שלוש נשים, מגילה אחת

ושתי, זרש ואסתר מייצגות מודלים שונים של עוצמה נשית שממשיכים להשפיע על חיינו גם היום

קריאה במגילת אסתר. צילום: אורן בן חקון

מגילת אסתר מציעה לנו הצצה לשלושה מודלים נשיים שמניעים את העלילה. ושתי, זרש ואסתר מקבלות במהלך הדרך החלטות הרות גורל וגם משלמות מחירים אישיים בלתי נתפסים. מה אנחנו יכולים ללמוד מהן?

היה היה פעם ממלכה שנקראה "פרס ומדי". היה בה מלך טוטליטרי בלתי צפוי, והיו 127 מדינות שנתונות למרותו. אם התחשק למלך לקיים משתה שבעת ימים – יאללה בלגן. ואם בא לו להשמיד, להרוג ולאבד את העם היהודי רק כי העם לא בא טוב לאחד מיועציו – אז ביי ביי עם. למזלנו, הגיעו גיבור ואחיינית יפה והם הצילו את כולנו מגזירת השמד. סוף הסיפור. תרעישו ברעשנים.

ובכן, לא רק.

גם אם במבט ראשון, המגילה נראית כסיפור שנטוע עמוק בתרבות פטריארכלית עתיקה, התבוננות מעמיקה חושפת דמויות נשיות מורכבות ורבות-עוצמה שממשיכות לספק השראה ותובנות גם בימינו. כי אכן, היה היתה ממלכה והיה היה מלך, אבל את הסיפור שנקרא מחר בערב בבתי הכנסת מובילות שלוש נשים דעתניות, חכמות ונבונות, שמקבלות החלטות הרות גורל לעצמן ולבני המשפחה שלהן, ובסוף משלמות מחירים בלתי נתפסים.

הראשונה, ושתי. אנחנו יודעים עליה מעט מאוד. המקרא לא מרחיב על סיפור חייה, מעמדה בארמון או תפיסת עולמה. אנחנו נפגשים איתה ברגע מכונן אחד, שבו היא אומרת "לא". המלך קורא לה למשתה בארמון כדי להציג אותה לראווה, ולתדהמת כולם – היא מסרבת. מה הסיפור של ושתי? מי זאת האישה הזאת? האם תמיד עמדה על דעתה? האם קיבלה החלטה רגעית שעלתה בחייה? האם פחדה? בכל מקרה, לא נשמע ממנה יותר. מקומה כאשת המלך יוצע לאחרות.

השנייה זרש. אמא לעשרה, חכמה מאוד, אבל גם מרושעת. המדרש מספר שהייתה חכמה יותר מכל יועצי המלך. זרש תשלם בסוף הסיפור ביוקר על העצות שנתנה. היא תאבד את בעלה ואת עשרת בניה שייתלו על העץ. באיחור הבינה כי אם מרדכי מזרע היהודים "לא תוכל לו כי נפול תיפול לפניו".

קריאת מגילת אסתר בבית כנסת בת"א (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

והשלישית – אסתר. האחיינית הצעירה של מרדכי, שנבחרה לתפקיד המלכה תוך שהיא מסתירה את זהותה ואת בית אביה. אסתר לא רצתה את המציאות שנכפתה עליה. בפרק ד' מתוארת שיחתה הקשה עם מרדכי, שם הוא מאיים עליה: "כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת--רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ". אסתר נבהלת אבל מחליטה לשתף פעולה. "וכאשר אבדתי, אבדתי".

באותו הרגע, מתוך הפחד, נולדה המלכה אסתר. למרות החשש לחייה ולחיי עמה, היא יוצאת למסע חכם ואסטרטגי שמשלב סבלנות ותבונה פוליטית לצד ניצול חוקי הארמון. בחוכמתה ובעורמתה היא תצליח, כי היא באמת מלכה, להציל את העם היהודי.

שלוש נשים שונות, שלוש תפיסות עולם ודרך התמודדות שמשנה מציאות למיליוני אנשים בממלכה. ביחד שלושתן מציגות לנו מודלים נשיים שונים. ושתי מייצגת התנגדות גלויה. זרש מייצגת את החוכמה שמשרתת את הרוע. אסתר מייצגת תבונה המשולבת בצניעות ובמסירות נפש. כל אחת מהן השפיעה על העלילה בדרכה הייחודית. שלושתן שילמו מחירים אישיים כבדים. ושתי בחייה. זרש, בהנחה שנשארה בחיים, מאבדת את מעמדה ומשפחתה. אסתר נאלצה להישאר לחיים שלמים בארמון המלך.

*

אם נתייחס לשלוש הנשים הללו כאל קולות שונים בשיח על כוח נשי, נוכל לראות כיצד הן ממשיכות להתכתב עם מציאות חיינו. גם בימינו נשים מתמודדות עם אותן דילמות בסיסיות: מתי לסרב באופן גלוי ומתי לפעול מבפנים? כיצד להשתמש בהשפעה באופן אחראי? איך להיאבק על זכויות אישיות תוך נשיאה באחריות קהילתית? חג הפורים מזמין אותנו לא רק להתחפש לדמויות העבר, אלא גם להתבונן בהן כמראה לחיינו. כפי ששלוש הנשים היו שותפות פעילות לשינוי המציאות, כך אנחנו רוצות להיות גם היום במגילת חיינו המורכבים.

ואולי זו הסיבה האמיתית שבגללה אנו ממשיכים לספר את סיפור המגילה, דור אחר דור - לא רק כסיפור הישרדות לאומית, אלא גם כמסע של העצמה אישית וקהילתית שטרם הסתיים. ערב פורים נקווה שנצליח ללמוד מהכוחות הטובים שמובאים גם בדמותן של ושתי וזרש, ולפעול תמיד מתוך עוצמת הנפש והמצפן המוסרי והערכי של אסתר.

יפעת סלע היא יו"ר תנועת "אמונה" – נשים דתיות ציוניות​​​​​​​​​​​​​​​​

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר