ברקע מתיחות שיא בבירה ובהשתתפות משפחות חטופים: מעמד ברכת הכהנים יתקיים היום בכותל המערבי

חרף המתיחות הביטחונית, אלפי אנשים צפויים להשתתף במעמד ברכת הכהנים המסורתית • המשטרה תחסום כניסת כלי רכב לכל אזור העיר העתיקה בירושלים ומספר כבישים ייסגרו לתנועה • גורמי ביטחון מתריעים: ״הר הבית מהווה אזור פוטנציאלי לתסיסה משמעותית במהלך ימי החג״ • במקביל לאירוע, חמאס מעודד את צעירי מזרח ירושלים לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון בבירה

ברכת הכהנים המסורתית בכותל המערבי (ארכיון). צילום: אי.פי.איי

כבר בשנת 1970 הנהיג הרב מנחם מנדל כפיר את נוהג קיום התפילה המשולשת בכותל המערבי, הן בחול המועד סוכות והן בפסח. 54 שנים אחרי, מאות כהנים יגיעו היום לברך את קהל המתפללים באותה ברכה משולשת, בדיוק באותו מועד.

האירוע יתקיים כאמור היום (ראשון), ואליו יגיעורבבות מתפללים מכל רחבי הארץ. זאת, על רקע מתיחות ביטחונית וכוננות מוגברת של כוחות הביטחון בבירה. במעמד עצמו, שיתקיים בהשתתפות משפחות חטופים, עתידים המתפללים לשאת תפילות לחזרתם הביתה של חטופינו, להצלחת חיילי צה״ל ולשלום עם ישראל.

ברכת הכוהנים בכותל המערבי, צילום: אי.פי.איי

המשטרה כבר הודיעה כי תחסם כניסת כלי רכב לאזור העיר העתיקה בירושלים וכי בכוונתה לפזר שוטרים שיכוונו את התנועה בהתאם לעומסים הצפויים באזור. עוד מסרה המשטרה כי היא ״ערוכה ופועלת לאבטח את אלפי המתפללים והמבקרים שיגיעו לכותל המערבי בירושלים בימי החג וחול המועד סוכות, ובפרט במהלך ברכת הכהנים בעיר״.

גם במחוז ירושלים במד״א הודיעו כי הם ערוכים לקהל הרב שיגיע לעיר. על פי ההערכות, מאות אלפי מתפללים ומבקרים צפויים להגיע לכותל המערבי במהלך ימי החג ובחול המועד. כוחות גדולים הכוללים חובשים ופראמדיקים באמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי מד״א וחוליות עזרה ראשונה עתידים להיפרס ברחבת הכותל ובעיר העתיקה. הכוחות יאבטחו רפואית את רבבות המתפללים, ויישארו במתחם גם אחרי הברכה עצמה במטרה להעניק סיוע רפואי למי שיזדקק לכך.

ברכת הכוהנים בחול המועד סוכות, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

ימי החג וחול המועד השנה מתאפיינים במציאות ביטחונית מורכבת ומתוחה מתמיד. בצה״ל הודיעו בשבוע שעבר כי מספר פלוגות לוחמים יתגברו במהלך ימי החג את הכוחות שכבר נמצאים בפיקוד המרכז, החלטה שמתכתבת עם המציאות הביטחונית בשטח; רק אתמול אירע ניסיון פיגוע בבנימין, במהלכו מחבל פלשתיני האיץ ברכבו לעבר ניידת משטרה סמוך לעופרה, ונהרג בהתנגשות. האירוע הסתיים ללא נפגעים לכוחותינו.

ניסיון הפיגוע בבנימין התרחש לאחר פיגוע נוסף שאירע שלשום בבוקר והגיע דווקא מגבול ירדן, במהלכו מספר מחבלים הצליחו לחצות מירדן לשטח הארץ, לאזור נאות הכיכר שבדרום ים המלח. לאחר שהמחבלים זוהו על ידי כוחות צה״ל שהוקפצו לנקודה, הם פתחו בירי ופצעו שני חיילים במקום באורח בינוני וקל. לוחמי צה״ל שהיו במקום נטרלו את המחבלים ויצאו לסריקות נוספות במרחב מחשש להימצאותם של מחבלים נוספים.

על רקע ההתפתחויות הביטחוניות האחרונות, במערכת הביטחון נערכו לעליית יהודים להר הבית בעיקר במהלך מעמד ברכת הכהנים שיתקיים היום. גורמי בטחון ששוחחו עם "ישראל היום" מזהירים כי הר הבית מהווה אזור פוטנציאלי לתסיסה משמעותית בימים הקרובים, ומתריעים כי עלייתם של פוליטיקאים להר במהלך ימי החג וחול המועד עלולה לערער את יציבות האזור ולהבעיר את הגזרה כולה.

משתחווים בהר הבית, צילום: אלקנה וולפסון, ישיבת הר הבית

רק שלשום פרסמנו כאן לראשונה כי ועדת ׳תיאום הפלגים בירושלים׳ הוציאה הודעה לפיה הארגון מכריז על שביתה המוגדרת כ׳יום זעם׳ במזרח ירושלים. ההודעה פורסמה על רקע חיסולו של סינוואר ברצועת עזה ובעידוד חמאס, והיא קוראת לצעירים הפלשתינים באזור לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון באזורי החיכוך בבירה: ״ועדת התיאום של הסיעה בירושלים מכריזה על שביתה מקיפה בכל תחומי החיים כדי לבכות את נפשו של מנהיג השהידים יחיא סינוואר, ורואה בו יום של כעס עז על נשמתו של המנהיג יחיא סינוואר״. עוד נכתב בהודעה כי הוועדה ״קוראת לכל הכפרים להגיע לנקודות החיכוך - סילוואן, מחנה שועפאט, אל-עיסאוויה, ג׳בל מוכאבר, ראס אל-עמוד, אל-טור, שייח׳ ג׳ראח״.

למעשה, עד סוף השבוע לא היו אינדיקציות לכך שחיסול סינוואר ברצועה הביא לשינוי מגמה משמעותי בקרב הכפרים הפלשתיניים בירושלים ובעוטף ירושלים. בשיחה עם "ישראל היום", גורמים בטחוניים אימתו את הדברים בדבר שינוי המגמה המדובר, ואישרו כי אכן קיימת תסיסה וקריאה לפגוע בכוחות הבטחון בקרב הפלשתינים בעידוד חמאס.

פעילות שוטרים ולוחמי מג״ב ירושלים, צילום: דוברות המשטרה

על פי הקרן למורשת הכותל, רק במהלך חודש אלול ועשרת ימי תשובה הגיעו למעלה משני מיליון אנשים לכותל המערבי. בקרן נערכים לבואם של המתפללים: ״אנחנו מקיימים ברכה מיוחדת לשלום חיילי צה״ל וכוחות הביטחון. נוסף על כך, אנחנו מתכוונים להעמיד לטובת הציבור הרחב סוכות כשרות ומהודרות ברחבת הכותל. זהו מחזה מרגש החוזר על עצמו מדי שנה, כאשר רבבות באים לרחבת הכותל לברך ולהתברך בברכת כהנים״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר