"האפליה הגיעה לקיצה": ביו"ש חוגגים את מהפכת הכבישים

חברת נתיבי ישראל מבצעת או יוצאת לביצוע בקרוב של מקטעים רבים ביהודה ושומרון, שמהווים כבר שנים רבות כבישים אדומים ומסוכנים • ישראל גנץ, ראש מועצת בנימין: "כבישי יהודה ושומרון הוזנחו ע"י מדינת ישראל במשך שלושה עשורים" • ראש מועצת בית אל שי אלון: "הרחבת הכבישים מחוללת שינוי דרמטי לטובה גם באיכות החיים וגם בביטחון בהתיישבות ביו"ש"

הכביש יורחב לשני נתיבים בשני הכיוונים. היציאה מביתר עילית. צילום: דודי ועקנין

"אפליה רבת שנים הגיעה לקיצה", מגדיר ישראל גנץ, ראש מועצת בנימין ויו"ר מועצת יש"ע את מהפכת הכבישים שמתרחשת ביהודה ושומרון. את הדברים הוא אומר בהתייחסו לכתבה רחבה שפורסמה היום (שני) ב"ישראל היום", ושסוקרת את הנעשה בכל רחבי יו"ש.

חברת נתיבי ישראל מבצעת או יוצאת לביצוע בקרוב של מקטעים רבים ביהודה ושומרון, שמהווים כבר שנים רבות כבישים אדומים ומסוכנים. הדגש הגדול ביותר הוא הכביש שחוצה את מזרח בנימין כמעט לכל אורכו – מצומת שער בנימין ועד צומת המשטרה הבריטית, שיהפוך, כשיהיה מוכן, את הכביש לדו מסלולי-דו נתיבי מהיציאה מירושלים כמעט עד היישוב עלי.

"האפליה הגיע לקיצה", ישראל גנץ (ארכיון), צילום: קוקו

"כבישי יהודה ושומרון הוזנחו ע"י מדינת ישראל במשך שלושה עשורים", אומר ישראל גנץ. "בשנתיים האחרונות עשתה הממשלה ע"י שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב מהפכה של ממש. כל הכבישים המרכזיים בבנימין בהליכי עבודה כאלה ואחרים, חלקם בתכנון וחלק כבר בביצוע.

"יש עוד עבודה רבה לפנינו. אני מקדיש את מיטב זמני לקידום הסוגיה הזו. פיתוח הכבישים הוא תנאי להמשך התבססות היישובים. אפליה רבת שנים הגיעה לקיצה וכעת אנו מבקשים שהדבר ייעשה כמה שיותר מהר והיכן שנדרש תוספות תקציב על מנת להבטיח כבישים נוחים ובטוחים הדבר ייעשה. אנו ממשיכים לעקוב ולפעול כדי שלוחות הזמנים יהיו הזריזים ביותר שאפשר" .

הדמיית הכביש בין ביתר עילית לצומת חוסאן, צילום: נתיבי ישראל

כביש משמעותי נוסף שהעבודות הראשוניות להכפלתו צפויות לצאת לדרך בקרוב הוא כביש 466 שמוביל מצומת גבעת אסף לבית אל. מדובר בכביש מרכזי ביותר, שבו נוסעים ישראלים ופלשתינים כאחד, ושבו לא מעט פקקים בשנים האחרונות, מה שמוביל גם לאתגר חברתי אך גם לסיכון ביטחוני.

"הרחבת הכבישים ביו"ש מחוללת שינוי דרמטי לטובה גם באיכות החיים וגם בביטחון בהתיישבות ביו"ש. אלו דברים אלמנטריים שהיו צריכים להיעשות מזמן אך מחוסר יוזמה והרמת הכפפה, דבר לא נעשה במשך שנים והגיע למצב נוראי במרחב", אומר ראש מועצת בית אל שי אלון.
"אני מברך את שרת התחבורה רגב ושר האוצר סמוטריץ' על נטילת הכפפה ולקיחת היוזמה המבורכת. אי אפשר להתעלם מכך שיהודה ושומרון מהווים 22% משטח מדינת ישראל. שינוי המציאות והכבישים ביו"ש מהווה אמירה לאומית הכרחית שגם להתיישבות מגיע יחס זהה".

פלשתינים וישראלים נוסעים יחד בכביש, היישוב בית אל, צילום: איי.פי

בצד השני של ירושלים, בגוש עציון, המהפכה כבר בעיצומה. העבודות על כביש המנהרות נמצאות בשיא, ובעוד שנים ספורות כל הכביש מירושלים ועד מעט אחרי צומת גוש עציון יהיה דו מסלולי ודו נתיבי. כבר עתה, כפי שפורסם בכתבה, עובדים בנתיבי ישראל על הכפלת הכביש עד הכפר בני נעים, אחרי קרית ארבע. במקביל יוכפל כביש 375 לכיוון צור הדסה, שמשמש עשרות אלפים כל יום.

"כביש 60 בראש ובראשונה הוא כביש היסטורי שמחבר בין הרי גב ההר - באר שבע חברון וירושלים, אבל גם עורק התנועה המשמעותי ביותר בגוש עציון", אומר ראש מועצת גוש עציון ירון רוזטנל. "העבודות מתקדמות טוב ומהר, ואנחנו עוזרים ככל שצריך כדי לפתוח את הפקקים והצינורות.

שינויים גם ב"כביש ההיסטורי", כביש 60 (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"חלק מהדרך, באזור המנהרות וצומת חוסאן כבר נפתח ואנחנו מרגישים את השיפור המשמעותי. גם שאר הכביש נמצא כרגע בעבודה וכשהכביש כולו יפתח לתנועה מלאה, למעשה מצומת גוש עציון ועד ירושלים יהיו שני מסלולים ואז נוכל תוך 12 דקות נוכל להגיע מגוש עציון לירושלים. כך אנחנו מספקים איכות חיים טובה לתושבי הגוש. נמשיך לבנות את גוש עציון שיפרח וישגשג ונעמיק שורשים בהר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר