הכיוון ברור: בחירות לכנסת עד הקיץ

סקרים מצביעים על 30 פלוס מנדטים מהזרם הימני־ממלכתי המחפשים בית שאינו הליכוד • גם בשמאל ובמרכז מתחילים לנוע • מה שעשוי לקבוע את המועד הסופי של הבחירות יהיו גם הבחירות לרשויות המקומיות בסוף ינואר • מי שיקבע יהיה כמובן נתניהו

בנימין נתניהו, ארכיון. צילום: דוד בכר

הודעתה השבוע של יו"ר "העבודה", מרב מיכאלי, על פרישתה מן החיים הפוליטיים וקיום פריימריז (בתוך ארבעה חודשים) לראשות המפלגה החבוטה, מסמנים את הכיוון: בחירות כלליות לכנסת עד קיץ 2024.

מה שעשוי לקבוע את המועד הסופי של הבחירות יהיו גם הבחירות לרשויות המקומיות בסוף ינואר. שר הפנים, משה ארבל, דחה את בקשת שר האוצר סמוטריץ', לדחות את הבחירות בטענה שתיפגע זכות הבחירה של מתמודדים ומצביעים שלו, הנמצאים בשירות צבאי במילואים או בסדיר, נלחמים בעזה. הוחלט שהמתמודדים ישוחררו ממילואים וכי יוצבו קלפיות באזורי הלחימה בדרום ובצפון. כולם יוכלו להצביע ולהשפיע, לא רק תומכי סמוטריץ'.

לכן, הבחירות ל־259 הרשויות המקומיות, בהן מתמודדים רבים מהליכוד, יהיו אבן בוחן לכוחו של הליכוד לאחר מחדל 7 באוקטובר. הן גם יעידו גם על הסנטימנט הציבורי. ראש הממשלה נתניהו מודע לכך שהאכזבה והתסכול מהמחדל של הממשלה בראשותו, ובריחתו מקבלת אחריות על מה שקרה, עלולות להשפיע ולהקרין על התוצאות.

חזק בליכוד המוניציפלי, ובכלל. יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, צילום: יוסי זליגר

ראוי יהיה לשים לב לאחוזי ההצבעה. בימים כתיקונם, שיעור ההצבעה אינו גבוה. גם פה תיבחן התייחסות הציבור למחיר הכבד בחיי אדם עקב המחדל. הסנטימנט יכול לעבוד לשני הכיוונים - או שהמצביעים ינהרו בכמויות, כחלק ממחאה על מה שקרה - או שיישארו בבית, כצעד של ייאוש מהמצב. בכל מקרה, כל המפלגות "יתאבדו" על הבחירות הללו.

נתניהו יחליט

יש הטוענים שאין קשר בין הבחירות המקומיות לבין הארציות, כי אם ראש עירייה טוב, יצביעו לו גם אם הוא ממפלגה נגדית. אך במהלך השנים אפשר היה לראות חוט מקשר. כעובדה, בסיום כל מערכת בחירות לרשויות, כל מפלגה - ובוודאי הליכוד, המבוסס היטב בשלטון המקומי - מפרסמת ומתפארת במספר נציגיה ובניצחונותיה בשלטון המקומי.

נתניהו בביקורי בית - מוציא מצביעים מהמיטה לקלפי

בבחירות לרשויות יש לליכוד כ־100 מועמדים לנציגים במועצות הערים, ונוסף על כך כ־40 מתמודדים לראשות עיר או לראשות מועצה - כמו חיים ביבס במודיעין ומרים פיירברג בנתניה. גם "יש עתיד" לא הסתירה את כוונתה להתמודד על שורה ארוכה של רשויות, כאינדיקציה להתבססותה בציבור - בהן תל אביב, חיפה, רחובות, ערד, הרצליה, הוד השרון, גני תקוה, גזר, קריית אונו ועוד יישובים - לצד כ־60 מועמדים למועצות הערים.

הבחירות מתקרבות - הבייס מתרחק

יש להניח שגם במחנה הממלכתי יסייעו למועמדים שלהם כדי לנצל את נסיקתם בסקרים הכלליים. לגבי הרשויות החרדיות או הערביות, המלחמה לא תהיה זו שתשפיע על התוצאות.

פינתה מנדטים. ח"כ מיכאלי, צילום: ללא

במקביל, עקב הודעת מיכאלי, תחל תזוזת כלים במפה הפוליטית. סקרים שנעשו לאחרונה מצביעים על כמות גדולה של מנדטים - 30 פלוס - שמשתייכים לזרם הימני־ממלכתי, שמחפשים בית שאינו הליכוד הנוכחי, המתרסק באותם סקרים. גם בצד השמאלי ובמרכז מתחילים לנוע. יאיר גולן הכריז על הקמת מפלגה, מרצ והעבודה מחפשים יו"ר משותף.

בכל מקרה, מי שיחליט על מועד הבחירות הבא יהיה נתניהו, וכהרגלו, זה יהיה במועד שיתאים לו ולמשפחתו, אם אכן יחליט להתמודד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר