אין כנראה פיתוי גדול יותר בכביש מאשר לדבר בטלפון. עובדה: מנתוני אגף התנועה במשטרה עולה כי בשנה האחרונה 1,558 נהגים נתפסו פעמיים, שלוש ולעיתים אפילו ארבע פעמים כשהם משתמשים בסמארטפון. מנתוני מחלקת המחקר של האגף, שהגיעו לידי "ישראל היום", עולה כי מדובר בעלייה של 53% לעומת שנת 2017, אז נתפסו "רק" 1,037 "עבריינים חוזרים". דרך אגב, בשנה החולפת, 38 נהגים נתפסו חמש (!) פעמים בגין שימוש בטלפון הנייד. באגף התנועה טוענים כי ביצוע העבירה יותר מפעם אחת מצביע על התמכרות של נהגים לשימוש בטלפון הסלולרי תוך כדי נהיגה, למרות הסכנות הטמונות בכך.
עוד עולה כי נרשמה עלייה של 14% בכמות הדו"חות שנרשמו לנהגים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד: ב־2018 נרשמו כ־126,700 דו"חות בגין עבירה זו, לעומת כ־111,200 דו"חות בשנת 2017. באגף התנועה מצביעים על עלייה בשליחת הודעות תוך כדי נהיגה: אם ב־2017 כ־7% מהדו"חות ניתנו על חוסר זהירות כתוצאה משליחת מסרונים, ב־2018 חלקם עלה ל־13%.
שליש מהדו"חות ניתנו בשעות ההגעה לעבודה (בין 9:00 ל־12:00) וחמישית ניתנו אחרי הצהריים, בין השעות 15:00 עד 17:00. על פי הנתונים, 75% מסך הדו"חות ניתנו לנהגים גברים.
75% מהדו"חות לגברים
כ־50% מהדו"חות ניתנו לנהגים בגיל 34־54 לעומת 5% לנהגים מעל גיל 64. באגף התנועה מעריכים כי הסיבה נעוצה בחוסר מודעות בקרב הנהגים המבוגרים לסכנות.
והיכן מדברים הכי הרבה בטלפון תוך כדי נהיגה? על פי נתוני האגף, יותר מ־8,000 דו"חות ניתנו בירושלים, והיא מובילה בפער ענק על תל אביב, המצויה במקום השני, שם חולקו יותר מ־3,000 דו"חות (ראו טבלה).
בשנה האחרונה התווה ראש אגף התנועה, ניצב דורון ידיד, מדיניות אכיפה נוקשה, תוך מיקוד והחמרה בענישה לגבי עבירות מסכנות חיים ועבירות בריונות בכביש.
הפעילות התמקדה במועדים ובכבישים המועדים לפורענות. מנתוני סיכום שנת 2018 עולה כי יותר מ־116 אלף דו"חות ניתנו בגין עבירת מהירות באמצעות שוטרים בשטח, לעומת כ־86 אלף דו"חות בשנת 2017, ובשנה האחרונה בפעילות ממוקדת של שוטרי אגף התנועה נתפסו יותר מ־7,200 נהגים שנהגו תחת השפעת אלכוהול, לעומת כ־6,700 נהגים בלבד ב־2017. בצירים שבהם התמקדו שוטרי אגף התנועה בשנה החולפת חלה ירידה של 18% בתאונות קטלניות ונרשמה ירידה של 21 הרוגים מסך ההרוגים לעומת צירים אלה בשנה שקדמה לה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו