התיכון מטבריה שיכול להוות שיעור למדינה

בשנת 2011 תיכון "אורט במעלה" בטבריה עמד על 37% זכאות לבגרות וב־2023 עלה ל־99% • תהליך זה הדגים את הפוטנציאל הטמון במערכת החינוך אם תדע לעצור, לחשוב ולעצב תמונת עתיד ברורה גם לעצמה • השנה האחרונה יצרה עבור מדינת ישראל הזדמנות היסטורית לשינוי עמוק, לצייר תמונת עתיד • עלינו לוודא שלא נחמיץ אותה

הפוטנציאל הטמון במערכת החינוך (אילוסטרציה). צילום: יוסי זליגר

תיכון אחד בטבריה הצליח לעשות את הבלתי ייאמן תוך 15 שנה. בשנת 2011 תיכון "אורט במעלה" בטבריה עמד על 37% זכאות לבגרות, ב־2017 עלה ל־83% זכאות, וב־2023 ל־99%. בשנים אלה גם קפץ משמעותית אחוז המקבלים בגרות בהצטיינות, אחוז לומדי הסייבר ואחוז המתגייסים לשירות משמעותי.

תלמידים נבחנים במתמטיקה (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

למי שגדל בפריפריה קשה לדמיין עולמות אחרים, משגשגים - חברות הייטק, רפואה מתקדמת או תרבות מגוונת. רק כשמערכת החינוך מבינה שתפקידה הוא לחשוף את הילד לעולם ולעודד חלומות ותשוקות, יכול להתרחש שינוי עמוק. בתיכון אורט במעלה השינוי לא נבע מהשיטה המסורתית, אלא מפיתוח גישה חדשנית המבוססת על יצירת תמונת עתיד. הלימודים הפכו למסע שש־שנתי, שבו תלמידים מאותגרים לגבש חלום אישי ושאפתני כבר בכניסתם לביה"ס. הם לומדים לזהות את החוזקות שלהם ואת ההזדמנויות סביבם, תוך קבלת ליווי צמוד ממורים וממנטורים בקהילה.

לייצר חלום

תהליך יצירת החלום מתחיל באנשי החינוך עצמם, שלומדים את ערך הפיתוח של "תמונת עתיד" ועוזרים לתלמידים לגבש אותה בעצמם. התמונה הזו היא נגזרת של החלום, והיא יכולה להיות בטווח יותר קצר, אך בכל אופן בעלת יכולת למימוש מעשי.

אנשי החינוך בביה"ס מעניקים לתמידים את הכלים לבניית מסלולי מימוש שונים לחלום שלהם בדומה לנסיעה עם אפליקציית ניווט.

לאורך המסע החלום מתפתח ומתעדכן דרך שיח אישי, כיתתי וקהילתי. התלמיד בוחר את המסלול המתאים לו וזוכה לליווי. הליווי יכול להגיע גם ממישהו בקהילה. לכך גויסו כ־100 מנטורים מהקהילה שמלווים את התלמיד בדרכו. לאורך השנים בביה"ס השיח על תמונת העתיד מתפתח ומהווה ציר מרכזי לחינוך. לעיתים התלמיד משנה חלום או תמונת עתיד, אך זה תמיד שם - בשיחה אישית, בשיחה עם ההורים, בשיחה כיתתית, בשיח קהילתי ובכל הזדמנות להתפתח. התלמיד מבין שזה המסע שלו. הוא לוקח אחריות ללמידה, הוא מבין את ה"על מנת" של המציאות הקיימת, הוא פועל באנרגיות אחרות ומשאיר מאחור התנהגויות לא רצויות.

סא״ל (במיל׳) אלי מאירי, סמח״ט בשריון ואיש חינוך ממקימי תנועת ״אל הדגל״, צילום: תנועת אל הדגל

במהלך שש השנים הראשונות של התהליך זכיתי להוביל את ביה"ס יחד עם צוות נפלא. תהליך זה הדגים את הפוטנציאל הטמון במערכת החינוך אם תדע לעצור, לחשוב ולעצב תמונת עתיד ברורה גם לעצמה: מה החלומות שלנו כחברה? מה ההזדמנויות שסביבנו? מי האנשים שיכולים ללוות אותנו? השנה האחרונה יצרה עבור מדינת ישראל הזדמנות היסטורית לשינוי עמוק, לצייר תמונת עתיד. עלינו לוודא שלא נחמיץ אותה.

  • הכותב הוא סמח"ט בשריון ואיש חינוך, ממקימי תנועת "אל הדגל"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר