנץ קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית: "שתגן עלינו מול המתקפות הצבועות מחוץ. אני קורא לכל מנהיגי המפלגות ולכל הכוחות בזירה הציבורית, מימין ומשמאל, דתיים וחילונים להתאחד מאחוריי במסע הזה. כולנו צריכים לפעול כאיש אחד למען בחירות שבסיומן נקים ממשלת אחדות - ציונית, לאומית וממלכתית - ממשלת אחדות אמיתית".

כמו כן השר הגיב לביקורת נגדו: "יש כאלו שאומרים שסייענו לנתניהו כשנכנסנו לממשלה – הוא לא העניין – אלא מדינת ישראל. אני יודע, שאומרים שאיני רמאי, שונא וחסר עכבות כמו יריביי. נכון, אבל אני יכול להבטיח לכם דבר אחד – אני מוכן למות בשביל הילדים שלכם". עוד הוסיף כי "משפחות החטופים שנכנסו לליבי ולביתי יודעות שאחבק אותן ואהיה בשבילן תמיד - בפחד, בצער, ובעזרת השם, גם בשמחה". 

״בתקווה לשינוי, לישראל חזקה וצודקת. מורשת ועתיד הראויים לעם שלנו״. מכתב ההתפטרות של אינזקוט, צילום: ללא קרדיט

"חבריי ואני תמיד נתייצב כשהמדינה תצטרך אותנו. בכל מחיר פוליטי ובלי פחד ממה שיגידו. סיכנתי את חיי עבור המדינה מול אש מחבלים עשרות פעמים – סיכון פוליטי, לא יהיה מראת חיי, ולא יקבע את דרכי", אמר השר. מאוחר יותר אמר בתשובה לשאלת "ישראל היום" כי לא יישתף פעולה עם נתניהו בפעם השלישית. 

"רוצה לבקש סליחה ממשפחות החטופים" 

"הלב של כולנו התמלא אתמול שמחה וגאווה כשראינו את נועה, אלמוג, אנדריי ושלומי שבים לאהוביהם", אמר גנץ. היה זה במחיר כואב, של נפילת רב פקד ארנון זמורה ז"ל שמסמל את רוח הגבורה הישראלית במלחמה הזו. אני מחזק, את מפקדי צה״ל וכל ראשי זרועות הביטחון, שקמו מהאסון הכבד, ונלחמים ומנהלים את המלחמה במקצועיות, באומץ ובנחישות בכל הזירות, ומחזק את כל הלוחמים".

"המשימה עוד ארוכה. היום, אני רוצה לבקש סליחה ממשפחות החטופים. עשינו הרבה - כשלנו במבחן התוצאה. לא הצלחנו עדיין להחזיר רבים מהחטופים הביתה. האחריות, היא גם שלי. כל אחת ואחד מהם הוא עולם ומלואו. אני סומך על זרועות הביטחון שימשיכו לעשות הכל כדי להשיבם. אני עומד מאחורי המתווה שקיבלנו בקבינט המלחמה, ושאת עקרונותיו הציג הנשיא ביידן, ודורש מראש הממשלה את האומץ הנדרש לעמוד מאחוריו ולעשות הכל כדי לקדמו".

האולטימטום של גנץ להמשך האחדות

עוד התחייב לתת גיבוי לכל מתווה גם מהאופוזיציה, "ניתן גב ללוחמות וללוחמים שלנו, לחברה הישראלית, ולכל מהלך נכון שתבצע הממשלה. כשנצא להפגין, נעשה זאת לפי חוק,מתוך סולידריות ורצון לצאת לדרך חדשה, ולא מתוך שנאה. ואני קורא לאזרחי המדינה המשרתים – המשיכו להתייצב".

"למלחמה מחיר כואב, למעלה מ-1,500 משפחות שילמו אותו, ואלפי פצועים ישאו את צלקות הקרב בגופם ובנפשם. הם הגיבורים האמיתיים, ואני רואה אותם לנגד עיניי בכל יום במעשיי", אמר. "רבים מחבריי, איבדו את היקר להם מכל במלחמה הזו. ביניהם גם שותפי ורעי גדי, שבשמונת החודשים האחרונים, היה לצידי מאות שעות בלילה וביום. בעתיד עוד תיחשף השפעתו החשובה. אני מלא הערכה, לנחישותו להמשיך לפעול למען המדינה, ולמען החיים. זוהי מסירות יוצאת דופן, שתמשיך לשרת את הציבור בישראל בכל מקום שבו נהיה. גדי, תודה".

גדי איזנקוט,

לסיום אמר: "לא נחזור לשישה באוקטובר לעולם. לא מול אויבינו, וחשוב מכך – לא בתוכנו.
אם נשמור על עצמנו חזקים מבפנים - ננצח כל אויב. לשם כך חייבים לחקור, לבחור ולחבור.
עם הנצח, לא מפחד מדרך ארוכה. בעזרת השם, נמשיך ונצעד בה – ביחד״.

בתוך כך, השר גדי איזנקוט, שפורש מהממשלה יחד עם גנץ כתב במכתב ההתפטרות שלו: "על אף מאמציי המרובים, לצידם של עמיתיי, הקבינט בראשותך נמנע מזה זמן רב לקבל החלטות קובעות, הנדרשות לטובת מימוש מטרות המלחמה ושיפור מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל. הימנעות זו פוגעת הלכה למעשה, במצבה האסטרטגי ובביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

נתניהו (ארכיון), צילום: אי.פי

נתניהו: דלתי תשאר פתוחה לכל מפלגה ציונית

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים: "נמשיך עד לניצחון והשגת כל מטרות המלחמה, ובראשן שחרור כל חטופינו וחיסול החמאס. דלתי תשאר פתוחה לכל מפלגה ציונית שמוכנה להיכנס תחת האלונקה ולסייע בהבאת הניצחון על אויבינו והבטחת ביטחון אזרחינו".

עם הפרישה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש להצטרף לקבינט המלחמה. "שיגרתי דרישה לראש הממשלה בדרישה להצטרף לקבינט המצומצם".

דבריו של גנץ מגיעים יום לאחר "מבצע ארנון" בו חולצו ארבעת חטופים מנוסיראת, ובגינו בוטלה ההצהרה שתוכננה לאתמול. אתמול אף דווח כי גנץ ידע על המבצע המיוחד ולא ביטל מראש את הצהרתו במטרה לא לעורר חשד ולחשוף את תכניות המבצע. 

 
 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר