בהסכמת ארה"ב: הקבינט אישר את המתווה המונע העברת כספים לעזה

המתווה קובע כי הכספים לא יועברו לעזה או לרשות אלא ישמרו אצל צד שלישי • על פי נוסח ההחלטה: "המדינה השלישית תודיע כי מכבדת את החלטת הקבינט לפיה הכספים יוקפאו כדי למנוע את העברתם על ידי הרשות הפלשתינית לעזה"

הקבינט מתכנס, ארכיון. צילום: חיים צח, לע"מ

הישג לסמוטריץ': הקבינט המדיני ביטחוני אישר היום (ראשון) את המתווה הנוגע לכספי המיסים שישראל גובה עבור הפלשתינים בעזה. בלב המתווה נקבע העיקרון התקדימי שהכספים לא יועברו בשום דרך לעזה או לרשות, אלא יישמרו בנאמנות אצל צד שלישי – ככל הנראה נורווגיה. ראש הממשלה הנחה לבצע עבודת מטה מסודרת למימוש המתווה על פי הדין.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ: "אם יש מישהו שחושב שנעביר שקל לנאצים ברמאללה כדי שיעבירו לנאצים בעזה - הוא לא יודע איפה הוא חי"

בנוסח ההחלטה שהגיע לידי "ישראל היום" נאמר כי ״המדינה השלישית (נורווגיה) תודיע כי מכבדת את החלטת הקבינט הישראלי לפיה הכספים לעזה יוקפאו כדי למנוע את העברתם על ידי הרשות הפלשתינית לעזה נוכח שליטת ארגון הטרור חמאס ברצועה״.

עוד נאמר בהחלטת הקבינט כי גם ארה״ב מחויבת לעיקרון שמונע את העברת הכספים לעזה. ״החלטה זו תיכנס לתוקף לאחר מכתב של ממשלת ארה״ב בהם ייאמר כי היא תפעל לתמיכה בקיום הסדר זה״. 

גלנט. התעקש לאפשר את העברת הכספים, בנימוק שהם חיוניים לשרידות הרשות, צילום: שחר יורמן

ההסכם הושג במשא ומתן אינטנסיבי בשבוע שעבר בשיחות בין ראש הממשלה נתניהו, מקורבו השר רון דרמר, בכירי הממשל האמריקני בראשם השגריר ג'ק לו ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. שר האוצר עמד על העיקרון שהכספים, בשיעור של 275 מיליון שקלים לחודש לערך, לא יגיעו בשום דרך לרצועת עזה, ובכלל זה לא למנגנון עובדי הרשות הפלשתינית ברצועה.

זאת על אף הדרישות של הממשל האמריקני, שר הביטחון גלנט, ראש השב"כ רונן בר, לאפשר את העברת הכספים, בנימוק שהם חיוניים לשרידות הרשות. סמוטריץ' התעקש שחמאס הוא זה ששולט בפועל במנגנון של הרשות הפלשתינית בעזה, ולכן העברת הכסף תחבל במאמץ המלחמתי ותסייע לחמאס.

הרשות היא חלק מהבעיה לא חלק מהפתרון

על פי עיקרון זה נקבע בהסכם כי הכספים המיועדים לרשות, יישמרו בנאמנות על ידי צד שלישי ולא יועברו בשום דרך לפלשתינים. עוד נקבע, כי הצד השלישי גם לא יעביר סכומים זהים מיתרותיו שלו לפלשתינים כנגד הסכום שישראל מסרבת לתת.

האמריקנים הודו שלהם עצמם אסור להעביר את הכספים לרש"פ. ביידן, צילום: אי.אפ.פי

מנגנון שלישי, עליו חתומים גם האמריקנים, קובע כי אם ההסכם יופר והצד השלישי יעביר תקציב אחר לרשות או לעזה, לשר האוצר תהיה הזכות לעצור את כלל העברות הכספים לרשות הפלשתינית. יצוין כי במהלך השיחות עם ישראל, האמריקנים הודו שלהם עצמם אסור להעביר את הכספים לרשות הפלשתינית בגלל חוק טיילור פורס. בחוק זה נאמר כי כל עוד הרשות משלמת את משכורות הטרור, הממשל מנוע מלתמוך בה כלכלית.

יצוין כי עדיין לא ברור אם נורווגיה או הרש"פ עצמה יסכימו להסדר. לכן ייתכן שבסופו של דבר הוא לא ייצא לפועל. יצוין כי להסכם משמעות תקדימית: הממשל האמריקני מסכים בו למעשה שהרשות הפלשתינית בעזה היא חלק מבעיה ולא חלק מהפתרון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר