עוד לפני סיום השנה האזרחית כבר ניתן להכריז: 2024 היא השנה הקטלנית ב־15 השנים האחרונות לילדים בכבישי ישראל.
עד כה, נכון לתחילת השבוע, נהרגו השנה 36 ילדים עד גיל 14. השעה שבה הסיכוי להיפגע הוא הגבוה ביותר היא בין 15:00 ל־16:00. הנתונים יוצגו בשבוע הבא בדיון בוועדה לזכויות הילד בכנסת ביוזמת עמותת אור ירוק, כחלק מהפעילויות שיתקיימו בשבוע הבטיחות בדרכים.
59% מהילדים שנהרגו מתחילת שנת 2024 נהרגו כאשר הלכו ברגל. מדובר ב־20 ילדים שנהרגו כאשר הלכו ברגל - 20% מכלל הולכי הרגל ההרוגים השנה. 29% נהרגו כאשר נסעו בכלי רכב על ארבעה גלגלים (נכון לחודשים ינואר-אוגוסט).
מבין ההרוגים, 26 ילדים מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 - 72% מכלל הילדים ההרוגים השנה ופי שלושה יותר בהשוואה לחלקם באוכלוסיית הילדים.
כאשר עורכים פילוח של הילדים ההרוגים השנה עולה כי מחציתם הם בגילי 4-0, חמישה ילדים בגילי 9-5 נהרגו בתאונות דרכים, שמהווים 14% מכלל הילדים ההרוגים, ו־13 ילדים בגילי 14-10 נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה, שהם 36% מכלל הילדים ההרוגים.
מספר הילדים שנפגעו בתאונות הדרכים מתחילת השנה מתחיל לטפס בשעות הבוקר, ככל הנראה בשל הגעה אל מוסדות החינוך. כאשר הילדים נמצאים במסגרת מגוננת נרשמת ירידה במספר הנפגעים. המספר מגיע לשיא לקראת שעות אחר הצהריים. לקראת ערב מספר הנפגעים נמצא בירידה עד שעות הלילה (ינואר-אוגוסט).
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת 2024 שוברת שיאים שליליים של שנים רבות. ככל הנראה גם השנה הזו תסתיים בעלייה במספר הילדים ההרוגים בתאונות דרכים. אין דבר שיותר יקר וחשוב לנו כמו הילדים שלנו, ואנחנו נעשה הכל כדי להגן עליהם. תמונת המצב הקודרת מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכריז על תוכנית רב־שנתית לצמצום היפגעותם של ילדים בתאונות דרכים. בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, יש למתן את מהירות הנסיעה ליד אזורים עם ריכוז גבוה של ילדים, כמו מוסדות חינוך וגנים ציבוריים. ילדים תמיד יתנהגו כמו ילדים, ואסור לנו להאשים אותם בהיפגעות שלהם. ככל שנאלץ את הנהגים להוריד את מהירות הנסיעה באזורים שיש בהם ילדים, נגביר את הסיכוי שלהם להימנע מפגיעה בתאונת דרכים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו