עוד בטרם הסתיימה שנת 2024, כבר ניתן לקבוע כי זו תהיה השנה הקטלנית ביותר בכבישי ישראל מזה כשני עשורים. נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) מצביעים על מגמה מדאיגה: 361 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה - נתון זהה לסך כל ההרוגים בשנת 2023 כולה, כאשר נותרו עוד למעלה מחודשיים עד לסיום השנה.
הנתונים מראים כי הקטל בדרכים פוגע בכל שכבות האוכלוסייה: 126 בני אדם (35%) נהרגו בתאונות עם כלי רכב פרטיים, 95 הולכי רגל (26%) קיפחו את חייהם, ו-83 רוכבי אופנועים וקטנועים (23%) נהרגו בתאונות. באופן מדאיג במיוחד, 32 ילדים (עד גיל 14) ו-80 אזרחים ותיקים (מעל גיל 65) נמנים בין ההרוגים.
החברה הערבית ממשיכה לשלם מחיר כבד במיוחד, עם 121 הרוגים המהווים 34% מכלל ההרוגים, בעוד שיעורם באוכלוסייה נמוך משמעותית. כמו כן, 53 נהגים צעירים איבדו את חייהם בתאונות מתחילת השנה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע כי "מדובר בכישלון חמור במאבק בתאונות הדרכים. בזמן שמדינות אירופה מצליחות להפחית את מספר ההרוגים, ישראל חוזרת עשרים שנה לאחור". לדבריו, הסיבה המרכזית לעלייה בקטל היא "צמצום התקציבים המופנים לטיפול בבטיחות בדרכים, שמתבטא בפחות ניידות משטרה, פחות שוטרים ופחות טיפול במוקדי סיכון".
מניתוח נתוני הלמ"ס עולה כי זוהי השנה הקטלנית ביותר מאז 2005, כאשר בתאריך המקביל נרשמו אז 385 הרוגים. החודשים מרץ ומאי היו הקטלניים ביותר השנה, עם 45 הרוגים בכל אחד מהם.
יעקב קורא לשרת התחבורה לקדם את התוכנית הלאומית הרב-שנתית המונחת על שולחנה, באומרו כי "יישום התוכנית יחזיר את ישראל למסלול של ירידה בתאונות דרכים ויחסוך סבל וצער ממאות משפחות בכל שנה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו