בתוך שלוש שנים כבישי יהודה ושומרון יעברו מהפכה של ממש, בדגש על כבישים אדומים (מרובי תאונות). כך עולה מהתוכניות של נתיבי ישראל לשנים הקרובות, אשר יוצאות לדרך כבר בימים אלו.
בבנימין ובשומרון, בגוש עציון וביהודה יהפכו כבישים צרים ומסוכנים לרחבים ובטיחותיים, ויאפשרו גם הגנה משמעותית בהרבה אל מול האתגרים הביטחוניים.
מדובר בתוכנית רחבת היקף, שבמסגרתה יפותחו וישודרגו תשתיות התחבורה ביו"ש בהיקף של יותר מ־3 מיליארד שקלים. הפרויקטים הגדולים הם הרחבות של כביש 60 וכמה כבישים נוספים, הקמת עוקפים חדשים, רמזור צמתים והפרדות קשיחות, שישפרו את חייהם של התושבים בשטח - ישראלים ופלשתינים כאחד - באופן ניכר.
בקבוקי תבערה הושלכו ליד ביתר עילית - שריפה פרצה במקום (ארכיון)
הפרויקט המשמעותי ביותר הוא הרחבת ציר 60 מצומת המשטרה הבריטית ועד שער בנימין. מדובר ב־18 קילומטרים של כביש שיורחבו לכביש דו־מסלולי ודו־נתיבי, כולל הכנת תשתית לנתיב תחבורה ציבורית. העבודות על הכביש, שיעלו כמיליארד שקלים, יחלו ברבעון השני של 2025, והכביש צפוי להיפתח לתנועה בסוף 2028.
לקרב את חברון לירושלים
מקטע נוסף בכביש 60 ממתין להחלטת הממשלה ולאישור התקציב הקרוב. 12 קילומטרים של עוקף אל‑ערוב ועד צומת הכניסה לבני נעים יורחבו לכביש דו־מסלולי ודו־נתיבי, ישנו באופן משמעותי את השטח, ויקרבו את דרום הר חברון וקריית ארבע לירושלים. לאחר תקצובו יוכל הכביש לצאת לביצוע באופן מיידי, והעבודות יארכו כשלוש שנים וחצי.
"אנו מובילים מהפכה תחבורתית בטיחותית וביטחונית. לא רק משדרגים תשתיות תחבורה, אלא מובילים גם פתרונות הנדסיים שמטרתם למנוע תאונות מצד אחד ולאפשר התמודדות עם איומים ביטחוניים כמו זריקות אבנים ובקת"בים מנגד", מסביר ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, את הרציונל שעומד מאחורי הפרויקטים המשמעותיים.
כביש נוסף שצפוי לעבור שינוי משמעותי ביו"ש הוא כביש 375, מצור הדסה, דרך ביתר עילית ועד צומת חוסאן. בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים, בעבודות שצפויות להתחיל לקראת סוף 2025 ולהימשך כשנתיים, יורחב הכביש לכביש דו־מסלולי ודו־נתיבי.
עוקף פונדוק עלה לכותרות לא מזמן בשל הפיגוע הקשה שבו נרצחו שלושה ישראלים. כרגע מבוצעת בשטח פריצה קרבית שמאפשרת את חישוף תוואי הדרך, וביצוע הכביש אמור לצאת לדרך ב־2026 ולהסתיים ב־2027. מטרת הכביש החדש, אומרים בנתיבי ישראל, היא למנוע ממשתמשי הדרך לעבור בתוואי הצפוף של הכפר.
"תוכנית החומש של המשרד כוללת השקעה של יותר מ־3.5 מיליארד שקלים בפרויקטים המיועדים לפיתוח יהודה ושומרון", מסבירה שרת התחבורה מירי רגב, "אנו מחויבים להעניק לתושבים לא רק תשתית מתקדמת, אלא גם תחושת ביטחון בכל נסיעה".
כביש מסקרן במיוחד צפוי לצאת לעבודות קידום זמינות כבר במהלך 2025. מדובר בכביש 466 מצומת גבעת אסף לבית אל, שיהפוך לכביש דו־מסלולי ודו־נתיבי, כולל הפרדה קשיחה ורמזור הכביש לכיוון פסגות. הכביש, שמשמש גם אחת הכניסות המרכזיות לאל־בירה ולרמאללה, יכלול גם מרכיבי ביטחון, וכן העתקת קווי מתח גבוה של חברת החשמל וקו בזק. ביצוע עבודות הזמינות יארך כשנתיים.
בצד השני של אזור בנימין הולך ונשלם כביש עוקף לובן. העבודות החלו באוקטובר האחרון ויסתיימו בסוף 2026. הכביש החדש יהיה באורך שישה קילומטרים, עם נתיב אחד לכל כיוון, ובחלקו תהיה הפרדה. נוסף על כך, יוסדרו תאורה חדשה ומעקות לאורך כל הכביש. "מטרת הכביש החדש היא בראש ובראשונה לענות על הצורך הבטחוני של התושבים, כך שתושבי בית אריה ותושבי בנימין לא יצטרכו יותר לעבור בכפר כדי לצאת מביתם", אומרים בנתיבי ישראל. במסגרת הפרויקט יועתק מעבר רנתיס קילומטר מצפון למקום שבו הוא קיים כעת - וייקרא מעבר שילה.
לא הרחק משם נמשכת הרחבת כביש 465 מנעלין למחסום חשמונאים. מדובר בציר פקוק מאוד, והמטרה היא להרחיב כ־200 מטרים לשני נתיבים עד למחסום. העבודה צפויה להסתיים בסוף הרבעון השני של 2025.
לצד הפרויקטים הגדולים והמורכבים, בנתיבי ישראל מבצעים פרויקטים ממוקדים ומשמעותיים גם הם, שישפרו משמעותית את התנועה והביטחון. בראש ובראשונה מתבצע כרגע רמזור של צומת אלמוג, לצד מעגל תנועה, שעתיד להסתיים ברבעון השלישי של 2025 ולסייע במניעת תאונות.
הסדרת צמתים
במפגש הבקעה, בצומת גדעון ובצומת נריה נעשות עבודות להסדרת הצמתים. בהר ברכה נבנה רמזור במקום מעגל תנועה, ובכניסה ליישוב אלון מוקם מעגל תנועה. בחודשים האחרונים צפויות לצאת לדרך עבודות להקמת מעגל תנועה בצומת ברטעה ובצומת אבנת על כביש 90. בגוש עציון צפויים לצאת לדרך בקרוב הרחבה ושדרוג של הכביש שמוביל לכניסה הדרומית לאפרת, עד צומת אזור התעשייה מגדל עוז. תאריך הסיום הוא מאי 2026.
כבר עתה החלו עבודות להרחבת הגישה ליישוב נריה, שיכללו שדרוג והרחבת הכביש. בקבר רחל נעשות עבודות להסדרת גישה לתחבורה ציבורית וחניון מבקרים. רמזור צומת ג'יט הגדול צפוי לצאת לדרך בקרוב, וכך גם הסדרת הפניות לתלם ולאדורה בהר חברון.
"פרויקטים אלו הם נדבך אסטרטגי בחיזוק הביטחון האישי והציבורי, והמטרה היא חד־משמעית - שכל משתמשי הדרך ירגישו מוגנים גם במצבים המאתגרים ביותר", אומר פרץ.
השרה רגב מבהירה: "ההשקעה בתשתיות יהודה ושומרון היא ביטוי לחזון שלנו למען עתיד בטוח ומתקדם, שבו כל משתמשי הדרך יוכלו לנסוע בשקט ובביטחון. ההשקעות בפרויקטים הללו נועדו לשלב פיתוח תשתיות עם תמיכה רחבה, ולהנגיש הזדמנויות חדשות אשר יחזקו את העוצמה המקומית בכל היבט של החיים באזור".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו