מסיק הזיתים בצל המלחמה: אתגר ביטחוני חדש ביהודה ושומרון

מערכת הביטחון נערכת לאפשר מסיק ב-80% מהשטחים • לפני מספר שבועות הועברו מסרים לחקלאים לבצע את המסיק בזמן החגים עצמם, כשהסיכוי לחיכוך נמוך יותר • ארגון "יש דין" מדווח על 36 מקרי אלימות נגד מוסקים פלשתינים

מסיק הזיתים בעוטף עזה, ארכיון. צילום: איתיאל ציון

המתיחות סביב תקופת מסיק הזיתים הינה מאתגרת בכל שנה, אך השנה מדובר באתגר אף יותר משמעותי בשל המלחמה. כבר כעת מדווחים ביהודה ושומרון על עימותים בין ישראלים ופלשתינים סביב מסיק הזיתים, והתופעה צפויה להתרחב.

מערכת הביטחון ערוכה לטפל בתקריות אלימות (ארכיון), צילום: איתיאל ציון

כבר מספר חודשים נערכים במערכת הביטחון לתקופת המסיק. בשנה שעברה, בשל המלחמה, הוטלו צווי שטח צבאי סגור על חלקים נרחבים מיהודה ושומרון על מנת למנוע את המסיק, שכל מדובר היה בזמן קצר מאוד לאחר פרוץ המלחמה. יחד עם זאת, נרשמו מספר עימותים חריפים סביב המסיקים שכן התרחשו.

השנה, הבינו במערכת הביטחון, שיש צורך לאפשר את המסיק מכיוון שהדבר נדרש על פי החוק, כשמדובר בשטחים פלשתינים פרטיים. לשם כן לפני מספר שבועות הועברו מסרים לחקלאים לבצע את המסיק בזמן החגים עצמם, כשהסיכוי לחיכוך נמוך יותר או לאחר תקופת החגים.

איסוף הזיתים לאחר המסיק, צילום: ללא קרדיט

חרף הנחיות האלו, כבר כעת יש עדויות על התנגשויות. בארגון יש דין טוענים כי תועדו "36 מקרי אלימות של מתנחלים וחיילים חמושים כנגד מוסקים פלשתינים". לטענת ארגון השמאל, ב-20 אירועים, יותר ממחצית האירועים, נכחו במקום אנשי כוחות הביטחון אך "הם לא מנעו את האלימות ובחלק מהמקרים אף גירשו את החקלאים ומנעו מהם למסוק". יצויין כי ייתכן מאוד שבחלק מהמקרים, הגיעו הפלשתינים בניגוד להנחיות ולכן הורחקו מהמקום.

במערכת הביטחון אומרים כי בסופו של דבר יתאפשר בכ-80 אחוזים מהמקרים לבצע את המסיק, והם ערוכים לכך. יחד עם זאת, בחלק מהמקרים הדבר לא יתאפשר מסיבות ביטחוניות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר