מחבלים שווה נאצים: הצעת החוק שתאפשר להעמיד לדין ולתת עונש מוות למחבלי 7 באוקטובר

על החוק חתמו חברי אופוזיציה וקואליציה • אך הוא תקוע כבר חודש ימים • החוק יאפשר להעמיד לדין את כל מי שהשתתף בטבח בשבת השחורה • בנוסף נועד לזרז עשיית דין עם מחבלים הכלואים בישראל • בינתיים משרד המשפטים נערך לייצור תשתית משפטית למיצוי הדין עם המחבלים שנתפסו

תיעוד: מחבלי הנוח'בה מובלים לבתי הכלא בישראל // דוברות שב"ס

חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה הגישו הצעת חוק שמטרתה להשוות בין דינם של הנאצים לזה של מחבלי חמאס שנכלאו מאז הטבח בעוטף, אך הוא תקוע על שולחן הכנסת כבר חודש ימים. יוזם החוק הוא ח"כ עמית הלוי מהליכוד, אולם יחד איתו חתמו על הצעת החוק בתחילת הדרך עוד למעלה מ-40 חברי כנסת ובהם גם חברים מהאופוזיציה כמו שרן השכל, עידן רול ומתן כהנא. אולם, בשל החלטת הנהלת הקואליציה שלא להעלות לדיון הצעות חוק פרטיות במלחמה וכן התנגדות של משרד המשפטים – החוק לא מקודם.

על פי הצעת החוק תחת השם "לעשיית הדין במחבלי חמאס ועוזריהם" יתאפשר להעמיד לדין את כל מי שהשתתפו בטבח בשביעי באוקטובר, בית המשפט יהיה רשאי לסטות מדיני הראיות אם יידרש לכך כדי למצות את הדין עם המחבלים וכן ניתן יהיה להשית עונש מוות. ההשוואה בין מחבלי חמאס לנאצים, אומר ח"כ הלוי היא משום שגם הטבח הוא תולדה של אידיאולוגיה סדורה לרצח עם, המדובר בארגון מדינתי מסודר וכן משום שתועדו ודווחו מעשים סדיסטיים ואכזריים שביטאו עוצמת רוע חסרת גבולות.

החוק נועד גם לזרז את עשיית הדין עם המחבלים שבשלב זה כלואים בישראל ל"הארכות מעצר" חוזרות ונשנות בשל הצורך להיערכות מדינתית רחבה לעשיית משפטם של עשרות מחבלים. אלא שמאחורי הקלעים המצב מורכב וקשור קשר הדוק עם הדאגה לשלומם של החטופים המוחזקים ברצועה. בנוסף טוענים משפטנים כי יצירת חוק מותאם למצב תקשה על הלגיטימציה הבינלאומית למשפט הצודק שיש לעשות עם המחבלים שהשתתפו בטבח.

מחבלי חמאס מתאמנים. כוח "נוחבה" נחשב לקומנדו של חמאס (ארכיון), צילום: רויטרס

ח"כ עמית הלוי אמר ל"ישראל היום" כי "מפלצות החמאס, שטבחו אנסו וערפו את ראשי ילדינו, זהים באידיאולוגיה של רצח-עם ובמעשים האכזריים לאייכמן ומרעיו הנאצים ולכן ראויים לאותו דין בדיוק. לחוק 'לעשיית הדין במחבלי החמאס ועוזריהם׳, יש משמעות ערכית כבדת משקל ולא פחות חשוב מכך היבט מדיני רב חשיבות, אם הפרלמנט הישראלי לא קובע שמדובר בנאצים, אנו נתקשה להתמודד עם הקולות שכבר נשמעים בפרלמנטים בעולם המטשטשים את הרוע האכזרי ואף מכחישים אותו. 

"העובדה שמערכת אכיפת החוק מטפלת במפלצות הללו, בכלים משפטיים של עברייני טרור היא הזיה. אני קורא לחבריי ראשי הקואליציה והאופוזיציה לא לעכב את הליכי החקיקה, שזוכה לתמיכה חוצת מפלגות של רוב גדול בקרב חברי הכנסת ובציבור בישראל".

בתוך כך, במשרד המשפטים נערכים בימים אלה לייצר את התשתית המשפטית הנדרשת למיצוי הדין עם עשרות המחבלים שנתפסו. המסלול החלופי לחקיקה פרטית בשלב זה לטובת מיצוי הדין עם המחבלים לא נמצא על השולחן. למרות זאת, בימים הקרובים צפויה הקואליציה לייצר מסלול לחקיקה בהסכמה עם האופוזיציה במסגרתו יעלו חוקים פרטיים בהסכמת קואליציה-אופוזיציה באופן מצומצם להצבעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר