גנץ הגיש הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי שבעה באוקטובר

יו"ר המחנה הממלכתי כתב בהצעתו כי יש לחקור את הסוגיות הקשורות לניהול המערכה הן בדרג הצבאי והן במדיני • הגשת ההצעה לא תואמה מול רה"מ • בסביבת השר אומרים: "אין כוונה להחריג את גנץ או איזנקוט מהחקירה"

השר בני גנץ: "ועדת חקירה ממלכתית צריכה לקום בהקדם"

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הגיש היום (ראשון) הצעת להקמת ועדת חקירה ממלכתית, לאירועי אסון שבעה באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל".

בהמשך ישיר להצהרת השר בשבוע שעבר, הונחה היום ההצעה על שולחן הממשלה. הגשת ההצעה לא תאומה מול ראש הממשלה, כך שמזכיר הממשלה יכול להחליט מתי להעלות אם בכלל לסדר היום של ישיבת הממשלה.

למסמך המלא

גנץ דורש הקמת וועדת חקירה, צילום: מארק ישראל סלם, יהושע יוסף

לדברי גנץ, קיום וועדת חקירה תעזור בתהליך הריפוי הלאומי. "הקמת ועדת חקירה ממלכתית תעביר מסר חשוב ומאחד לציבור הישראלי, כי כלל מערכות השלטון והביטחון והעומדים בראשן מחויבים בבחינה מעמיקה, אובייקטיבית ומקצועית, להתחיל את תהליך הריפוי הלאומי, השבת האמון הציבורי וחיזוק החוסן הלאומי".

בנוסח שהגיש יו"ר המחנה הממלכתי נעשה שימוש בניסוח עמום לגבי תקופת הזמן ממנה תתחיל החקירה. בסביבת גנץ אומרים כי הוועדה תחליט מאיזה מועד לחקור את קבלת ההחלטות של הדרג המדיני והצבאי. 

על פי נוסח ההצעה מבקש גנץ לחקור את "קבלת ההחלטות במישור המדיני ובמישור הביטחוני, שקדמו לפרוץ המלחמה, לרבות המבצעים השונים שנערכו ברצועת עזה ובהיבטי בניין הכוח, בכל הקשור למערכה רב זירתית כוללת, לרצועת עזה ככלל, לארגוני הטרור ולארגון החמאס בפרט, וכן בנוגע לאיומים הביטחוניים בגבול לבנון וסוריה, הן מהבחינה המהותית והן מהבחינה התהליכית והן בכל בחינה אחרת לפי הנדרש. המדיניות וקבלת ההחלטות של הדרג המדיני ושל הדרג הביטחוני באשר להגנה ולשמירה על אזורי הגבול של מדינת ישראל בתקופה שקדמה לפרוץ המלחמה".

לא יוחרגו מהחקירה. גנץ ואיזנקוט, צילום: אורן בן חקון

בסביבת גנץ הוסיפו כי "אין לנו שום כוונה להחריג את גנץ או אייזנקוט מהחקירה. לכן הוועדה היא זו שתחליט ממתי לחקור". כזכור, גנץ כיהן בעשור האחרון כרמטכ"ל וכשר הביטחון, כך שהוועדה צפויה להקדיש חלק נכבד עם להחלטות שלו.

על פי ההצעה, הוועדה תבדוק את כל העובדות והגורמים הקשורים בהתקפה על ישראל במלחמה ובשבעה באוקטובר, והסוגיות הקשורות לניהול המערכה הצבאית בדרג הצבאי והמדיני. עוד נכתב בהצעה כי יש להקצות להנהלת בתי המשפט 15 מיליון שקלים ו-15 תקני כוח אדם שישמשו להוצאות ועדת החקירה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר