ליברמן: "זלזלו בהתרעה שלי ובתצפיתניות"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר התארח בפודקאסט "בסיווג גבוה" עם ירון בלום • "הרשות הפלשתינית היא לא פתרון לעזה, היא חלשה" • "סינוואר מהחור שלו מנהל את המלחמה טוב יותר מנתניהו" • "הממשלה לא מתכננת כלום, אין לה אופק או תוכנית"

בסיווג גבוה - ירון בלום מארח את ח"כ אביגדור ליברמן

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, השר לשעבר ח"כ אביגדור ליברמן, התארח בפודקאסט "בסיווג גבוה" עם ירון בלום, ותקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו ואת המדיניות של קבינט המלחמה: "הם לוקחים אותנו לאבדון. הממשלה לא מתכננת כלום, אין לה אופק או תוכנית איך לנהל את המערכה. הייתה לנו תמיכה בינלאומית מקיר לקיר - ונתניהו עם הדשדוש גרם לאובדן שלה".

ירון בלום וליברמן בפודקאסט, צילום: ללא קרדיט

"כל מה שהממשלה עושה זה עבור שרידות פוליטית. מפקירים את החוסן הלאומי ומייצרים שוב קרע בעם", האשים ליברמן. "אני מדבר על חוק 'אי הגיוס' של החרדים. נתניהו מוכן לחוקק את החוק ואי אפשר מעשית לקבל את המצב הזה. צריך להכין עבור צה"ל בשלב הראשון שתי אוגדות חדשות ובשלב השני עוד שלוש אוגדות, ולכן אי אפשר לפטור את החרדים מהגיוס".

ליברמן, שר הביטחון לשעבר, דיבר בחריפות על תפקוד נתניהו במלחמה וטען כי "הקניבלים של חמאס וסינוואר מהחור שלו מנהלים את המלחמה טוב יותר מראש הממשלה". לדברי ליברמן, כל הנושאים באחריות למחדל 7 באוקטובר "צריכים ללכת - ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל".

מודאג מהמתיחות עם ארה"ב. ליברמן, צילום: אורן בן חקון

ליברמן מתח ביקורת גם על האטימות הצבאית, כלשונו, והקושי לשמוע ביקורת מבחוץ. "הצבא אטום ולא סובל שום ביקורת. כתבתי מסמך שמתאר בדיוק את מה שקרה ב־7 באוקטובר, התרעתי כמה פעמים על תרחיש כזה, אמרתי שמצבנו גרוע יותר ממה שהיה לפני מלחמת יום הכיפורים. אבל זלזלו במסמך שלי, זלזלו באלוף בריק, והשתיקו את התצפיתניות. לכן צריך לשנות מן היסוד את התפיסה של צה"ל שלפיה לא יוזמים אלא מכילים. למשל בצפון כיום לא יוזמים כלום, ויתרו על חבל ארץ שלם. צריך להקים רצועת ביטחון חדשה כי שום פתרון דיפלומטי לא צלח". לדבריו, ההרתעה שהייתה לנו אבדה, "כל זב חותם עם סנדלים מתימן תוקף אותנו".

חיל טילים נגד איראן

בנושא האיום האיראני ליברמן קרא להקים בצה"ל חיל טילים: "לא צריך לסכן טייסים ומטוסים יקרים בתקיפה. כפי שחשבתי בעבר, צריך להקים חיל טילים שיאפשר לפגוע בכל מטרה באיראן בתוך 8 דקות".

האזהרות הושתקו. תצפיתנית,

ליברמן מתח ביקורת על העובדה ש"קצינים לוחמניים", כלשונו, כמו תא"ל עופר וינטר, משוחררים מהצבא, ומתח ביקורת על המינויים בצה"ל. "לוקחים מפקדי שטח ושמים אותם לדוגמא באכ"א, לדכא כל יוזמה, כל  סוס דוהר - זו טעות". על הנזיפה בקצינים בצבא הוא אומר: "אסור לדכא אמירות של אלופים ומפקדים שלקחו יוזמה. אני מזכיר לכולם את מרד הגנרלים ב־1967. לחכות רק לפקודה מלמעלה זה לא מספיק. אם מרגישים שמשהו לא בסדר - חובה להגיד את זה".

ליברמן אומר כי הוא מודאג מהמתיחות ביחסי ישראל וארצות הברית. "אני לא זוכר מחלוקת פומבית כזו, יש חילוקי דעות, אבל הם תמיד נעשו בחדרים סגורים ובשקט".

לחבר את הירדנים

ליברמן ציין כי "הריבית כיום במשק פוגעת ביכולות של זוגות צעירים לקנות דירה. זה המצב כשיש גירעון תקציבי של 7%, והגירעון הזה עוד יגדל, אבל אין שום חשיבה".

אי אפשר לוותר על גיוס החרדים. לשכת הגיוס, צילום: אורן בן חקון

בכל הנוגע ל"יום שאחרי" ברצועת עזה אמר ליברמן כי "הרשות הפלשתינית היא לא פתרון, היא חלשה. מה שצריך לעשות זה פתרון בחסות בינלאומית תוך התנתקות מוחלטת שלנו מעזה - לא מים, לא אוכל ולא חשמל. כנ"ל ביו"ש - צריך לחבר את הירדנים לפתרון במקום הרשות".

ח"כ ליברמן קרא לשרים גנץ ואיזנקוט לפרוש מהממשלה, וטען שאין להם השפעה. בסוף דבריו התייחס ליברמן לחטופים המוחזקים בעזה ואמר: "אני קורא לפוליטיקאים שלא להתבטא כלל בנושא. כל התבטאות פוגעת ומזיקה".

לסיום יש לו גם קצת אופטימיות: "ראינו בעם ישראל ערבות הדדית, התנדבות, הקרבה, גם בגיוס למילואים. השלטון המרכזי והמוניציפאלי קרס ועם ישראל והמגזר הפרטי תפקד חזק - וזה הבסיס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר