הרבנית המחנכת ופוסקת ההלכה מלכה פיוטרקובסקי שוחחה עם היזם ואיש ההייטק עידן טנדלר בפודקאסט "בשביל ישראל". בשיחה התייחסה לתהליכים שעוברים על החברה הישראלית מאז טבח 7 באוקטובר, וכן להקצנה וההסתגרות שעוברת על הציונות הדתית מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת. בכל אחד מהנושאים הביעה פיוטרקובסקי עמדות נחרצות ותקיפות, שכללו ביקורת חברתית קשה על הקבוצות השונות בישראל.
"בשבת שמחת תורה ה-7.10 הייתי בבית הכנסת ביישוב שלי תקוע. המידע הראשוני והחלקי על המתחולל בעוטף עזה הגיע אליי ממתפללים אחרים כבר בדרך אל התפילה. ניגשתי לרב בית הכנסת לברר מה קורה, והוא ענה שהוא מקבל הנחיות מהחמ"ל ביישוב. בהמשך, אחרי התפילה, יצאתי מבית הכנסת וראיתי שני מתפללים שעבדו בשב"כ ושיצאו לאחרונה לפנסייה. שניהם נראו חיוורים ומוכי הלם. הם לא רצו לדבר ולספר מה קורה, וכך לראשונה הבנתי שיש אירוע גדול. במוצאי שבת, כששמעתי ברדיו שהצבא עדיין לא שחרר חלק מהיישובים, הבנתי שיש אירוע גדול ואחר ממה שהיה בעבר".
פיוטרקובסקי, דור שני לשואה ששני הוריה שרדו מחנות השמדה של הגרמנים, הביעה שמחה על כך שהוריה כבר הלכו לעולמם ולא נאלצו לחוות את האירועים הקשים של אותה שבת. "כשהתחלתי להבין מה קורה - כי להבין לגמרי מה קרה ייקח לנו עוד הרבה זמן, אם בכלל - שמחתי מאוד שההורים שלי, ששרדו את המחנות, כבר אינם בין החיים כדי לחוות את ההשפלה והצער האלו של אותה שבת".
כשנשאלה בהמשך הפודקאסט כיצד ישראל צריכה להמשיך אחרי אירועי שבת שמחת תורה, תקפה הרבנית בחריפות את הממשלה, ביקרה את התנהלות המדינה בכל הנוגע לשאלת גיוס החרדים והחינוך הכללי, וגם מתחה ביקורת על השמאל הישראלי שלדבריה "התמכר לשקט על חשבון מבט ריאלי ואמיתי על המציאות".
"חשבתי שעשר דקות אחרי צאת השבת כל ההנהגה במדינה תתפטר", אמרה. "לא ייתכן שעדיין יהיה בשלטון אדם שמקדש את הנהנתנות ושם את האינטרסים של עצמו מעל האינטרסים של המדינה. שולט כיום במדינה רב-אמן פוליטי שיצר ממשלה על בסיס חיבור האינטרסים הפרטיים שלו עם אינטרסים פרטיים של עוד מגזרים. אני מאחלת לו לצאת זכאי בכל המשפטים שלו, אבל מערכת המשפט היא לא חזות הכול. האיש לא ראוי גם אם מבחינת החוק היבש הוא זכאי".
פיוטרקובסקי הוסיפה: "אדם שאומר לתושבת קריית שמונה, שמספרת על הקשיים שלה, שהיא משעממת אותו - הוא אדם לא ראוי. הוא היה צריך לא רק להקשיב לה בקריית שמונה אלא להזמין אותה ללשכה שלו ולהקשיב לכל הקשיים שלה. במציאות זה לא קרה, ובנקודה הזו אני גם מבקרת בחריפות את כל הרבנים שתומכים בו, שמקדשים אדם כל כך לא ראוי, אדם ללא כל בלמים מוסריים או אתיים. ייתכן שהוא זכאי משפטית, אבל ההשתחוות הזו לעגל הזהב הנקרא משפט היא לא נכונה ולא ראויה - יש גם ערכים. לכן גם כל הדורסנות שהייתה כאן לקואליציה כנגד האופוזיציה היא דבר שמנוגד להלכה ולא ראוי. גם בהלכה יש בלמים לשלטון הרוב, אחרת אפשר להשתמש בדמוקרטיה בצורה מזוויעה שתדרוס את המיעוט".
"החברה החרדית היום היא אנטי-הלכתית ממש"
פיוטרקובסקי תקפה בחריפות גם את המגזר החרדי השותף בשלטון ופועל דרכו לקידום האינטרסים שלו, כולל הימנעות מגיוס לצה"ל. "החברה החרדית היום היא אנטי-הלכתית ממש. היא חוללה רפורמה מטורפת בעולם ההלכה. אין ביהדות שום מקום למציאות של פטור מגיוס. כל הטענה הזו שהתורה מגנה ולכן לא צריך להתגייס היא הפוכה לכל עולם ההלכה. בהשקפה המקורית של היהדות, הקדוש ברוך הוא עוזר למי שעוזר לעצמו".
"בארצות הברית ובכל מדינות המערב", הוסיפה, "אף אדם, צדיק ככל שיהיה, לא יחשוב לרגע שהמדינה מסביב צריכה לממן אותו - זה ממש מנוגד להלכה. לצערי החברה החילונית בנתה כאן בעצמה מפלצת והיא אשמה ביצירה של העיוות הזה בדיוק כמו החרדים עצמם. שום חוק שפוטר מגיוס ושום חוק אחר לא היה עובר כאן בלי תמיכה משמעותית של המחוקקים החילוניים. פשוט מקום המדינה היה קל יותר לצרף את החרדים לקואליציה ולתפוס את השלטון תמורת מילוי הדרישות שלהם".
הרבנית תקפה במיוחד את החברה החילונית שלדבריה "ביד אחת קוראת לציבור החרדי לצאת לעבוד, לשרת בצה"ל ולהיות חלק מהחברה, כאשר ביד השנייה היא מנציחה את הניתוק והניכור החרדי משאר המדינה. המדינה שלנו ביד אחת מעודדת חברה שלמה לא לתת הכשרה אלמנטרית לילדים של ציבור שלם - הכשרה שתאפשר להם כבגירים לצאת לעבוד. ואז ביד השנייה היא שופכת על הציבור הזה הר של כסף כדי לאפשר להם בגיל מבוגר להיכנס לשוק העבודה, וזאת כשהם חסרי הכשרה מינימלית".
"אנו מגדלים כאן דורות של בורים"
"לא צריך להאמין לטענה שמי שלומד תלמוד הוא מוכן לצאת אל שוק העבודה בצורה טובה - זה שקר", הדגישה פיוטרקובסקי. "צריך לחייב את כל המגזר החרדי ללמד את הילדים שלו את כל המידע והכישורים כדי שיוכלו כבגירים לעבוד ולפרנס את עצמם".
לדבריה, "כדי לבנות כאן חברה בריאה צריך שני תנאים עיקריים: הראשון הוא לדרוש ממי שרוצה להשפיע לקחת אחריות על המדינה ולא רק לראות בה משהו שניתן לנצל. במקביל, יש לחולל שינוי בכל מערכת החינוך כך שיהיה זרם חינוכי אחד בלבד שבו ילמדו כולם יהדות. אני לא מתכוונת להדתה או לכל הנוירוזות והחרדות שיש מי שבציבור החילוני מייצרים ומשתמשים בפופוליזם זול כדי לנכר את רוב העם מהיהדות שלו".
בהקשר זה סיפרה פיוטרקובסקי על התדהמה שחשה בעקבות ראיון שנתן השופט בדימוס אהרון ברק לעיתונאי רוני קובן: "קובן שאל את אהרון ברק האם הוא למד פעם תלמוד וזה השיב שלא. אז שאל קובן את ברק האם זה חסר לו, האם זה מעניין אותו, וגם על זה ברק השיב בשלילה - ואני פשוט נדהמתי. יש לעם שלנו אוצר של 2,000 שנות יצירה ורוב הציבור מתנכר לכך? אנו מגדלים כאן דורות של בורים בכל המורשת היהודית, זו חרפה שאין כדוגמתה".
"הרבנים לא רוצים לעסוק בפמיניזם"
פיוטרקובסקי חלקה גם ביקורת נוקבת על הזרמים החרדל"ים (חרדים-לאומיים) בציונות הדתית, והאשימה אותם בהרס הציונות הדתית ובגרימת נזקים רבים לחברה בישראל. "ההורים שלי הלכו בכוונת מכוון להתגורר באשדוד כדי להתחבר אל הציבור הרחב ולסייע לו. גם המפד"ל הקלאסית לא רק עסקה בצורכי המגזר אלא בצורכי החברה הישראלית כולה. זבולון המר ז"ל היה דוגמה ממשית לכך - כשהוא נבחר לשר חינוך, הוא מיד עשה סיור לימודי בכל מערכת החינוך בישראל. כתוצאה מהסיור הזה הוא פעל לטייב את כל המערכת".
"הכל השתנה", המשיכה, "מהרגע שהזרם החרד"לי קיבל עמדות השפעה בתוך הציונות הדתית. הזרם הזה לא רצה להרים את כל הציבור או להשפיע על החברה, אלא הוא רצה להתבדל ולטפל רק באנ"ש. אם המוסד הממ"ד הרגיל לא היה מספיק דתי, הם לא פעלו להוסיף שעות לימודי יהדות אחרי הצהריים ולחזק את המסגרת, אלא פרשו ממנה ויצרו בתי ספר אליטיסטיים. כך הם גם הרסו את בני עקיבא - לא היה מקובל עליהם תנועת נוער רחבה ומעורבת, אז הם פרשו והקימו את תנועת אריאל התורנית מאוד".
בהתייחסה לפעילותה בתחום זכויות הלהט"ב הדתיים, סיפרה פיוטרקובסקי על מקרה מלפני כ-25 שנה: "כשהשיח על הומוסקסואליות בציונות הדתית כלל לא היה קיים, פנה אליי בחור ישיבה מרשים ושיתף אותי בכך שהוא חושב שהולך ומתברר לו שהוא נמשך לגברים. באותו זמן לא היה בכלל עיסוק בדבר הזה בציונות הדתית. זה היה נושא כמעט מושתק לחלוטין".
"אמרתי אז לעצמי שחובתי לסייע לאדם הזה, שהוא גם ירא שמיים אמיתי וגם אדם עם משיכה לגברים", סיפרה פיוטרקובסקי. "נתתי לו פתרון הלכתי שמתבסס על כך שהתורה רק אוסרת את משכב הזכר עצמו ולא דברים אחרים. הפעילות הזו שלי היא ממש בליבת ההלכה, שהרי אבותינו ידעו איך לחבר את ההלכה למציאות".
בהתייחסה למעמדה כרבנית ופמיניסטית, אמרה: "יש נושאים בהלכה שיש בהם עיסוק נרחב. למשל, אדם נכה יגיע בשבת לבית הכנסת עם קלנועית שפועלת על חשמל - בתחום הזה ההלכה התפתחה והרבנים חיברו בין התורה למציאות. לעומת זאת, יש נושאים שהרבנים פחות מקדמים ופחות עוסקים בחיבור של ההלכה בהם אל המציאות, ואחד הנושאים האלו קשור לזכויות האישה".
"ההלכה מאוד מתקדמת בתחום והקדימה בתחומים רבים את שאר האנושות", הוסיפה פיוטרקובסקי. "אבל עדיין יש תחומים שהרבנים לא רוצים לעסוק בהם, ואחד מהתחומים האלו הוא הפמיניזם. אני עוסקת רבות בהלכה ואף פרסמתי ספר פסקים שעוסק בכל התחומים שבהם פתרתי בעיות הלכתיות. אבל אותי ישר תקפו על כך שאין לי סמיכה רבנית ושאני לא אשת הלכה ושאני רפורמית".
תמלל וערך: אסף גולן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו