סמוטריץ' רוצה לייצג את הציונות הדתית, אבל בחוק הגיוס הוא נעלם

לא צריך להיות מומחה או סוקר גדול כדי להריח את המגמה ולהבין עד כמה הישראלים הסלימו בדרישתם לשוויון בנטל • על פי משרד רה"מ, יותר מ-50% מההרוגים במלחמה גדלו במסגרת דתית-לאומית • היה מצופה משר האוצר ולהילחם על הצדק שדורש הציבור שהצביע לו

נתניהו על חוק הגיוס: "אני חושב שיש דרך לעשות זאת, בפטישים זה לא מצליח, זה לא הביא לגיוס חרדים"// לע"מ

לא מעט סקרים, מחקרים ובדיקות פנימיות נעשו בחודשים האחרונים בנוגע לסוגיית הגיוס. פוליטיקאים ביקשו לברר מה הציבור חושב בנושא הנפיץ, ותנועות אזרחיות רצו לראות את השינויים בדעת הציבור כתוצאה מהמלחמה הקשה בעזה.

לא צריך להיות מומחה או סוקר גדול כדי להריח את המגמה ולהבין עד כמה הישראלים הסלימו בדרישתם לשוויון בנטל, אבל נתון אחד כן הפתיע רבים. בסקר שערך מנו גבע נבדק אם בוחרים שינו את עמדתם בעקבות המלחמה, ומתברר שמצביעיה של ש"ס הם אלו שעמדתם הכי השתנתה - יותר מ־26% מהם סברו קודם לכן כי חרדים אינם צריכים להתגייס לצה"ל, אך שינו את עמדתם; אליהם יש להוסיף את 14% שתמכו בגיוס חרדים עוד לפני 7 באוקטובר.

סמוטריץ'. כשהוא רוצה - הוא יודע להתעקש, צילום: אורן בן חקון

במקום השני, מבחינת שינוי העמדה, מצביעי הציונות הדתית. 17% מבוחריה שהתנגדו בעבר חושבים כיום כי יש לגייס חרדים, נוסף על 43% ממצביעי המפלגה שהיו מעוניינים בשוויון בנטל קודם למלחמה.

כל מי שמסתובב בבתי הכנסת או קורא מאמרים של מובילי דעת הקהל בציונות הדתית, מרגיש את הרצון שכל המגזרים יישאו בנטל הביטחוני. גם סמוטריץ' הבין. הוא החריף את הטון, אמר "מה שהיה לא יהיה", והגדיר את אי־גיוס החרדים כ"מקומם", אבל בפועל הוא לא עושה מספיק.

הפגנה נגד גיוס חרדים, צילום: אורן בן חקון

שר האוצר מרבה לדבר על כך שבקרב הציבור שהוא מייצג שיעור ההרוגים גבוה מאוד, וכי הוא מקריב רבות. הוא צודק. על פי פילוח שנעשה במשרד ראש הממשלה, יותר מ-50% מההרוגים במלחמה גדלו במסגרת דתית־לאומית. לכן היה מצופה מסמוטריץ' להיכנס כבר לאירוע ולהילחם על הצדק שדורש הציבור שהשר טוען שהוא מייצג.

בחודשים האחרונים התקיימו הרבה דיונים בנושא. השתתפו בהם הנציגים החרדים, אנשי משרד הביטחון וגם המחנה הממלכתי. בישורת האחרונה מובילים את החוק מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, לצד איש ש"ס למשימות מיוחדות, אריאל אטיאס. נציגי הציונות הדתית לא בלופ.

הפגנה בעד השוויון בנטל (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

החוק שיובא לממשלה הוא בלוף. קומבינה, משחק בסעיפים ובמספרים, שנועד להמשיך את ההשתמטות החרדית. סמוטריץ', כמו שאר השרים, יקבל מעשה עשוי וייאלץ להצביע על חוק שיביא ראש הממשלה, מבלי שהשפיע עליו. הוא לא נלחם ולא דרש לשנות ולהגביר את השוויון.

כשסמוטריץ' רוצה - הוא יודע להתעקש. הוא לא הסכים לפתוח את התקציב למרות איומי הליכוד - וניצח; הוא התנגד לעסקאות חטופים כשחשב שהן מסוכנות. הוא יודע להתעקש, אפילו להציב אולטימטום. הוא לא עשה את זה בסוגיית הגיוס, אף שלא מעט מאנשי הציונות הדתית היו דורשים זאת ממנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר