הרצוג: "חיסול סינוואר - הזדמנות לעסקה שאסור להחמיץ"; גלנט: "נידרש לפשרות כואבות על מנת להשיב את החטופים, זו חובתנו המוסרית"

טקס האזכרה הממלכתי לזכר חללי המלחמה התקיים ברחבת גדולי האומה בהר הרצל • נתניהו התייחס בנאומו לראשונה לתקיפה באיראן: "פגענו קשות ביכולת ההגנה שלה וביכולתה לייצר טילים" • הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר קודם הטקס: "כבד מחיר המלחמה של עם המבקש להיות חופשי בארצו. מעשי הגבורה של הנופלים והפצועים בגוף ובנפש, הם שהבטיחו את המשך קיומנו"

גלנט: "נידרש לפשרות על מנת להשיב את החטופים"

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת "חרבות ברזל" התקיים הבוקר (ראשון) בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בהשתתפות משפחות שכולות, נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו״ר הכנסת אמיר אוחנה, מ״מ נשיא בית המשפט העליון השופט יצחק עמית, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ״ל רא״ל הרצי הלוי, ראש שב״כ רונן בר, שרים וראש העיר ירושלים משה ליאון.

טקס האזכרה לחללי מערכות ברזל, צילום: מעיין טואף/לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו כי ישראל לא תרפה עד שתשיג את המטרה של המלחמה עד תום. "אנחנו בעיצומה של מלחמה קיומית, ארוכה וקשה שגובה מאיתנו מחירים כואבים. נמשיך לרדוף את המרצחים ושולחיהם עד חורמה. בזכות הלוחמים והלוחמות המעולים שלנו, אנו עומדים יחד מול אויבינו שמבקשים להשמידנו. בשמחת תורה אשתקד עברנו אירוע מחריד בסדר גודל תנ"כי. שפת אנוש אינה יכולה לתאר את עומק הזוועה. את ההתעללות מקפיאת הדם, את החטיפה של אזרחים חפים מפשע מבתיהם. השבנו מלחמה וכך אנחנו עושים מאז ועד היום".

בדבריו התייחס גם למתקפה הישראלית באיראן: "מלחמת שמד של שבע חזיתות נגד ציר הרשע נכפתה עלינו. חיל האוויר תקף ברחבי איראן. פגענו קשות ביכולת ההגנה של איראן וביכולתה לייצר טילים.לאזרחי איראן אני אומר: 'המלחמה אינה נגדכם אלא נגד המשטר העריץ ששולט בכם'. התקיפה באיראן הייתה מדויקת ושיטתית והשיגה את כל מטרותיה. אתגרים גדולים עוד נכונו לנו", אמר והדגיש: "ביום זה איננו שוכחים את החטופים ואנו מחויבים להחזיר את כולם".

ראש הממשלה נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזכר חללי מלחמת חרבות ברזל,

נשיא המדינה יצחק הרצוג:. "כבר שנה שלמה שחיינו מתנהלים בתוך אבל מתמשך וכבד, על בנותינו ובנינו שנפלו חלל במערכה", אמר הנשיא. הוא שיתף בסיפור האישי של פרידתו מסרן רועי נהרי ז"ל, לוחם צנחנים בן 23 שנפל בקרב על כפר עזה. "בשנה החולפת פגשנו אלפי בנות ובני משפחות שכולות, של אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. ראינו שוב ושוב את סיפורי הגבורה והמסירות של הנופלים - פניו המפעימות ביותר של הפסיפס הישראלי".

"אני עומד בפניכן היום כנשיא מדינת ישראל, ויודע שאין מילים שיוכלו לרפא את העולם שחרב", אמר הרצוג למשפחות השכולות, והדגיש את חשיבות הערבות ההדדית בעם. "אנחנו רואים דור מופלא, היסטורי, מכונן, שעליו נאמר 'הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא'. אנחנו רואים אנשים שהשאירו הכל מאחור – הכל – ויצאו להילחם על הבית של כולנו", הוסיף.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקה האזכרה לחללי חרבות ברזל, צילום: משרד הביטחון

הוא התייחס למשימה הקריטית של השבת החטופים, וציין כי חיסולו של יחיא סינוואר ומפקדים בכירים נוספים יצר "חלון הזדמנויות שאסור להחמיץ". "קול דמי אחינו זועקים אלינו. הצלתם היא צו עליון ומחייב, שבלעדיו לא נהיה שלמים כעם וכמדינה", הדגיש הנשיא. הוא חתם את דבריו בקריאה לחיזוק האחדות והשותפות הישראלית, והדגיש את המחויבות לשיקום המשפחות והקהילות העקורות ולתמיכה בפצועים ובמשפחות השכולות.

גלנט, נתניהו ונשיא המדינה בטקס האזכרה לחליי חרבות ברזל,

שר הביטחון יואב גלנט התייחס להשיגי המלחמה ואמר כי יידרשו וויתורים על מנת להשיב את החטופים. "חלפה שנה מאז יצאנו למלחמת אין ברירה, מלחמת 'שבע החזיתות', מלחמה מורכבת ומאתגרת מאין כמותה", אמר והדגיש את ההישגים: "בדרום - חמאס חדל לתפקד כמסגרת צבאית, בצפון - חיזבאללה ממשיך לספוג שורת מהלומות". גלנט התייחס גם לפעולה המדויקת נגד איראן והעביר מסר ברור: "ידה הארוכה של מדינת ישראל תגיע לכל מי שמנסה לפגוע בנו. אין מקום שהוא רחוק מידי עבורנו".

בפנייה למשפחות השכולות אמר גלנט: "לצד הכאב הנורא שאין לו מזור, ראוי כי תלווה אתכם הגאווה על מי שהיו". הוא ציין כי 898 חללים נפלו במלחמה מאז ה-7 באוקטובר, והדגיש כי בנושא החטופים "נדרש לפשרות כואבות". "עלינו לעשות זאת למען החטופים, למען בני משפחותיהם, למען הלוחמים שנפלו בשם המטרה הזו, למען מורשת צה"ל, ובשם האתוס היהודי והלאומי".

נשיא המדינה מניח את זר המדינה בטקס האזכרה לחליי מערכות ברזל, צילום: מעיין טואף/לע״מ

האזכרה נערכה כחלק מציון יום אבל לאומי רשמי לטבח שבעה באוקטובר ופרוץ מלחמת "חברות ברזל". על קיימו של יום זיכרון זה שמתקיים בנוסף ליום הזיכרון שהתקיים ב-7 באוקטובר נוסבה מחלוקת ציבורית רבה. משפחות נופלים רבות טענו כי אין צורך ביום זיכרון נוסף, אך שרת התחבורה מירי רגב האמונה על הטקסים הממלכתיים התעקשה לקיימו בכל זאת.

לרגל יום האבל אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי: "כבד מחיר המלחמה של עם המבקש להיות חופשי בארצו. מעשי הגבורה של הנופלים והפצועים בגוף ובנפש, הם שהבטיחו את המשך קיומנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר