"לילה ללא שינה, אולי קרה משהו נורא": הנזק שנגרם למשפחות חטופים מהפצת השמועות

השמועות ברשתות החברתיות בדבר חילוץ חטופים מעזה לא פוסקות, גם לאחר שלוש הודעות דובר צה"ל אשר הבהירו - "שמועות לא מבוססות" • שי אלבג, אחותה של לירי החטופה בעזה הגיבה: " גם אם יש דבר אמת, אנחנו לא צריכים לשמוע את זה דרך הטלגרם או אנשים זרים"

צעדת משפחות חטופים בהובלת מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים. צילום: קוקו

במהלך היממה האחרונה, צה"ל פרסם שלוש הודעות חריגות בהן הוא מתייחס ל"שמועות על חילוץ חטופים" ומכחיש אותן. הודעות אלו מגיעות לאחר שלל דיווחים שמועברים ברשתות החברתיות על חילוץ חטופים מעזה, שבדובר צה"ל הבהירו - "שמועות לא מבוססות". גם במטה משפחות החטופים הגיבו: "אל תתנו יד להפצת שמועות שווא, זה בנפשנו".

בהודעת דובר צה"ל הראשונה, שפורסמה אתמול (שישי) בלילה , נכתב: "בשעות האחרונות מופצות שמועות לא מבוססות על חילוץ חטופים. צה"ל מבקש מהציבור להישמע להודעות הגורמים הרשמיים בלבד ולהימנע מהפצת שמועות כוזבות אשר פוגעות במשפחות החטופים ובציבור".

כנראה שהודעה זו לא הספיקה והשמועות המשיכו לרוץ ברשתות השונות, מכיוון שהיום בבוקר, צה"ל פרסם הודעה שנייה בנושא: "‏בשעות האחרונות מופצות שמועות על חילוץ חטופים שאינן נכונות. השמעו להודעות הגורמים הרשמיים בלבד, והמנעו מהפצת שמועות כוזבות אשר פוגעות במשפחות החטופים".

הובהר כי השמועות הכוזבות הן אכן מזיקות למשפחות שיקריהם מוחזקים בעזה מעל שנה, וכל דיווח שווא פוגע בהן. הודעת דובר צה"ל השלישית פורסמה היום בשעות הצהריים, לאחר שהשמועות לא פסקו: "דובר צה״ל מבהיר כי לא חולצו חטופים. הפצת השמועות הכוזבות פוגעת במשפחות החטופים ואנו מבקשים מהציבור להימנע מכך".

שי אלבג, אחותה של לירי אלבג החטופה בעזה פרסמה בסטורי בעמוד האינסטגרם שלה: ״כל לילה זה לא באמת לילה עם שינה, אבל אתמול זה היה עוד לילה מלא שמועות שפשוט חצי ממנו ישבתי וחיכיתי ליד הדלת. זה התחיל משמועות שכבר קפצתי בציפייה שלירי שלי חוזרת והמשיך לחרדה שאולי קרה משהו נורא.. בבקשה אל תפיצו שמועות שפוגעות בנו המשפחות, גם אם יש דבר אמת, אנחנו לא צריכים לשמוע את זה דרך הטלגרם או אנשים זרים. בשורות טובות בקרוב. אמן״.

 
הסטורי של אחותה של לירי אלבג, צילום: צילום מסך

לאחר מכן, גם מטה משפחות החטופים הגיבו וביקשו להמנע מהפצת שמועות אלו: "בשעות האחרונות אנחנו חווים גלי שמועות שקריים בנוגע לחטופים. הפצת השמועות ברשתות השונות פוגעות במשפחות החטופים שמחכות לשובם של יקיריהן כבר מעל שנה. מטה המשפחות מבקש מהציבור הרחב בכל לשון של בקשה: אנא אל תתנו יד להפצת שמועות שווא, זה בנפשנו.
יש להיצמד אך ורק לדיווחים של גורמים רשמיים".

גורמים בצה״ל ובמשטרה קיימו לפני זמן קצר הערכת מצב בנוגע להפצת השמועות על החטופים. בהערכת מצב הובהר שמדובר בפייק ניוז. עם זאת, נעשות כעת פעולות במטרה לוודא שהפצת הפייק אינו מסכן את כוחות צה״ל ובהתאם לזאת תתקבל החלטה על נקיטת צעדים נוספים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר