Loading...

עם כ-400 טון חומר נפץ: כוחות צה"ל השמידו מתקן אסטרטגי תת-קרקעי בלבנון

במכון הגיאולוגי מסבירים: כך הובילה השמדת המנהרה בלבנון להתרעת רעידת אדמה

גלי ההדף מהפיצוץ הפעילו את מערכת "תרועה" - שהופעלה לראשונה מאז הקמתה • בעקבות ניטור של תזוזות קרקע ורעשים חריגים גם מערכות בינלאומיות הגיבו, ויותר ממיליון אנשים קיבלו התרעה

[object Object]

התרעה על רעידת אדמה התקבלה הבוקר (שבת) ביישובים הנמצאים בגבול הצפון, זאת לאחר שכוחות צה"ל השמידו תשתית אסטרטגית של חיזבאללה. חטיבת הצנחנים, הפועלת בדרום לבנון הובילה מבצע מורכב שבמהלכו פוצצה מנהרה שנבנתה במשך כעשור. הפיצוץ, שכלל כ-400 טון חומר נפץ - הכמות הגדולה ביותר שהופעלה אי פעם במבצע צה"לי מסוג זה - יצר רעידות קרקע בעקבותיה קיבלו יותר ממיליון אנשים התרעה.

עוצמת הפיצוץ הייתה כה משמעותית, עד כי הפעילה לראשונה את מערכת "תרועה" - מערכת ההתרעה הלאומית לרעידות אדמה. בשעה שבע בבוקר, קיבלו תושבי הצפון התרעה על רעידת אדמה אפשרית, בפעם הראשונה מאז הקמת המערכת לפני כשלוש שנים.

גלי ההדף מהפיצוץ נקלטו על ידי רשת הסנסורים, צילום: אי.פי

גלי ההדף מהפיצוץ נקלטו על ידי רשת הסנסורים של המכון הגיאולוגי לאורך כל המדינה, מדן ועד אילת. עוצמת הפיצוץ הייתה כה חריגה, עד כי גם מערכות התרעה בינלאומיות הגיבו לאירוע, כולל המרכז האירופי לרעידות אדמה (EMSC) ומערכת ההתרעות של גוגל.

המכון הגיאולוגי מסביר כי מערכת "תרועה" מבוססת על רשת מתוחכמת של חיישנים סייסמיים המפוזרים ברחבי המדינה. חיישנים אלה מנטרים ברציפות תזוזות קרקע ומזהים אירועים חריגים, בין אם מדובר ברעידות אדמה טבעיות או בזעזועים מעשה ידי אדם. כאשר מזוהה אירוע משמעותי, המערכת מעבירת באופן אוטומטי התרעה לפיקוד העורף, אשר מפיץ אותה מיידית לציבור.

למרות שמדובר בהתרעת שווא שנבעה מפעילות צבאית, המכון הגיאולוגי מדגיש כי האירוע מהווה תזכורת חשובה: רעידות אדמה עלולות להתרחש בכל רגע נתון, ללא התראה מוקדמת וללא קשר למצב הביטחוני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...