הדחת יועמ"ש המשטרה: להתראות לאחרון שומרי הסף

לאחר שהקיף עצמו בעושי דברו, השר בן גביר נפנה לטפל באחרון שומרי הסף • אם התפקיד שכיום ממלא תנ"צ אלעזר כהנא ייהפך למשרת אמון, הדבר יהווה את קיצו של שלטון החוק • מכל היוזמות הפסולות שמועלות בימים אלה דומה שזאת הגרועה שבהן

אלעזר כהנא. שילם את המחיר על החלטתו המקצועית. צילום: אורן בן חקון

לאחר שהקיף עצמו בעושי דברו נפנה השר לביטחון לאומי לטפל בשומר הסף האחרון שנותר במשטרת ישראל: היועץ המשפטי תנ"צ אלעזר כהנא.

מה שעורר קרוב לוודאי את חמתו של השר על כהנא היתה העובדה שהוא מגלה עמוד שדרה בהגנה על שלטון החוק. האירוע הבולט האחרון היה כאשר כהנא חתם על תצהיר שמגבה את תשובת המדינה לעתירה נגד קידומו של רפ"ק מאיר סויסה לדרגת סגן־ניצב תוך כדי משפט שמתנהל נגדו בגין השלכת רימון הלם לתוך קבוצת מפגינים נגד הרפורמה המשפטית.

קצין המשטרה מאיר סויסה, צילום: גדעון מרקוביץ

הקידום נעשה במחטף תוך הסתרתו מגורמי המקצוע ובהם אגף משאבי אנוש. באופן טבעי, מי שהיתה אמורה לחתום על התצהיר היתה מ"מ ראש האגף, תת־ניצב הדס שפירא־מדמוני, אלא שהיא התחמקה מחובתה - והתשלום לא בושש לבוא. סמוך לאחר שגילתה את נאמנותה לשר היא קודמה לדרגת ניצב, ואילו כהנא הודח מתפקידו בידי המפכ"ל דני לוי.

לוי עצמו קודם על ידי בן גביר במהירות מטאורית מדרגת תת־ניצב לרב־ניצב תוך שנה אחת, זאת על אף שהצלחתו בתפקידו כמפקד מחוז חוף מוטלת בספק. מה שהכשיר אותו למינוי היתה קרוב לוודאי היד הקשה שנקט נגד המפגינים מול בית רה"מ בקיסריה. לוי פיקד על פעולת המשטרה במסגרת תפקידו כמפקד מרחב ירקון, ובית המשפט קבע כי במהלך ההפגנה עצרה המשטרה שלא כדין אזרח שצילם את ההפגנה. האזרח העיד שלוי, שהכיר אותו מאירועים קודמים, הצביע עליו כדי שייעצר. מעל דוכן העדים הכחיש לוי כי הצביע על הצלם, ומשעומת עם סרטון שמפריך את דבריו שינה את גרסתו וטען ש"אינו זוכר".

המפכ"ל דני לוי, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

פרשת כהנא החזירה אותי חמישה עשורים לאחור. שימשתי אז כיועץ המשפטי של אחת העיריות, ויום אחד פנה אלי ראש העירייה וביקש שאתן חוות דעת שמסמיכה אותו להחכיר מקרקעין של העירייה לאדם מסוים ללא מכרז. כתבתי חוות דעת שבה הבהרתי כי אסור לראש העירייה לעשות כן. ראש העירייה זעם. הבנתי את כעסו - מדובר היה בפעיל מרכזי במפלגה, שסייע לראש העירייה להיבחר.

ראש העירייה הודיע לי שהוא הבוס שלי ושאני חב לו חובת נאמנות. הבהרתי לו שכראש הרשות הוא אכן המעסיק שלי, אולם בנושאים מקצועיים הבוס שלי יושב בירושלים וקוראים לו אהרן ברק, שהיה אז היועץ המשפטי לממשלה.

השר בן גביר, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

בימים אלה מקודמת יוזמת חקיקה שתקבע כי תפקיד היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה יוגדר כמשרת אמון והם ייבחרו על ידי השר. אסור שיוזמה זו תתממש. תפקידו של יועץ משפטי הוא אכן לסייע בקידום המדיניות של השר ושל הארגון, אך בה בעת תפקידו הוא לשמור על שלטון החוק.

אם ייהפך היועץ המשפטי למשרת אמון, שהנושא בה חב את תפקידו לשר, משל היה נהג השר, הדבר יהווה את קיצו של שלטון החוק. מכל היוזמות הפסולות שמועלות בימים אלה - דומה שזו הגרועה שבהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר