רבני ש"ס במכתב דרמטי: "גם מי שלא לומד תורה - אסור לו להתגייס"

"המדינה החליטה לבולל אותנו בתרבות החילונית", הם מאשימים במכתב, שהמשמעות שלו אינה מוטלת בספק • בין היתר, הם מבהירים כי אסור להסכים לאף פשרה בעניין הגיוס, כי "זה יביא לחורבן" • בתוך כך, רה״מ נתניהו, ומזכיר הממשלה, יוסי פוקס, נועדים כעת בלשכה בירושלים עם גפני וחברי כנסת חרדים בנוגע לחוק הגיוס

חרדים מחוץ ללשכת גיוס ירושלים. צילום: אורן בן חקון

על רקע סערת חוק הגיוס והניסיונות לגבש הסכמות ומתווה שיהיה מקובל על הצדדים, מתפרסם היום (ראשון) מכתב דרמטי עליו חתומים המנהיגים הרוחניים הספרדים של מפלגת ש"ס בסוגיית גיוס החרדים. במכתב, שהמשמעות שלו אינה מוטלת בספק, נכתב כי "המדינה החליטה לבולל את החרדים בתרבות החילונית".

"לכלא ולא לצבא": עשרות חרדים חוסמים את כביש 4 בשל חוק הגיוס

בנוסף, פרסמו הרבנים שורה של החלטות חסרות תקדים כאשר היחס לגיוס הוא פסילה ושלילה שלו מכל וכל. ראשית - גם בחור חרדי שלא לומד תורה אסור לו להתגייס, גם לא למסלול חרדי. בנוסף, לדבריהם - אסור להסכים לאף פשרה בעניין הגיוס, "כל פשרה תביא לחורבן". הם גם מדגישים באופן ברור - "לכלא ולא לצבא".

בתוך כך, רה״מ נתניהו, ומזכיר הממשלה, יוסי פוקס, נועדים כעת בלשכה בירושלים עם גפני וחברי כנסת חרדים בנוגע לחוק הגיוס.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס בכביש 4, בשבוע שעבר, צילום: גדעון מרקוביץ'

כזכור רק בחודש פברואר השנה בריאיון ל"כיכר השבת", הציג השר יעקב מרגי ממפלגת ש"ס מתווה גיוס חדש, שלדעתו צריך להתקיים במדינה. על פי מתווה השר, אלו הלומדים תורה - ימשיכו ללמוד. אלו שלא לומדים תורה, שלדבריו "יש הרבה" - יגויסו. "הצבא יודע כמה אחוז לומדים וכמה אחוז לא", קרא השר.

גם שר הפנים משה ארבל פנה בחודש פברואר השנה לרב-סרן במיל' יוסי לוי, מנכ"ל עמותת נצח יהודה, וביקש ממנו לשלב חרדים בגיוס ארוך ומשמעותי. "שמחתי מאוד לשמוע מכבודו בשיחתנו היום על גידול משמעותי בהתעניינות בגיוס לשירות קרבי בקרב צעירים בני המגזר החרדי למועד הגיוס הקרוב, שצפוי להיות גדול באופן משמעותי מהמועד אשתקד", כתב ארבל.

"הצבא יודע כמה אחוז לומדים וכמה אחוז לא". ח"כ יעקב מרגי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

יש לציין כי אחוזים גדולים מהמצביעים של ש"ס מסורתיים ועושים צבא. כך גם חלק גדול מחברי הכנסת שלהם ששירתו שירות משמעותי. המכתב הזה מיישר קו עם המיינסטרים החרדי הליטאי ובגישה שלהם למה שהם מכנים גזירת הגיוס.

ח"כ אלעזר שטרן: "הם פשוט לא איתנו. הם הוציאו עצמם מה'יחד' של ה'יחד ננצח'. לא נחפש אותם כדי לכלוא אותם, גם ככה התפרסם שבתי הכלא עמוסים מדי. פשוט נפסיק לממן את מערכת השקר וההסתה הזאת, מערכת של חילול השם והיהדות היורקת לבאר שממנה היא שותה".

גורמים בכירים במפלגת ש"ס: "מכתב הרבנים נגד הגיוס אינו מייצג את עמדתה הרשמית של התנועה. מועצת חכמי התורה הרשמית אינה חתומה עליו. על פי סדר החתימות ניתן להבין שזוהי יוזמה פרטית של אנשים עם כוונות טובות שהולכים ומחתימים רבנים, אך ש"ס הרשמית אינה עומדת מאחורי המכתב ואופן כתיבתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר