"לצורך הוצאות המלחמה": הדרישה החריגה של מבקר המדינה משרי הממשלה

מתניהו אנגלמן פנה לשרי הממשלה ואמר: "לצורך הוצאות המלחמה להטיפול בעורך - מישכו לקופת המדינה דיבידנד מהחברות הממשלתיות בסך 2 מיליארד שקלים" • כמו כן הוסיף: "יש להקפיא חילופי בכירים בחברות ממשלתיות ולבחון הארכת כהונת דירקטורים עד לתום המלחמה"

מבקר המדינה אנגלמן (ארכיון) . צילום: אורן בן חקון

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פנה היום (חמישי) לשרי הממשלה ולמנהלת רשות החברות הממשלתיות בדרישה למשוך מהחברות הממשלתיות דיבידנדים שכבר הוכרזו בסך 2 מיליארד שקלים, במטרה להשתמש בסכום עבור הוצאות המלחמה ועבור המפונים מהדרום ומהצפון שפונו מבתיהם מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל".

במכתב לשרים ולמנהלת רשות החברות, כתב המבקר כי "בשנת 2022 הכריזו 11 חברות ממשלתיות על חלוקת דיבידנדים בסך של 1.4 מיליארד ש"ח והודיעו על כוונתן לחלק 600 מיליון ש"ח נוספים בשנת 2023, קרי, חלוקת דיבידנד בסך כ-2 מיליארד ש"ח במצטבר. למרות זאת, בביקורת האמורה עלה כי מתוך סך זה חולקו 85 מיליון ש"ח בלבד מחברה אחת בלבד. מבדיקת משרד מבקר המדינה עולה כי נכון ליום 08.11.2023 חלוקת הדיבידנד מהחברות הממשלתיות טרם הושלמה, כך שיתרת הדיבידנד עליה הכריזו החברות הממשלתיות העומדת על קרוב ל-2 מיליארד ש"ח טרם נכנסה לקופת המדינה".

כמו כן, התייחס אנגלמן במכתבו גם לסוגיות של איוש בעלי תפקידים בתקופת המלחמה ודרש להקפיא חילופי בכירים בחברות הממשלתיות עד תום מצב החירום. "ראוי להימנע בתקופת המלחמה מזעזועים בשדרת הניהול הבכירה ולשמור על היציבות הניהולית הקיימת בחברות הממשלתיות שפעילותן משפיעה באופן נרחב על המשק הישראלי", כתב בפנייתו לשרים.

דברים אלו נכתבו על רקע ידיעות שפורסמו בעת האחרונה המתייחסות לכוונה להחליף בכירים בדרגי ניהול בכמה מן החברות הממשלתיות דוגמת החלפת יו"ר הדירקטוריון של חברת דואר ישראל.

כמו כן, אנגלמן הבהיר כי המציאות המלחמתית מדגישה את הצורך במינוי דירקטורים לחברות הביטחוניות רפאל, תעשייה אווירית ואלת, ובמקביל הארכת כהונתם של אלו שאמורים לעזוב בקרוב עד לסיום המלחמה, זאת נוכח החשיבות המיוחדת לתפקוד רציף ותקין בחברות אלו החיוניות בהיבט המבצעי-ביטחוני בתקופת המלחמה.

נכון להיום, בשלושת החברות מינוי הדירקטורים טרם הושלם והדבר נכון גם לגבי חברות נוספות שפעילותן השוטפת משמעותית בתקופת המלחמה, דוגמת חברת חשמל, מקורות, נתיבי הגז הטבעי לישראל, נמל אשדוד ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר