״מי שלומד תורה יקבל פטור מגיוס״: ההבטחה של מזכיר הממשלה לחרדים

בלשכת נתניהו התחייבו כי "הצעת חוק יסוד לימוד תורה לא עומדת על הפרק והיא לא תקודם", אך יוסי פוקס טוען דווקא אחרת • בראיון לעיתון החרדי "משפחה" הוא מבטיח: "יחוקק חוק גיוס חסין מביקורת שיפוטית" • את התנערותה של הלשכה הגדיר כ"תגובה קצת חריפה מדי" • ח"כ איזנקוט הגיב: "אם יש סיבה מרכזית להפלת הממשלה היא הרצון הבלתי מוסבר שלהם לפרק את צהל כצבא העם"

שיחות עם רבנים, מזכיר הממשלה יוסי פוקס. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

מזכיר הממשלה עו״ד יוסי פוקס סיפר בריאיון לעיתון החרדי "משפחה" על חוק הגיוס שצפוי לעבור לאחר פגרת הקיץ והתחייב שהחקיקה תהיה חסינה מביקורת שיפוטית.

״הבאנו רעיון חדש שבעצם עושה יישור קו. נעשה מנגנון שלפיו מי שלומד תורה יקבל פטור מגיוס, ומי שלא לומד תורה יגויס", אמר פוקס לעיתונאי קובי בורנשטיין. "כמו שאמרתי, יחוקק חוק שיהיה חסין מביקורת שיפוטית. אני רוצה להקריא לך רגע מתוך מתווה הנשיא: 'יגובש מתווה מוסכם לשירות צבאי ולשירות לאומי אזרחי. עיקרי המתווה יחוקקו בתיקון לחוק יסוד ולפיכך יהיו חסינים מביקורת שיפוטית'. מתווה הנשיא לא התקבל על ידי הקואליציה אבל תראה שגם שם מוסכם שחוק הגיוס יהיה חסין מביקורת שיפוטית".

בני ישיבות בכניסה לבקו"ם, צילום: גדעון מרקוביץ

פוקס הדגיש: "מעולם לא גייסו בכפייה בחורי ישיבה ואני מאמין שלעולם לא יגייסו. הסיפור הזה של חוק הגיוס מתגלגל כבר שנים בין הכנסת לבג"ץ. שום דבר לא יהיה בכפייה או עם סנקציות, זה ברור לכולם".

פוקס עומד בראש הצוות שמינה ראש הממשלה נתניהו לעסוק בקידום חוק הגיוס, וכעת הוא מרחיב על ההתפתחויות. "המודל שהממשלה הזאת שוקדת עליו הוא מודל של שילוב חוק גיוס לצד חוק יוקרת השירות שמבטיח תגמולים והטבות למשרתים. שוויון אמיתי אין פירושו להשוות בין לוחם ללומד תורה, אלא להסתכל במבט רחב יותר על טובת המדינה. מה טוב למדינת ישראל, ואם אנחנו רוצים שיותר חרדים ישתלבו בשוק העבודה, אז נוריד את גיל הפטור שעומד כיום על גיל 26, לגיל 21 או 22. ובעצם, מי שסיים ללמוד בישיבה ורוצה לצאת לעבוד יוכל לעשות את זה. אז הוא לא יוצא לשוק העבודה לפני שבני גילו ששירתו בצבא יוצאים, אבל עדיין הוא יוצא ומשתלב בעולם המעשה".

ח"כ גפני מבקר את הממשלה: "הימין לא יודע לשלוט"

"לפרק את צבא העם"

הרמטכ״ל לשעבר ח״כ גדי איזנקוט הגיב לראיון של פוקס: "אם יש סיבה מרכזית להפלת הממשלה היא הרצון הבלתי מוסבר שלהם לפרק את צהל כצבא העם. מקווה שימצאו בליכוד כוחות ציונים לאומים שיסיעו לבלום את הרצון של נתניהו לפרק את צה״ל כצבא העם". 

ח"כ גדי איזנקוט, צילום: יהושע יוסף

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הגיב אף הוא לראיון: "לפני שמישהו מזדרז לחוקק את חוק ההשתמטות בגרסה כזאת או אחרת, צריך לקיים דיון יסודי על השפעתו ועל שיעורי הגיוס לצה"ל. לי ברור שחקיקה מהסוג הזה, זאת פצצה מתקתקת שמאיימת לפרק את צה"ל ואת החברה הישראלית כולה". 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר