תגלית מפתיעה מעוררת שאלה היסטורית: מתי באמת נולד דוד בן-גוריון?

הגילוי של תעודת לידה שאותרה בארכיון פולני ושל טופס כניסה לארה"ב חושפים מידע חדש על יום הולדתו של ראש הממשלה הראשון • אז האם הוא נולד ב-16 באוקטובר או ב-18 בפברואר?

ראש הממשלה לשעבר ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל דוד בן-גוריון. צילום: כהן פריץ, לע"מ

תגלית מפתיעה מעוררת שאלות מרתקות לגבי תאריך לידתו של דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל. בעוד התאריך המוכר והמקובל הוא 16 באוקטובר 1886, תעודת לידה שנמצאה בארכיון פלונסק, עיר הולדתו בפולין, מציינת תאריך שונה לחלוטין - 18 בפברואר 1887.

תעודת הלידה שנמצאה, צילום: ללא

הגילוי המפתיע נחשף לאחרונה כאשר ד"ר דורון בורשטיין גילה במהלך מחקר קשר משפחתי לבן-גוריון, ונתקל במסמכים מפתיעים. בין היתר, הוא מצא את תעודת הלידה המקורית בארכיון פלונסק, וכן טופס כניסה לארה"ב מ-1942 המציין תאריך דומה - 16 בפברואר 1887.

מוניקה קופנסקה, מנהלת ארכיון פלונסק בפולין, אישרה את קיום התעודה וציינה כי לאחר בדיקה מעמיקה הצוות הגיע למסקנה שמדובר במסמך אותנטי. קופנסקה הוסיפה כי התעודה הונפקה ב-1924, לבקשת המשפחה, על ידי הכומר הראשי של פלונסק.

ד"ר גילי גופר, היסטוריונית מהמכון למורשת בן־גוריון, מציעה הסבר אפשרי לפער התאריכים. לדבריה, רישום תאריכי לידה של יהודים במזרח אירופה היה תהליך מורכב ולא תמיד מדויק. משפחות יהודיות רבות נהגו למסור תאריכים שגויים לרשויות מסיבות שונות, כגון ניסיון לדחות גיוס לצבא הצאר הרוסי או אמונות הקשורות לעין הרע.

איתן דוניץ, מנכ"ל המכון למורשת בן-גוריון, מחזק את ההסבר ואומר: "בן־גוריון ציין לאורך כל ימי חייו את תאריך לידתו בי"ז בתשרי התרמ"ז, 16 באוקטובר 1886, בחג הסוכות. אין שום סיבה שלא להאמין לו".

אם כך, למרות השאלות שהתעוררו, המכון למורשת בן־גוריון ממשיך לציין את יום הולדתו של "הזקן" ב-16 באוקטובר, כפי שנהג בעצמו לאורך כל חייו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר