לילה של טירוף והתפרעויות הוביל לנסיגת נתניהו מהחלטתו: שנה לליל הפיטורים של גלנט

על רקע סערת הרפורמה, פיטר נתניהו את שר הביטחון • תוך חצי שעה מפרסום ההחלטה, המונים צבאו על הרחובות במהומות ענק • לאחר שזכה לגיבוי ואהדה רבה בציבור ובמערכת הפוליטית, נתניהו נסוג מהחלטתו

לאחר פיטורי גלנט: מפגינים מתאספים ברחוב קפלן בתל אביב

הרגע שבו נפל דבר: ב-26 במרץ 2023, בשעה 21:00 זימן ראש הממשלה בנימין נתניהו את שר הביטחון יואב גלנט ללשכתו והודיע לו כי איבד את האמון בו לאחר שפעל נגד הממשלה והקואליציה.

מפגינים חוסמים את איילון דרום במחאה על פיטורי גלנט, צילום: אבי כהן

הודעת הפיטורין הגיעה לאחר שגלנט ערך מסיבת עיתונאים לא מתואמת ובה קרא לעצור את הרפורמה במערכת המשפט שיזמה וקידמה ממשלת ישראל בהובלתו של שר המשפטים יריב לוין.

מעשיו של גלנט הכעיסו את נתניהו לא רק בעצם הקריאה, אלא הפתיעו את ראש הממשלה בעיתוי הכי לא נוח שאפשר, כשהוא שוהה באותה העת מחוץ לגבולות המדינה. לשכת נתניהו פרסמה כי "השר גלנט לא תיאם את דבריו עם רה"מ מראש ובכך חיבל במאמצים להגיע לפתרון".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית על רקע פיטורי גלנט (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

היו אלה ימי המחאות האדירות נגד הרפורמה במערכת המשפט, שהובילה ממשלת ישראל בניצוחו של שר המשפטים יריב לוין ובעידודם של חברי הקואליציה והממשלה. המוני ישראלים מילאו את צומת הרחובות קפלן ומנחם בגין בתל אביב במוצאי השבת. אלפים עלו לירושלים להפגנות מול בית המשפט העליון, הכנסת, מילאו הצמתים והגשרים לאורכה ולרוחבה של המדינה. מגזרים שלמים במשק הצטרפו למחאות בהם ההייטק, ההסתדרות, נמלי התעופה, הקניונים, האקדמיה וכמובן משרתי המילואים מחיל האוויר, היחידות המיוחדות, אגף המודיעין ובכירים לשעבר במערכת הביטחון.

"השסע חדר לצה"ל": השר גלנט קרא לעצירת החקיקה של הרפורמה // תקשורת שר הביטחון

עם צאת הדיווחים באמצעי התקשורת, אזרחי ישראל לא נותרו אדישים, ומכל קצוות הארץ הגיעו לבסיס הקריה בתל אביב להפגין ולהביע תמיכה בשר הביטחון המפוטר, שהספיק לפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".

אלפים בהפגנה נגד פיטורי גלנט בבאר שבע, צילום: איליה יגורוב

המונים גדשו את הרחובות המקיפים את בסיס הקריה בתחושה שעתיד המדינה נפל בידי ממשלה ששרידותה הפוליטי הוא הדבר היחיד העומד לנגד עיניה וכל פועלה מוקדש לביצור שלטונה והחלשת כוחות מוסדות השלטון האחרים בראשם בית המשפט העליון.
קצת לפני חצות החליט ההמון הזועם להעצים את המחאה ועשה דרכו לנתיבי איילון, אחד מעורקי התנועה המרכזיים של מדינת ישראל.

נתניהו החליט על פיטורי שר הביטחון גלנט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

עשרות אלפים גדשו את הכביש המרכזי של גוש דן, הדליקו מדורות וחסמו את הכביש לשעות רבות כאשר הם נאבקים בכוחות המשטרה המנסים לפלס דרכם ולפתור את נתיבי התנועה. המחאות לא נותרו באיזור חיוג 03 בלבד. חסימות כבישים וצמתים נרשמו גם בכביש 4, צומת שילת, צמתים באיזור ירושלים, באר-שבע והגיעו עד צומת נהלל בצפון.

אבוקות באיילון בעקבות פיטורי גלנט (ארכיון), צילום: נועם דביר

נתניהו הבין כי לא יוכל לעמוד מאחורי הפיטורים של שר הביטחון, שזכה לגיבוי ואהדה רבה בציבור ובמערכת הפוליטית והחל לסגת מהחלטתו. תחילה הודיע כי "לא החליט עדיין בעניינו של שר הביטחון", וב-3 באפריל אותת לראשונה כי גלנט הושהה, ולא פוטר. 7 ימים לאחר מכן, ב-10 באפריל, התקפל נתניהו באופן סופי וחזר בו מפיטורי שר הביטחון, ואמר: "גלנט יישאר שר הביטחון. המחלוקות נותרו מאחור".

שנה לאחר מכן, הרפורמה במערכת המשפט הוקפאה או אולי נזנחה נוכח המלחמה ברצועת עזה שנפתחה ב-7 באוקטובר. ואולם, ניתן לראות כי היחסים העכורים בין ראש הממשלה ושר הביטחון מלווים את השניים גם בניהול המלחמה ובקבלת ההחלטות.

שר הביטחון גלנט, צילום: לע"מ

חילוקי הדעות בשבועות האחרונים בכלל מעלים את גובה הלהבות בד בבד כשעל שולחן הממשלה והכנסת מתחיל העיסוק הנפיץ ביותר של חוק הגיוס. גלנט עשוי למצוא את עצמו שוב בקרב חזיתי מול ראש הממשלה, שפיטר אותו בדיוק לפני שנה (והחזיר אותו).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר