משרד הפנים הוא אחד מהעוצמתיים שבין משרדי הממשלה, ולא לחינם מתלבט אריה דרעי אם לבחור בו או לא. המשרד חולש על השלטון המקומי בישראל ועל רשות האוכלוסין וההגירה. באמצעות סמכויותיו יכול שר הפנים להשפיע על תחומים רבים ומגוונים - החל מחינוך, דרך תחבורה ועד לאיכות הסביבה.
האתגר הראשון של שר הפנים הבא, לפחות מבחינת לוחות הזמנים, יהיה ניהול הבחירות לרשויות המקומיות שייערכו בעוד כשנה. זהו אתגר פוליטי ומנהלי מורכב במיוחד, שכן מדובר ביותר מ־200 מערכות בחירות נפרדות.
נושא דחוף נוסף הוא סוגיית העובדים הזרים, שעל אף הצמצום במספרם - טרם נפתרה. שר הפנים מחזיק בסמכות בנוגע לאישורי כניסה לישראל והשהייה בה. השרה היוצאת, איילת שקד, הנהיגה מדיניות מחמירה יותר על מנת לצמצם את היקף תופעת השוהים הבלתי חוקיים.
מדובר בנושא שלא פעם יוצר דילמות מוסריות מאתגרות. למשל, ילדים אשר נולדו בישראל לשוהים בלתי חוקיים ונשאלת השאלה אם לגרשם למדינת מוצאם. השר הבא יצטרך לגבש מדיניות ברורה שתהיה קשובה גם לתושבי דרום ת"א ושאר הרשויות שמתמודדות עם התופעה, גם לשיקולים הומניטריים וגם לשיקולים כלכליים.
יישבר מעגל הקסמים?
עניין נוסף שקודם על ידי השרה היוצאת שקד הוא הפטור מוויזות לארה"ב. הממשל האמריקני הביע נכונות לקדם את המהלך, שנתקע בשל סירוב הליכוד לקדם את החקיקה הנדרשת להשלמתו (לקואליציה כבר לא היה רוב בשלב זה). נתניהו נימק זאת בטענה כי הדבר פוגע בזכות לפרטיות (החקיקה תאפשר לחלוק עם ארה"ב מידע בנוגע לרישום הפלילי של אלף אזרחים בשנה), אולם ככל הנראה יו"ר הליכוד גם לא היה מעוניין להעניק הישג לממשלה הקודמת.
אתגר הקשור לשלטון המקומי הוא צמצום הפערים בין רשויות חזקות לחלשות. שר הפנים מחזיק בסמכויות תקצוב נרחבות לרשויות, ובמקרים קיצוניים אף יכול להדיח מתפקידם ראשי ערים ומועצות.
כלים אלו מעניקים לו מנופי השפעה ניכרים על הנעשה בהן, ועל היכולת לכפות מנהל תקין ויעיל לטובת התושבים. בעוד חלק מהרשויות המקומיות מספקות לתושביהן שירותים ברמה גבוהה, אחרות - בעיקר במגזר הערבי, אבל לא רק - נאבקות כדי לשרוד כלכלית ולכודות במעגל קסמים של עוני, גביית ארנונה נמוכה ואספקת שירותים ברמה ירודה לתושביהן.
להכריז מלחמה
הסמכויות הנרחבות של ראשי הערים, בייחוד בתחום אישור תוכניות בנייה ורישוי עסקים, מחוללות שתי תופעות שעל שר הפנים הבא להכריז מלחמה עליהן: הראשונה היא השחיתות הציבורית - בשנים האחרונות יותר מדי ראשי ערים הסתבכו בפלילים. השנייה היא תופעת האיומים על ראשי רשויות, שהפכה כמעט לנורמה. יש למצוא לשתיהן פתרונות.
בתחום איכות הסביבה, לשר הפנים יכולה להיות השפעה גדולה. אופיר פינס־פז, שר הפנים לשעבר וכיום ראש המכון לחקר השלטון המקומי באוניברסיטת ת"א, מדגיש כי כמעט בכל העולם המערבי השלטון המקומי הוא גורם מוביל במאבק בשינוי האקלים, בעוד בישראל חלקן של הרשויות המקומיות במאבק הינו שולי.
שר הפנים הבא יפעל בחוכמה אם ירתום את הרשויות, באמצעות מנופי ההשפעה של המשרד עליהן, לקחת חלק אקטיבי במשבר האקלים. לדברי פינס־פז, אחת האפשרויות ששר הפנים הבא יוכל לקדם, היא תחילת ההחלפה של ציי האוטובוסים והמוניות בישראל לכלי רכב ירוקים.
בתחום התחבורה, על השר הבא לפעול להעברת סמכויות לרשויות המקומיות. המצב הנוכחי, שבו משרד התחבורה אחראי כמעט לכל רמזור במדינה, יוצר עומס עבודה בלתי סביר שמתבטא בהזנחה ובאי־מתן פתרונות לבעיות מקומיות רבות.
לרשויות המקומיות יש יכולת טובה יותר להתמקד בבעיות אלו ולפתור אותן, אך אין להן הסמכויות הנדרשות. בעיה דומה קיימת גם בתחום החינוך.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו