"הקבלנים בונים מגדלי יוקרה על גופות הפועלים"

בפורום למניעת תאונות עבודה תקפו את הממשלה ואת הקבלנים בעקבות האסון באתר הבנייה ביבנה • מתחילת השנה נהרגו 19 פועלי בניין בתאונות עבודה

צילום: לירון מולדובן // 4 הרוגים בקריסת מנוף באתר בנייה ביבנה

על אף ההבטחות הרבות והניסיון לעשות רפורמה בענף הבנייה, עדיין מתרחשות תאונות עבודה קטלניות ומספר הפועלים ההרוגים ממשיך לעלות.

צילום: אבי כהן

לאחר התאונה הקטלנית הבוקר (ראשון) שבה נהרגו ארבעה פועלים בקריסת מנוף באתר בנייה ביבנה, התברר כי רק בחודש שעבר, באותו אתר בנייה, התחשמל למוות מפעיל עגורן נייד. ביום חמישי האחרון נהרגו בזה אחר זה שני פועלי בניין בשני אתרי בנייה בבני ברק ובפתח תקווה.

מתחילת 2019 נהרגו 34 בתאונות עבודה – 19 מהם בתאונות בענף הבנייה, ובעקבות שורת האסונות, זימן אליו שר העבודה והרווחה חיים כץ את ראשי מנהל הבטיחות לישיבת חירום.  

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מפנה אצבע מאשימה כלפי השר הממונה. "השר חיים כץ נכשל כישלון חרוץ בהגנה על העובדים הכי חלשים בחברה הישראלית", טען בן שמעון. "המצב כיום הוא שהקבלנים בונים דירות יוקרה על גופות הפועלים והרגולטור נותן יד להפקרות המתמשכת בענף הבנייה".

בן שמעון הדגיש כי "על הקבלנים לקחת אחריות על הנעשה באתרי הבנייה ולכן יש לנקוט פעולות אגרסיביות נגדם - בכלל זה הגשת כתבי אישום כנגד מנהלי חברות ונושאי משרה בכירים בחברות הקבלניות, כמו גם לשלול את השתתפותם בפרויקטים ממשלתיים".

47 מפקחי בטיחות בכל הארץ

במשך שנים הוזנח תחום הבטיחות בענף הבנייה, ורק בחודשים האחרונים נחתם הסכם לתוספת תקנים למנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה. 

כיום יש רק 47 מפקחי בטיחות במשרד העבודה, שם טוענים כי יותר מ-10 מפקחי בטיחות נמצאים כעת בהליכי גיוס וייקלטו בשבועות הקרובים. אליהם אמורים להצטרף עוד לא פחות מ-30 מפקחי בטיחות, שהתקנים שלהם מצויים בתהליכי עיבוד מול נציבות שירות המדינה. 

במשרד העבודה והרווחה טוענים כי בארבעת החודשים האחרונים נסגרו יותר מ-300 אתרי בנייה, מאז נכנס לתוקפו הנוהל החדש שמאפשר סגירת אתרים ללא הגבלת זמן ועד לתיקון הליקויים. לשם השוואה - בשנת 2018 נסגרו 240 אתרי בנייה. 

כוחות ההצלה בזירת התאונה ביבנה // צילום: לירון מולדובן

לטענת עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, "תאונות עגורנים רבות מתרחשות בזמן התקנה ופירוק של עגורני צריח, ועל פי המצב המשפטי הקיים היום, אין שום הסדרה חוקית מטעם המדינה של נושא פירוק והתקנה של עגורני צריח. 

"החקיקה בתחום עגורני הצריח אינה מעודכנת מאז שנות השישים", אמר עו"ד אסל והדגיש כי "במשך שנים רבות המדינה התרשלה ולא עדכנה את המצב החקיקתי ואין להתפלא על כך שמתרחשות כל כך הרבה תאונות עגורנים באתרי הבנייה. הגיע העת להפסיק את ההפקרות באתרי הבנייה דמם של הפועלים אינו הפקר".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר