דו"ח המבקר: נזקי השריפות בחיפה – 647 מיליון שקלים

המבקר התייחס בדו"ח חריף למוכנות הרשויות, והתמקד בגל השריפות ב-2016 שהיה החמור ביותר בתולדות המדינה בנזק לרכוש ולסביבה • הגופים הרלוונטיים יתקשו לתת מענה לסכנה הצפויה לחיי אדם • שריפות רחבות היקף נוספות שיסכנו יישובים צפויות להתרחש במוקדם או מאוחר

השריפה בחיפה בנובמבר 2016 // צילום: AFP

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מפרסם היום (ראשון) דו"ח העוסק בהיערכות הרשויות המקומיות לשריפות, בתפקודן בגל השריפות שפקד את מדינת ישראל בחודש נובמבר 2016, בפיצוי הניזוקים ובעלות הכוללת של השריפות למשק. 

ההתמודדות עם אירועי חירום בעלי עוצמה ורחבי היקף, הפוקדים את העורף האזרחי של המדינה, מחייבת היערכות מוקדמת מערכתית ובין-ארגונית של גופים רבים ואיגום משאבים לאומיים. העורף האזרחי נדרש למוכנות מיטבית לכלל אירועי החירום, והרשויות המקומיות ממלאות תפקיד חיוני בהיערכותו של ההתמודדות העורף האזרחי לקראתם ובטיפול בהם.

בין ה-22 ל-29 בנובמבר 2016 פרצו שריפות יער וחורש במקומות רבים ברחבי הארץ, חלקן בעקבות הצתות מכוונות. השריפות האלו התפשטו לבתי מגורים ולמבני ציבור ביישובים, ולראשונה באירועים דומים הגיעו גם לליבה של עיר גדולה - חיפה, ופגעו בשכונות המאוכלסות בצפיפות ומתגוררים בהן עשרות אלפי תושבים. אחת השריפות אף הייתה קרובה מאוד לתחנת דלק בשכונת רוממה בעיר, ורק הודות לתושייתם של כוחות ההצלה נמנע נזק רחב היקף ולא נגרמו אבדות בנפש. 

אמנם גל השריפות לא הוכרז כ"אירוע אסון המוני" כהגדרתו בפקודת המשטרה, אך עוצמתו ומאפייניו הייחודיים סיכנו תושבים רבים. לפיכך, מרבית הגופים שהתמודדו עימו ועם תוצאותיו, והרשויות המקומיות ביניהם, פעלו על פי נוהלי החירום שלהם.

גל השריפות בחיפה // צילום: רויטרס

במהלך גל השריפות, שהיה החמור ביותר בתולדות המדינה בנזק לרכוש ולסביבה, טיפלה הרשות הארצית לכבאות והצלה ב-1,773 שריפות בשטחים פתוחים, מהן 161 שריפות גדולות וחמורות. השריפות כילו שטחים בהיקף של יותר מ-41,000 דונמים, ובמהלכן נפגעו כ-1,900 דירות, מהן כ-580 נפסלו למגורים, וניזוקו 123 כלי רכב. 

"הכתובת נמצאת על הקיר"

בסך הכול ניתנו הוראות פינוי לכ-68,000 תושבים, מהם כ-60,000 בתשע שכונות בעיר חיפה. הנזקים שנגרמו במהלך גל השריפות ועלויות ההתמודדות עימו, כפי שדווחו בדו"ח זה, הסתכמו ב-647 מיליון שקלים לכל הפחות, וסכום של כ-366 מיליון שקלים מתוכם ניתן על ידי המדינה כפיצוי מיוחד.

גל השריפות בנובמבר 2016 חזר והציף את הליקויים שהועלו בדוחות קודמים ונשארו בעינם, בלא שתוקנו. כמו כן, הוא השיב לסדר היום את סוגיית אירועי החירום האזרחיים, המקיפה בין השאר את היערכותן ומוכנותן של הרשויות המקומיות לאירועים אלה, את הפעולות למזעור נזקיהם ואת הטיפול באוכלוסייה בעת התרחשותם.

עם זאת, על אף הממצאים והליקויים שעלו בדו"חות קודמים הנוגעים בהתמודדות עם אירועי חירום רחבי היקף הפוקדים את העורף האזרחי של המדינה, מהדו"ח הנוכחי עולה תמונה עגומה. הרשויות המקומיות שנבדקו וגופי החירום - רח"ל, פקע"ר, המשטרה ורשות הכבאות לא יישמו במלואם את כל הלקחים מאירועי החירום הקודמים, ואת ההמלצות שהובאו בדוחות ביקורת שפרסם מבקר המדינה בעקבותיהם. הסחבת הנמשכת וגלגול האחריות בין כל הגורמים האלו חמורה במיוחד נוכח העובדה כי שריפות רחבות היקף נוספות שיסכנו יישובים צפויות להתרחש במוקדם או במאוחר ו"הכתובת נמצאת על הקיר". במציאות הנוכחית יתקשו הגופים הרלוונטיים לתת מענה לסכנה המוחשית הצפויה לחיי אדם ולרכוש. 

הרשויות לא הכשירו אזורי חיץ להגנה מפני שריפות

דו"ח המבקר מצא כי בין היתר כי הרשויות המקומיות שנבדקו, בהן חיפה וזכרון יעקב הנמצאות בסיכון לפגיעה משריפות בשל קרבתן ליער ולחורש, לא הכינו תוכנית מוסדרת ליצירת מעטפת הגנה מפני שריפות, לא הכשירו אזורי חיץ להגנה מפני שריפות ולא הכשירו דרכי מילוט. נמצא כי לתשע שכונות בעיר חיפה כביש אחד בלבד לכניסה וליציאה של כלי רכב, הגורמים לעיכוב בפינוי תושבים וסיכון חייהם, וכן מותירים את התושבים ורכושם חשופים לסכנה ולנזקים במהלך שריפות.

פינוי התלמידים מבתי הספר לא נעשה בהתאם לחוזר המנכ"ל // צילום: הרצי שפירא

חמור מכך, המבקר מצא ליקויים קשים בפינוי האוכלוסייה, בעיקר תלמידים ממוסדות חינוך וקשישים. בחיפה התנהל חלק מפינוי תלמידים מבתי ספר ללא פיקוח של העירייה, וקבוצת תלמידים ומורים נותרה סמוך למוקד השריפה ללא ליווי של נציג העירייה, אף שהיא קבעה שקיים צורך בליווי. פינוי תלמידים מבית הספר בזכרון יעקב התבצע שלא בהתאם להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך, כאשר בית הספר לא ערך רישום של התלמידים שנאספו בידי הוריהם, ותלמידים הועברו לאוטובוסים ללא ניהול, בקרה, רישום ומעקב. 

המועצה האזורית מטה יהודה

המבקר הבהיר כי במועצה האזורית מטה יהודה לא הוכנה תכנית הגנה מפני שריפות, ולא הוכשרו אזורי חיץ כמתבקש. בעניין אי הכשרת דרכי מילוט קובע המבקר כי ביישובים בית מאיר ונטף הנמצאים בתחום המועצה האזורית מטה יהודה, יש כביש גישה אחד והוא דרך המילוט היחידה בעת פינוי. המצב גרם לעיכוב בפינוי תושבים וסיכן את חייהם. כמו כן, הדו"ח מציין כי ביישוב נטף נעדרת תשתית מים מספקת. 

המועצה לא הכשירה אזורי חיץ להגנה מפני שריפות, השריפה בבית מאיר // צילום: אורן בן חקון

בנוסף, המבקר קובע כי במטה יהודה לא תחקרו את תרגול מערכי החירום לפני גל השריפות ולא הפיקו ממנו לקחים. במרכז ההפעלה של מטה יהודה לא נוהל יומן אירועים ולא נרשמו פניות של התושבים והנושאים שטופלו במהלך השריפות. כמו כן, לא היו אישורי מעבר לבעלי תפקידים חיוניים, ולכן המשטרה עיכבה את הגעתם או מנעה מחלק מהם את הגישה לאזורי השריפות. הישובים פונו שלא על פי נוהל הפינוי ולא נערכו תחקירים. המבקר מציין עוד כי מטה יהודה לא נערכה כנדרש להגשת תביעות לקרן הפיצויים. המועצה תבעה את קרן הפיצויים, אך לא המציאה קבלות מקוריות על שיקום הנזק. משנדחתה תביעתה אף לא הגישה ערר על דחיית התביעה.

מטה בנימין

בגל השריפות שפקד את הארץ בנובמבר 2016 נאבקו לוחמי האש של כב"ה איוש בשריפות לאומניות שהתחדשו במשך מספר ימים בדולב, בטלמון ובנווה צוף. שני בתים נשרפו כליל בטלמון, שני קרוואנים עלו באש בדולב ועשרות משפחות פונו מבתיהם. יום למחרת, בליל שישי, פרצה השריפה הגדולה בנווה צוף אשר בעקבותיה פונה הישוב כולו מתושביו. מבקר המדינה מותח בדו"ח ביקורת על מטה בנימין, שכמו רשויות אחרות, לא הכינה תוכנית הגנה ליישובים, לא פעלה ליישום הנחיות רשות הכבאות בנוגע להכשרת אזורי חיץ ולא הקצתה תקציב לשם ביצוען. בנוסף מעיר המבקר כי במהלך גל השריפות היו מצבים של מחסור במים לצורכי כיבוי בישוב נווה צוף וממליץ לרשות המים, למועצה ולוועד המקומי להתאים את מערכת אספקת המים לישוב ולבחון את האפשרות להגדיל את נפח האיגום בישוב כדי שייתן בעתיד מענה לצורכי כיבוי אש.

 

המבקר משבח את תפקודם של צוותי החירום היישוביים במועצה ובעיקר זה של צוות החירום היישובי בנווה צוף אשר פעילותו בעת השריפה סייעה לתושבים ולכוחות החירום וכן הוא משבח את תפקודו של מרכז השליטה במועצה בכל הקשור לתיעוד פניות התושבים, ניהול יומן האירועים והעברת מידע ועדכונים לתושבים. גם את התנהלות המועצה לאחר כיבוי השריפות, משבח המבקר בדו"ח ומציין כי הראשונה העמידה נציג מטעמה אשר ניהל את העניינים מול קרן הפיצויים, התנהלות אשר הביאה לכך שזו המועצה היחידה מהרשויות המוזכרות בדו"ח שסיימה כבר את ההליך מול הקרן וקיבלה את תשלום מלא בגין הנזקים.

המלצות המבקר לעתיד

מבקר המדינה הקדיש חלק שלם בדו"ח המתייחס להמלצות לעתיד, על מנת למנוע או לצמצם נזקים במקרי חירום דומים. המבקר ממליץ כי ייקבע גורם ממלכתי אחד שיופקד על היערכות הרשויות המקומיות לאירועי חירום אזרחיים והטיפול בהם בעת התרחשותם. עוד מציין המבקר כי על רח"ל, פקע"ר ומינהל החירום במשרד הפנים לקבוע בהקדם מדד מחייב ואובייקטיבי למידת מוכנותן של רשויות מקומיות לאירועי חירום.

בנוגע לחילוקי הדעות בין המשרדים בנוגע למקור התקציבי לפעולות ההגנה על ישובים בפני שריפות יער, מטיל המבקר את האחריות על המשרד לביטחון הפנים למציאת פתרון מהיר שימנע המשך עיכוב ההיערכות. אותו משרד אמון על אישור תקנות כיבוי אש לבניינים רבי קומות לאחר שהרשויות המקומיות יעבירו את הנתונים לגביהם.

על הרשויות המקומיות להכשיר כל אחת בתחומה אזורי חיץ לצורך האטת התקדמות שריפות. בעניין זה מבקר המדינה מתייחס ספציפית אל עיריית חיפה, המועצה המקומית זיכרון יעקב והמועצות האזוריות מטה בנימין ומטה יהודה  ודורש מהן להכין, כל אחת בפני עצמה, תוכנית הגנה מפני שריפות. הרשויות צריכות להחזיק מיפוי עדכני שבה מתגוררת אוכלוסיה הזקוקה לעזרה בפינוי.

בנוגע לעיריית חיפה, מוסיף המבקר כי עליה לפעול מול משרד התחבורה על מנת להוסיף כבישי גישה נוספים לשכונות הכלואות בתחומה. מדובר בשכונות בעלות דרך אחת לכניסה וליציאה של כלי רכב, או כניסות ויציאות אחדות לכלי רכב המובילות לאותו ציר ראשי. כמו כן העירייה צריכה להשלים עבודת מטה לגיוס אמצעי הסעה שיסייעו לה בעת פינוי אוכלוסייה ומוסדות באחריותה.

גם משרד החינוך קיבל המלצות מהמבקר ובכלל זה להיערך לתרחיש שבו נדרש לפנות תלמידים ממוסד חינוכי ולתרגל זאת. על רשות המסים לקבוע מדיניות ונוהל בנוגע לזכאותם של ניזוקים לפיצוי בגין נזקים ליער ולחורש, לפרסמם לציבור, ואף, במקרה הצורך, ליזום שינוי חקיקה

המבקר ממליץ כי המשטרה תיזום תרגילים משותפים בהם יתורגלו עבודה בחפ"ק אחוד כדי להבטיח תיאום ושיתוף פעולה בעת חירום.על הרשויות המקומיות להכשיר כל אחת בתחומה אזורי חיץ לצורך האטת התקדמות שריפות. בעניין זה מבקר המדינה מתייחס ספציפית אל עיריית חיפה, המועצה המקומית זכרון יעקב והמועצות האזוריות מטה בנימין ומטה יהודה, ודורש מהן להכין כל אחת בפני עצמה תוכנית הגנה מפני שריפות. הרשויות צריכות להחזיק מיפוי עדכני שבה מתגוררת אוכלוסייה הזקוקה לעזרה בפינוי. 

עיריות חיפה וזכרון יעקב צריכות להגיש מסמכים לקבלת הפיצויים, נזקי השריפה בחיפה // צילום: יוסי זליגר

גם משרד החינוך קיבל המלצות מהמבקר ובכלל זה להיערך לתרחיש שבו נדרש לפנות תלמידים ממוסד חינוכי ולתרגל זאת. על רשות המיסים לקבוע מדיניות ונוהל בנוגע לזכאותם של ניזוקים לפיצוי בגין נזקים ליער ולחורש, לפרסמם לציבור, ובמקרה הצורך ליזום שינוי חקיקה. בנוגע לעיכובי הפיצויים אומר המבקר כי על עיריית חיפה והמועצה המקומית זכרון יעקב להגיש לקרן הפיצויים את כל המסמכים הנדרשים, על מנת להגיע בהקדם לגובה הפיצוי שיקבלו, זאת במטרה לזרז את עבודות השיקום. בעניין זה, על משרד הפנים לקבוע קריטריונים להכרה בהוצאות כ"דחופות ומיידיות" לצורך קביעת פיצוי לרשויות מקומיות שיוכרו כזכאיות לסיוע.

המלצות דו"ח מבקר המדינה בהתייחס למטה יהודה הן כי על המועצה לפעול להכנת תוכנית הגנה, להכשיר אזורי חיץ לצורך האטת התקדמות השריפות, לוודא כי בעת אירוע חירום יעבור מידע באופן שוטף בין החפ"ק למרכז ההפעלה של הרשות, לנהל יומן אירועים כנדרש, לתעד את ההחלטות המתקבלות במרכז ההפעלה ואת פניות הציבור והמענה שניתן להן". כמו כן, המבקר ממליץ למטה יהודה: "לשקול לפתוח מרכזי שהייה ארעיים בעת אירועי חירום אזרחיים מוגבלים בהיקפם". המבקר קובע עוד כי: "לא יושמו במלואם כל הלקחים מאירועי חירום קודמים".

 

תגובות

מהמועצה האזורית מטה יהודה נמסר: "מיד לאחר שוך גל השריפות הקימה המועצה צוות מיוחד, אשר כבר פעל לתיקון חלק גדול מהליקויים המופיעים בדו"ח. בימים אלו אנו לומדים את מסקנות משרד מבקר המדינה, וכמובן שנמשיך לפעול ככל שביכולתנו לתיקון ליקויים שנמצאו בדו"ח. 

"יש לציין כי על פי הערכת שמאי שהזמינה המועצה כחלק מתהליך הפקת הלקחים, עלות יישום המסקנות בדו"ח צפוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים. בהיעדר מקור תקציב ממשרדי הממשלה אין ביכולתה של אף רשות מקומית להוציא לפועל תכניות היערכות מסוג זה. אם לא די בכך, הרי שנזקי השריפה הקודמת הגיעו לכדי שישה מיליון שקלים, אך למרות בקשות חוזרות ונשנות ולמרות הזמן הרב שחלף, טרם הועברו למועצה תקציבים לתיקון הנזקים ואלו בוצעו מתקציבה השוטף. אנו מודים למבקר המדינה ולאנשי משרדו על העבודה הרצינית והמקיפה".

תגובת המועצה האזורית מטה בנימין לדו"ח מבקר המדינה: "המועצה מודה ומברכת על הביקורת, ומקווה כי הגורמים הרלוונטיים הנזכרים בטיוטת דו"ח הביקורת ישכילו לאמץ את הממצאים וההמלצות, מתוך מטרה לשפר את היערכות כלל הגורמים לקראת שריפות עתידיות, וכי מדינת ישראל תשים את תחום כיבוי האש בסדר עדיפות גבוה ובכך תסייע לרשויות לתת מענה הולם בתחום זה, והכל למען ביטחון ובטיחות הציבור.

"המועצה שמחה לגלות בדו"ח כי מבקר המדינה משבח את תפקודה של המועצה ושל הגורמים המקצועיים מטעמה, בזמן גל השריפות, דבר שהוביל להצלת רכוש ונפש. גם לאחר השריפות, הצטיינה המועצה בטיפול בתושבים, החל בפן הרווחתי-קהילתי ועד לליווי התושבים מול מס רכוש. בכל המקרים ובכל העניינים שתוארו בדו"ח, פעלה המועצה על פי הוראות הדין וההנחיות, ולא נמצא אף ליקוי בהתנהלותה. משרד מבקר המדינה בחר להעיר למועצה במספר נושאים הנוגעים להיערכות לקראת שרפות שלדעתו נדרשו, על אף שרבות מהערות הביקורת מסתמכות על הנחיות שכלל לא היו בתוקף במועד השריפה, או שאינן מצויות בתחום הסמכות או תחום האחריות של המועצה.

"לצערנו בדו"ח לא ניתנה כמעט התייחסות לעובדה כי השריפות נגרמו כתוצאה מהצתות מכוונות של גורמי טרור. ניתן היה לצפות ממבקר המדינה להבהיר לציבור בדו"ח זה מה הן ההשלכות של מכת שריפות שנובעות מהצתות מכוונות, וכיצד על מדינת ישראל להיערך להן. ברור כי האחריות למניעת אירועי טרור מכוונים המבוצעים מתוך כוונת זדון לפגוע בתושבים, היא על כוחות הביטחון. על אף ההסתייגויות שיש למועצה מחלק מן הממצאים, המועצה מתייחסת לדו"ח ברצינות רבה ותבחן האם היא יכולה ללמוד ממנו כיצד לשפר עוד יותר את התנהלותה, למען ביטחון התושבים".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

בהכנת הכתבה השתתפו: אפרת פורשר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר