סרן (במיל׳) הרב אברהם יוסף גולדברג הובא למנוחות בהר הרצל: "מצאת את הטוב בכל תלמידיך"

סרן גולדברג, שנפל בדרום לבנון, היה רב צבאי בגדוד 8207, והותיר אחריו שמונה ילדים • רעייתו רחל: "כשהודיעו לי שנפלת בקרב הרגשתי את הנשמה שלך" • "אביו: "אנחנו כל כך גאים בך, מעשיך מדברים בשם עצמם" • אחיו אליעזר: "היית רודף שלום - יצאת למלחמת המצווה מתוך תחשות שליחות להגן על העם"

הלווייתו של הרב אברהם גולדברג. צילום: אורן בן חקון

הלווייתו של סרן (מיל׳) הרב אברהם יוסף גולדברג, בן 43 מירושלים, שנפל בדרום לבנון נערכה הערב (ראשון) בהר הרצל. סרן גולדברג, שהיה רב צבאי בגדוד 8207, חטיבת "אלון" (228), הותיר אחריו את רעייתו רחל, ושמונה ילדים: יהודה, שירה, טליה, הדס, אלישיב, הלל, רעות ונווה. הוא היה הרב של התיכון התורני הימלפרב, כמו גם רב מחתן ומדריך רבנים בצהר.

רעייתו של הרב גולדברג, רחל, הקריאה בהספד מכתבים מרגשים שכתבו לאחרונה זה לזו: "250 ימים היית חסר לי, ועכשיו כבר לא תהיה. אתה איש ישר שדבק באמת במעטפת כל כך מענגת. הספקת לספר לנו כמה אמל"ח ורוע שהאויבים שלנו תכננו לשפוך עלינו. היו לנו 21 שנה של רחל ואבי שהם אחד. כשהודיעו לי שנפלת בקרב הרגשתי וואקום והרגשתי אותך ואת הנשמה שלך. תמיד דיברת על נצח ישראל עם התלמידים, החיילים בגדוד. גם הלא דתיים רצו בקרבתך. קשה לנו עכשיו, אבל אנחנו עטופים במשפחה גדולה וחברים, וכל אחד מהם ממלא קצת את החוסר. אתה לא איתנו בגוף, אלא ברוח. במלחמה הזו אנחנו ננצח, כל אחד במקומו ובשליחות שלו".

בנו יהודה אמר: "אבא לא היה אדם פרטי, הוא פעל למען דברים גדולים ממנו. היה מנגן לאנשים, פעל בחינוך, עזר לניצולי שואה, למד ולימד תורה בכל מסגרת שעבד בה. אבא חי חיים של כלל. העשייה שלו הייתה להפיץ אור לעולם. אבא ואמא חינכו אותנו שאין רגע דל בעולם. רוצה להגיד לך תודה, אבא, על הערכים והדוגמה האישית יוצאת הדופן. תודה על הלב הטהור. סליחה שלא תמיד הקשבתי לך, ואני כבר מתגעגע. יהיה לנו קשה בלעדיך, אבל אנחנו חזקים. אבא אמר בעבר שזו זכות גדולה למות בארץ הזו אחרי 2000 שנה. אנחנו דור אחר, דור של גאולה. יהיה זכרך ברוך".

אביו של הרב גולדברג ספד בכאב: "אבי, אף אב לא רוצה להספיד את בנו. היית בן רגיש ותמיד נזכור אותך כך. כה אהבת את העם והארץ. אנשים רבים מכירים אותך ואת מעשיך הרבים והטובים. אנחנו כל כך גאים בך. אתה לא איתנו עוד, אך מעשיך מדברים בשם עצמם. כל זה ילווה, אותנו, רחל והילדים. יהיה זכרך ברוך".  

סרן (מיל׳) הרב אברהם יוסף גולדברג, בן 43 מירושלים, צילום: דובר צה"ל

האח, אליעזר גולדברג: "מי שזכה לראות את אבי מנגן הבין כיצד ניגון מתחבר לעולמות עליונים. היית רודף שלום. יצאת למלחמת המצווה מתוך תחשות שליחות להגן על העם. העמקת בלימוד התורה. עיניך הטובות הביטו על כל אחד. הייתה יפה תואר במראה ויפה תואר בפנימיות. בכל מעשיך לקחת את הקדוש ברוך הוא איתך. היית מארח עם רחל כל אחד בלי שאלות. מנגנים ומארחים. השבר גדול, אך רחל והילדים, הרימו ראש, כי כך אבי היה רוצה. השם יקום דמו".

הלווייתו של הרב אברהם גולדברג, צילום: אורן בן חקון

הרב ירמי סטוויצקי, מנהל לשעבר של בית הספר הימלפרב, שבו עבד הרב גולדברג: "לא רצית לוותר על אף תלמיד. ידעת שלפעמים לוקח זמן עד שאדם מוצא נקודה טובה על עצמו. הבנת שתורה צריכה להיכנס ממקום של לב ואהבת אדם. בעולם הציני שלנו היית תמים, אבל אצלנו זה כבוד. היית אדם עדין וגאה במשפחה שלך".

מפקד הגדוד שבו שירת הרב גולדברג, סא"ל (במיל') יובל דגן: "אבי, איזה איש מתוק. בזכות טוב הלב שלך הפכת לעמוד תווך בגדוד. היו לנו הרבה שיחות, ידעת שזו מלחמת קיום. אין לי מילים להביע את תנחומינו לרחל ומשפחה, הוא יחסר לנו מאוד".

הרב הצבאי הראשי, תא"ל אייל קרים, ציטט מכתב ששלח הרב גולדברג לחייליו וספד לו: "כולם הללו אותך. אתה משתייך לזן הרבנים הצבאיים שמקדשים שם שמיים. נתת דוגמה אישית. גם בסבב המילואים הזה אמרת 'הנני' והותרת את רחל ושמונת הילדים בבית. היית מסור ועדין נפש. מיזגת את עולם החינוך שממנו באת לעולם הצבאי. כל זאת בענווה ובעיניים טובות. הכאב עצום והלב שבור. דמותך ומעשיך יונצחו. אנו שולחים חיבוק גדול לרחל ולמשפחה. אני מצדיע לך הצדעת כבוד על כל מה שהיית ועשית".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "דרכו המיוחדת והקצרה מדי שילבה בין מחויבות לעם ישראל וארץ ישראל. לצד היותו איש משפחה וחינוך אהוב, התמיד הרב אברהם בשירות המילואים. לתלמידיו ולחבריו סיפר תמיד על תחושת השליחות שחש. אני מבטיח לך שנזכור את דרכך וננציח אותך".

חברו אביעד סנדרס כתב עליו: "יהיה עוד זמן לכתוב על הרב אבי גולדברג, חבר של ממש. אחד מן המנהיגים העתידיים של עם ישראל, רב ולוחם, איש של אהבה ושלום. עם ישראל איבד את אחד מן הגדולים ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר