"ירושלים בשיא תפארתה": כוחות הביטחון במאמץ עילאי לאבטחת חגיגות החג בעיר

באמצע חג הסוכות, משטרת ירושלים מדווחת על היערכות חסרת תקדים לנוכח זרם המבקרים העצום • "העיר גדושה בכל פינה - ממרכזי הבילוי ועד הכותל המערבי", מתאר ראש ענף מבצעים במשטרת מחוז ירושלים

סליחות בכותל המערבי . צילום: אורן בן חקון

"ירושלים נמצאת כעת בשיא תפארתה," פותח בהתרגשות סגן-ניצב עידו קציר, ראש ענף מבצעים במשטרת מחוז ירושלים, בראיון מיוחד ל"ישראל היום". "גל המבקרים שוטף את העיר בעוצמה שלא ראינו כמותה מזה שנים. כל פינה בעיר הומה אדם - ממרכזי הקניות המודרניים ועד סמטאות העיר העתיקה. אנחנו במשטרה נערכנו לכך מראש ונמצאים כעת בשיא הכוננות, עם היערכות חסרת תקדים בהיקפה ובמורכבותה."

הכותל המערבי, המוקד המסורתי של העלייה לרגל בחג הסוכות, מתמלא ללא הרף במתפללים ומבקרים מכל רחבי הארץ והעולם. "המראות בכותל מרגשים במיוחד," מתאר קציר. "המוני בית ישראל נוהרים לירושלים, משלבים את קדושת החג עם חוויית טיול משפחתית. אנחנו רואים משפחות שלמות, מסבא וסבתא ועד הנכדים הקטנים, מגיעות יחד לחוות את האווירה המיוחדת. זו תמונה מרהיבה, במיוחד בימים מאתגרים אלה."

שוטרות מג"ב מאבטחות את רחובות ירושלים, צילום: אורן בן חקון

חגי תשרי תמיד היו תקופת שיא בירושלים, אך השנה מורגשת תנופה מיוחדת. מכל רחבי הארץ זורמים אנשים, החל מקבוצות תלמידים ועד לקשישים, לחוות את קסמה של העיר העתיקה ולהשתתף באירועי החג הרבים. "אנחנו רואים עלייה משמעותית במספר המבקרים בהשוואה לשנים קודמות," מציין קציר. "זה מציב בפנינו אתגרים לוגיסטיים וביטחוניים מורכבים, אבל אנחנו ערוכים היטב."

"הפרישה שלנו מקיפה כל פינה בעיר," מדגיש קציר תוך שהוא מפרט את ההיערכות המשטרתית. "מהרובע היהודי בעיר העתיקה ועד לשכונות מזרח העיר, דרך אתרי הבילוי והתיירות המרכזיים. הצבנו נקודות בידוק ותצפית אסטרטגיות, והגברנו את הנוכחות המשטרתית בכל האזורים הרגישים. אנחנו עובדים יד ביד עם כל זרועות הביטחון - צה"ל, שב"כ ופיקוד העורף - בתיאום מלא ורציף. מתקיימות הערכות מצב יומיות, ולעתים אף מספר פעמים ביום, כדי להבטיח מענה מיידי לכל התפתחות."

סגן-ניצב עידו קציר, צילום: דוברות המשטרה

כשנשאל על החשש מאירועים ביטחוניים, קציר משיב בזהירות מחושבת: "אנחנו תמיד ערניים ומוכנים. כל רמז לאיום, גם הקטן ביותר, מטופל במהירות ובמקצועיות. הקמנו מערך מודיעין מיוחד לתקופת החגים, שעובד סביב השעון לזיהוי ומניעת איומים פוטנציאליים." רק היום, נעצרו פלשתינים עם נשקים סמוך לנבי מוסא לא רחוק מירושלים.

קציר מבקש להדגיש את תפקידם החשוב של האזרחים בשמירה על הביטחון: "הערנות של הציבור היא נכס אדיר עבורנו. לצד הנוכחות המאסיבית של כוחות הביטחון, אנחנו רואים שוב ושוב כיצד תושבים ומבקרים ערניים תורמים לביטחון הכללי. אנחנו מעודדים את הציבור לדווח על כל חשד, גם אם נראה קטן או לא משמעותי. בימים האחרונים היו מספר מקרים בהם ערנות אזרחית סייעה לנו למנוע אירועים חמורים."

במקביל לחגיגות, המשטרה ערוכה גם לאירועי מחאה שונים, כולל הפגנות בקריאה להשבת החטופים. "אנחנו מכבדים את זכות המחאה ומבינים את הרגישות של הנושא," מסביר קציר. "כל עוד ההפגנות מתנהלות בשלום ובהתאם לחוק, נאפשר אותן תוך שמירה על הסדר הציבורי. הקצינו כוחות מיוחדים לטיפול באירועי המחאה, כדי להבטיח שהם לא יפגעו בחגיגות החג ובזרימת התנועה בעיר."

‎הפגנה למען שחרור החטופים, צילום: EPA

לקראת ימי החג האחרונים, תשומת לב מיוחדת מופנית להר הבית. "אנחנו ממשיכים לעקוב ולהיערך לכל תרחיש אפשרי באזור הרגיש הזה," מסביר קציר. "יש לנו כוחות מיוחדים שהוכשרו ספציפית להתמודדות עם מצבים מורכבים בהר הבית. אנחנו בקשר רציף עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי להבטיח שהמקום יישאר נגיש ובטוח לכל המבקרים, תוך שמירה על הסטטוס קוו." 

רק היום, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע אל הכניסה להר הבית, אך נשמע לגורמי הביטחון ולא נכנס.

קציר מסכם: "המטרה העליונה שלנו היא לאפשר לכולם לחגוג את החג בביטחון ובשמחה. אנחנו רואים את ההמונים שמגיעים לירושלים, את השמחה בפניהם, ואת האווירה המיוחדת ששורה על העיר. זה נותן לנו כוח ומוטיבציה להמשיך במשימה החשובה שלנו. אני קורא לכל המבקרים להמשיך ליהנות מהחג, אך גם לשמור על ערנות ולהישמע להוראות כוחות הביטחון. יחד, נעבור את תקופת החגים בשלום ובבטחה."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר