הערכה במערכת הפוליטית: אם גנץ יפרוש מהממשלה, סער ייכנס במקומו

גדעון סער עזב את הממשלה לפני כחודשיים וטען כי לא ישוב אליה • כדי שהדבר יקרה, הוא ונתניהו יצטרכו לגבש נוסחה שתבטיח לו השפעה על ניהול המלחמה • גורם במערכת הפוליטית אמר כי בתרחיש מסוים אין להוציא מכלל אפשרות שהוא אף ימונה לשר ביטחון, במקומו של יואב גלנט

גדעון סער (ארכיון). צילום: גדעון מרקוביץ

גורמים בכירים במערכת הפוליטית סבורים כי אם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט יפרשו מהממשלה, יש סיכוי גבוה שגדעון סער ומפלגתו יצטרפו אליה אם יוכלו להשפיע באופן ממשי על ניהול המלחמה. סער עזב את הממשלה לפני כחודשיים, משום שגנץ התנגד לדרישתו להצטרף לקבינט המלחמה. אם גנץ אכן יעזוב, מכשול זה יוסר.

סער מחריף את הטון: "החלפת נתניהו הכרחית, מקווה שתוקדם ועדת חקירה ממלכתית בהקדם" (09.04.24)

מאז תחילת חודש מארס מותח סער ביקורת חריפה על ניהול מהלכי המלחמה. הוא גם מתח ביקורת על השחרור של רוב כוחות המילואים משירות, בטרם הושגו יעדי המלחמה. לאחר שלא הצליח להביא לשינוי המדיניות דרך הקבינט המורחב, דרש חברות בקבינט המלחמה.

עם זאת, שותפו הפוליטי לשעבר, יו"ר המחנה הממלכתי, סירב בשעתו לשנות את הרכב הפורום. בעקבות זאת פרש סער מהממשלה ואמר כי לא ישוב אליה. "לא עזבתי את הממשלה כדי לחזור אליה בעתיד", אמר בראיונות לתקשורת. חרף אמירה זו, בכירים במערכת הפוליטית סבורים כי לנוכח דשדוש המלחמה, ומאחר שסער קרוב בעמדותיו לאלה של נתניהו גם בנוגע למלחמה וגם באשר לחוק הגיוס, יש היתכנות שהוא יצטרף מחדש בכל זאת.

השר גנץ, צילום: אורן בן חקון

עם זאת, כדי שהדבר יקרה, הוא ונתניהו יצטרכו לגבש נוסחה שתבטיח לו השפעה על ניהול המלחמה. גורם במערכת הפוליטית אמר כי בתרחיש מסוים אין להוציא מכלל אפשרות שסער אף ימונה לשר ביטחון, במקומו של יואב גלנט.

סמוטריץ' מציב יעדים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים אתמול את ישיבת סיעת הציונות הדתית באזור הגליל, ובפתח הדברים נשא הצהרה לתקשורת שבה הציב יעדים לנתניהו באשר להמשך הלחימה ודרש הקמת אזור ביטחון בתוך שטח לבנון: "נדרשת החלטת קבינט על נוכחות קבועה של צה"ל בכל רצועת עזה ושליטה מלאה בשטח, השלמה מיידית של הפעולה לאורך כל ציר פילדלפי וכיבוש מלא של כלל העיר רפיח, הצבת אולטימטום פומבי לחיזבאללה להפסיק לחלוטין את הירי ונסיגה של כל כוחותיו עד מעבר לנהר הליטני".

בכיר ביטחוני טען כי סמוטריץ' מתבטא בחוסר אחריות: "הוא מוביל קו מסוכן. מה הצעד הבא? כיבוש עיראק?". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתח ביקורת על האמירות ועל המדיניות המבצעית שהציג סמוטריץ'. הוא כתב בחשבון ה־X שלו: "לידיעת השר סמוטריץ', כבר לפני מספר חודשים ממשלת ישראל היתה צריכה להיערך ליצירת רצועת ביטחון בדרום לבנון".

"השאלה הנשאלת כעת היא מי בדיוק הכוחות שיעשו זאת? המילואימניקים שיותר משבעה חודשים במילואים, או חיילי הסדיר שלא ראו בית? קודם תקדם גיוס לכולם, ואחר כך תדבר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר