הדרג המדיני ממסמס החלטות - והחטופים עדיין מופקרים בעזה

הממשלה עדיין לא קיבלה אחריות למחדל הנורא ולא מתנהלת תוך הפנמת העלות של אי־החזרת החטופים • בשלב זה על הממשלה לוודא שהמערכה בצפון, שמהרגע הראשון היתה קשורה למערכה בדרום, תסתיים במתווה שיחזיר את החטופים הביתה

צעדת משפחות חטופים בהובלת מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים. צילום: קוקו

ציון השנה למלחמת חרבות ברזל תופס אותנו, אזרחי מדינת ישראל, ברגשות מעורבים וקשים להתמודדות.

טל חיימי, צילום: באדיבות המשפחה

מצד אחד, זקיפות קומה לאומית נוכח המכות הכואבות שהסבנו לחיזבאללה - ארגון הטרור המתועב שמנע מתושבי הצפון לגור בבתיהם בשנה האחרונה. אין ספק כי הגיע הזמן לטפל באיום הזה ולהחזיר את תושבי הצפון. מצד שני, עולה תהייה בנוגע לסיבות האמיתיות שבגינן התעכבו קברניטי המדינה עד כה ומשכו את הסבל של המפונים מהצפון.

הצבא שלנו הוא אכן צבא העם

מצד אחד, זכותנו המלאה לסיים את המצב שבו, לראשונה בתולדות ישראל, קיימת רצועת ביטחון בצפון המדינה. מצד שני, הכרה בכך שהמלחמה בעזה נגמרה דה־פקטו, בזמן שחמאס עדיין בשלטון והחטופים עדיין נמקים למותם במנהרות המחבלים.

אנחנו מסיימים את השנה עם ההבנה שהצבא שלנו הוא אכן צבא העם, שמייצג אותנו בצורה הכי טובה שיש: אומץ, נחישות, הישגים בלתי נתפסים לאורך זמן. צבא שהוא אנחנו, שבאמת ובתמים מגן על מדינת ישראל. הדרג הצבאי יכול לזקוף לזכותו הצלחות מבצעיות מדהימות בזכות החיילים שלנו, שהם הילדים והילדות, האבות והאימהות, ובני ובנות הזוג שלנו.

גורר רגליים. רה"מ נתניהו, צילום: עומר מירון / לע״מ

חמאס, בפועל, לא יוכל לפגוע במדינת ישראל בזמן הקרוב. התשתיות נהרסו, הארגון השלטוני לא מתפקד, והארגון הצבאי הפך להיות ארגון גרילה שמזנב בחיילינו. חמאס לא מהווה איום קיומי כפי שהיה לפני שנה.

לעומת זאת, הדרג המדיני הראה גרירת רגליים, חוסר החלטיות, מסמוס של החלטות חשובות, והכי הרבה - לא הצליח למנף את ההישגים המדהימים האלה לכדי הישגים מדיניים, ובראשם מטרת המלחמה החשובה ביותר: השבת החטופים שהופקרו ב־7 באוקטובר ומופקרים לגורלם מאז.

קריסה סופית ובלתי ניתנת לאיחוי של האמון

הממשלה הזו, ראש הממשלה הזה וכל ראשי מערכת הביטחון ב־15 השנים האחרונות אחראים לאסטרטגיה הכושלת שהביאה עלינו את האסון שאנחנו חווים. ראשי מערכת הביטחון לקחו אחריות, תיקנו ככל יכולתם ובהחלט מנהלים שיח אמיץ וערכי שמה שמוביל אותו הוא ההבנה שהלכידות החברתית והאחדות בתוך העם פנימה הם המפתח לניצחון שלנו ולעתיד מדינת ישראל.

יותר מ-100 מחבלים חוסלו והושמדה תשתית תת-קרקעית: כוחות אוגדה 146 נלחמים בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

הממשלה עדיין לא עשתה את זה - לא קיבלה אחריות ולא מתנהלת תוך הפנמת העלות של אי־החזרת החטופים: קריסה סופית ובלתי ניתנת לאיחוי של האמון שבין האזרחים למדינה.

בשלב זה על הממשלה לוודא שהמערכה בצפון, שמהרגע הראשון היתה קשורה למערכה בדרום, תסתיים במתווה שיחזיר את החטופים הביתה, יחזיר את אזרחי ישראל לבתיהם ולחייהם, יחזיר את המילואימניקים למשפחותיהם ועסקיהם, ויותר מכל - תשמור על ביטחוננו לאורך זמן. כל אלה יכולים לקרות אך ורק תוך הסדרים מדיניים ארוכי טווח עם השותפות האזוריות שלנו ועם בעלות הברית דורשות שלומנו באירופה ובארה"ב.

אנחנו מתקרבים יותר ויותר לכך שתבשיל העת לתיקון המדינה והחברה הישראלית למען עתידנו ועתיד ילדינו. המפתח, כפי שהיה מהרגע הראשון, הוא בכך שנאמין שמדינת ישראל עדיין עומדת על עקרונותיה הבסיסיים ועודנה מחויבת לביטחון כל אזרחיה באשר יהיו ובאשר יאורע להם. סיום המערכה בצפון ללא החטופים בבית יהווה נעיצת מסמר נוספת בארון הקבורה של אמון האזרחים באמת הבסיסית הזו.

הכותב הוא בן דודו של טל חיימי שגופתו מוחזקת בעזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר