בן גביר רוצה להדיח את מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי - בכפוף לשימוע

"בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי", כותב השר בן גביר לשבתאי • עוד מציין השר, כי התפקוד הלקוי של שבתאי בא לידי ביטוי בכך שלא הופיע להערכת המצב בנושא מירון, לא ביקר בחפ"ק בשטח ולטענת בכירים במשטרה היה "מנותק קשר"

בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי. צילום: קוקו

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זימן את מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשימוע ביום רביעי הקרוב, בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו.

המפכ"ל מול בן גביר: "בלי הלגיטימציה מהציבור, אין לנו זכות קיום בתור משטרה"// יניב זוהר

במכתבו למפכ"ל מציין בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי שבעה באוקטובר, "ואולם, בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט".

מקורביו של המפכל ציינו: "משלוח מכתב מעין זה לתא הכתבים ולא בדרכים המקובלות הינה עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם. בחודשים האחרונים המפכ״ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בנסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון. באשר לטענות המופרכות אשר בהן אין כל בסיס ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".

המהומות במירון. בן גביר מונה את העימותים בין החרדים למשטרה כאחת הדוגמאות לחוסר התפקוד של המפכ"ל, צילום: דוברות המשטרה

השר בן גביר מציג שורת דוגמאות המחזקות את טענותיו: "כך למשל, בהכנות לאירועי מירון לא הופעת להערכת המצב המסכמת בנושא, גם לא ביקרת בחפ"ק בשטח, ולדברי בכירים במשטרה - היית "מנותק קשר" לחלוטין. דברים אלו מצטרפים לאי קיומם של ישיבות עומק וישיבות סטטוס בראשותך בנושא הפשיעה במגזר הערבי וארגוני פשיעה על אף הנחיותיי בעניין, ולהעדרם של דיונים והנחיות בעניין גניבות הרכבים, תאונות דרכים, גיוסים למשטרה, מימוש תקציבים, הצטיידות ורכש, וניהול כללי של המשטרה, כאשר במשטרה מדווחים לי על היעדרותך הכללית מעבודתך".

השר בן גביר מוסיף כי "למעשה, הדבר היחיד בו הינך מתפקד, הינו קידום קצינים מקורבים בלבד. בהערת אגב יצוין, כי קצינים רבים במשטרה טוענים כי "אין מה לדבר עם המפכ"ל, המפכ"ל בפועל הוא ערן  היועץ האסטרטגי".

בהמשך לדברים אלו, כותב השר בן גביר למפכ"ל כי "מוטלת על השר אחריות מיניסטריאלית לתפקודה של המשטרה, והוא אינו יכול להסתתר "כמשקיף מן הצד", בכל הנוגע להתנהלות דרגי הביצוע".

זריקת כסאות, זרנוקי מים והסתערות על המתחם: העימותים בין החרדים לשוטרים במירון// דוברות המשטרה

מוקדם יותר היום (שני), פרסמנו ב"ישראל היום" על המתיחות הגואה בין השר האמון על המשטרה למפכ"ל שבתאי. לאחר שהשר שוחח עם מפקד מג"ב בשל האירועים במירון. המפכ"ל, שאמור לסיים בקרוב את תפקידו, פנה לבהרב-מיארה שעמדתה היא שלבן גביר אסור להתערב באופן ישיר בעבודתו.

בסביבת בן גביר אמרו: "המפכ"ל אינו מתפקד, הוא חייב לדבר עם הגורמים הרלוונטיים". מנגד, אצל המפכ"ל לא נותרו חייבים: "להזכיר לשר ולמקורביו שניהול המשטרה איננו רק ציוצים". המפכ״ל אף יחרים את טקס מינוי נציב שב״ס בנוכחות השר.

יצויין כי ההחלטה להאריך את כהונת המפכ"ל אושררה על ידי ועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון, שקבעה כי המפכ"ל נכשל באסון מירון, וכי בשל נסיבות המלחמה - היא מותירה בידי הממשלה את המועד לקביעת סיום כהונתו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר