כאוס ברכבת הקלה בירושלים: השבתה של 5 ימים - בלי הודעה מראש לציבור

ההשבתה שתשפיע על כ-170,000 נוסעים ביום, הינה לצורך בדיקות בקו המוארך לכיוון הדסה עין-כרם ונווה יעקב • נהגי הרכבת הכריזו על סכסוך עבודה בטענה שזמן הנסיעה הארוך בקו המוארך מסכן את בטיחות הנוסעים • המשטרה מאיימת לאסור את ההשבתה

הרכבת הקלה ברחוב יפו בירושלים . צילום: אדיר בנימיני, ויקיפדיה

הכאוס בעניין הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים רק הולך וממשיך: אחרי תקופה ארוכה של הרצות לאורך הקו, גורמי המקצוע השונים הסכימו על השבתת הקו החל מיום ראשון הקרוב, זאת למשך חמישה ימים.

הקו יופעל לאורך תוואי המסלול המוארך (הדסה עין-כרם בדרום ונווה יעקב בצפון) כדי לבחון, בין היתר, את פעילות הרכבת בתנאים משתנים, את מערכת ההפעלה החדשה שהותקנה ואת הסנכרון בין המערכות השונות, שחלקן ישנות וחלקן הותקנו עם הארכת הקו. במידה ואותן בחינות יעברו בהצלחה, ייפתח בשעה טובה הקו האדום המחודש והמוארך של הרכבת הקלה בבירה.

הרכבת הקלה בירושלים. העבודות ישפיעו על כ-170,000 נוסעים ביום, צילום: אורן בן חקון

במהלך חמשת הימים הללו, כאמור, הרכבת הקלה לא תסיע את 170,000 הנוסעים המשתמשים בשירותיה מדי יום, דבר שידרוש יצירת אלטרנטיבות יצירתיות. רק לפני שלושה שבועות פרסמנו ב"ישראל היום" על אותן חלופות שבמשרד התחבורה ובעיריית ירושלים מתכננים לתקופה הזו, שעתידה ליצור כאוס תחבורתי של ממש.

במשרד תכננו פתיחת קווי אוטובוס ייעודיים, הארכת מסלול של קווי אוטובוס קיימים כך שאלה יגיעו לנקודות קצה שונות וכן עליה בתדירות קווי האוטובוס בבירה. נוסף על כך, התחייבו במשרד לצאת בקמפיין ייעודי בשלוש שפות שונות בכלל הפלטפורמות לפני ההשבתה, כך שתושבי הבירה יוכלו להתכונן כראוי לשבוע הכאוטי.

אולם, בנקודה הזו האבסורד רק ממשיך: שלושה ימים לפני התנעת המהלך שעתיד לשתק את הבירה מבחינה תחבורתית, ובקרב המשרד והעירייה כלל לא פרסמו לציבור הרחב כי מתוכננת השבתה בשבוע הבא. תושבי ירושלים שגילו זאת זועמים, מתוסכלים, אבל בעיקר לא מופתעים. נכון לכרגע, הירושלמים לא יודעים אילו קווי אוטובוס עתידים להחליף את הרכבת הקלה בשבוע הבא, ובטח שלא מה תהיה התדירות שלהם או עד לאיפה יגיעו.

האוטובוסים יחליפו את הרכבת הקלה בציר יפו, צילום: אורן בן חקון

על פי ההערכות, אותם קווי אוטובוס ינסו להחליף את השירות שמעניקה הרכבת הקלה על ציר יפו, וכפועל יוצא מכך ייאלצו להתנקז למספר רחובות ספציפיים, צפופים, המלאים ברכבים פרטיים ממילא, דוגמת אגריפס והנביאים. למעשה, עם פרסום הכתבה הקודמת בנושא הודו גורמים במשרד התחבורה כי "המהלך הזה בהחלט קשה, הוא לא עומד להיות נוח במיוחד", ו"מקווים שהתושבים יצטרכו להשתמש בפתרונות הללו רק לימים ספורים ושזה לא יימשך מעבר".

ואם לא די בכך, ישנם שני משתנים נוספים במשוואה המסועפת הזו, שנראית בשלב הנוכחי בלתי-פתירה. ראשית, נהגי הרכבת טוענים כי זמן הנסיעה בקו המוארך יעמוד על כמעט שעה וחצי לכל כיוון, מה שיביא לקיצור זמן ההפסקות שלהם ולסיכון בטיחותי של ממש לנוסעי הרכבת.

בשל כך, החליטו בוועד העובדים להכריז על סכסוך עבודה עד שיגיעו להסכמות בעניין מול חברת "כפיר", המפעילה את הרכבת הקלה בבירה, אולם מציינים כי עדיין לא מדובר בשביתה. "ברכבת הקלה קיים סכסוך עבודה בשל בעיית הבטיחות של הנהגים", מסרו בהסתדרות, באמצעותה הכריז הוועד על סכסוך העבודה.

המשטרה מתנגדת להשבתה ומאיימת לאסור אותה, צילום: יהושע יוסף

"בעיית הבטיחות עלולה להביא לאסון למשתמשי הרכבת ולציבור בירושלים. מטרת הסכסוך שהוכרז היא לא לשפר את השכר או את התנאים, אלא לשמר את ביטחון הנהגים". עוד הוסיפו כי אלה ימשיכו "ללוות את הנהגים עד למציאת פתרון שיבטיח את ביטחונם ואת ביטחון המשתמשים ברכבת הקלה".

נוסף על כך, גורמים במשטרת ירושלים מעידים כי סביר שזאת לא תאשר את ההשבתה של הקלה למשך חמישה ימים, בעיקר בשל משימות אחרות שדורשות את כוח האדם שאמור להיות מוקצה לפרויקט בשבוע הבא. ייתכן מאוד שדווקא הבעיה הזו תיפתר בקלות יחסית, ושמדובר בסך הכל בניסיון נוסף של המשטרה להפעיל לחץ בחדרי המשא ומתן. ובכל זאת, מדובר במשוכה נוספת אותה יצטרכו הגורמים השונים לפתור לפני הפעלת הרכבת בתוואי המחודש שלה.

כזכור, בפעם האחרונה שהתחייבו לכך, הגורמים השונים ייעדו את פתיחת הקו האדום המלא בירושלים לחודש ינואר 2025, זאת אחרי אין-ספור התחייבויות חוזרות ונשנות באשר לתאריך פתיחת הקו המוארך. בירת ישראל נמצאת בצומת דרכים קריטי (ובעיקר פקוק), ובקצב הזה נראה כי בהיבט התחבורתי, ירושלים הולכת וקורסת. נותר לנו רק לקוות שבימים הקרובים נקבל את הבשורות לפיהן החלק הראשון בפרויקט רשת הרכבות עליהן דיברו עוד בשנות התשעים של המאה הקודמת, הושלם בהצלחה.

מחברת "כפיר" לא התקבל מענה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר