בעיריית חיפה דורשים מהמדינה ומשרד האוצר לעמוד בהתחייבות לשיקוע מסילת הרכבת במקטעים לאורך חוף הים בחיפה. ראש העירייה יונה יהב, הגיע הבוקר (חמישי) לדיון בבית המשפט המחוזי בנוגע לתביעה שהגישה העירייה נגד המדינה בנושא.
יונה יהב: "חיפה היא המקום היחידי בארץ שקווי הרכבת סמוכים לחוף הים שלה"// מישל דוט קום
העירייה הציגה הסכמים והתחייבויות שניתנו לה, לרבות הסכם גישור משנת 2012 בו התחייבה רכבת ישראל לממן את שיקוע המסילה במקטע פארק הכט בעלות של 500 מיליון שקל, והחלטה משנת 2015 לקדם את שיקוע המסילה באזור העיר התחתית בהתחייבות של משרד האוצר ורמ"י למימון בסך 1.3 מיליארד שקל.
לטענת העירייה, מסילות הרכבת מהוות חיץ בין העיר לבין חופי הים, וחשמול עילי יחמיר את הבעיה ויפגע בכלכלה, בסביבה, בתחבורה ובמרקם העירוני. במסגרת זאת, העירייה ביקשה מבית המשפט צו עשה שיורה לרכבת ישראל לשקע את המסילות, וצו מניעה נגד ביצוע עבודות חשמול עיליות במקטעים המיועדים לשיקוע.
"היום אנו יוצאים במאבק חסר פשרות כי זאת הנשמה של העיר שלנו – וזה הנכס החשוב ביותר של תושבי חיפה", אמר הבוקר (חמישי), ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בטרם כניסתו לדיון בבית המשפט המחוזי. "ממשלת ישראל באמצעות בכיר שריה, שר האוצר, חתמה על הסכם לשקע את הרכבת במקום היחיד בארץ בו היא עוברת לאורך חוף הים - ויש לקיים את ההסכם ולא להתכחש לו".
בדיון, המתקיים בשעה זו בפני כב' השופט חננאל שרעבי, מציגה העירייה לבית המשפט את ההסכמים וההתחייבויות שניתנו לה מאז אושרה התוכנית לתשתיות לאומיות (תת"ל 18), להסדרת פרויקט חשמול מסילות הרכבת ברחבי הארץ.
בדיון טענה היועצת המשפטית של עיריית חיפה, עו"ד ימית קליין: "תוואי מסילות הרכבת הקיים מהווה חיץ גס ומלאכותי בין העיר חיפה לבין חופי הים השוכנים למרגלותיה. חשמול פסי הרכבת באופן עילי לא רק שיחמיר את החיץ, אלא יפגע באופן קשה בכל היבטי הכלכלה, הסביבה, התחבורה והמרקם העירוני של העיר. הפרויקט ייצור מכשול משמעותי לפיתוחה של חיפה ולעתיד העיר כמרכז עירוני ימי ומוביל".
בתום הדיון אמר יהב: "הופתעתי להיווכח עד כמה מתחפרת הנהלת הרכבת בעמדה לבצע חישמול עילי של המסילה ולמנוע את פיתוח פרוייקט חזית הים העירונית ואת הגישה של תושבי חיפה לחופי הים". יהב הוסיף בדבריו: "בית המשפט היה קשוב לטענות העירייה ואנו תקווה כי יבין את חשיבותן ויפסוק לטובתה של העיר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו