הנשיא הרצוג מותח ביקורת על צמרת צה"ל: "לא הקשבנו לדרגי השטח הזוטרים"

יצחק הרצוג נאם בטקס אזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים, וטען: "50 שנה מפרידות בין המחדל ההוא למחדל 7 באוקטובר, ונראה שהלקחים שהדהדנו כל שנה מחדש לא נלמדו" • עוד הוא הוסיף: "שגינו בקונספציה, שוב לא הטלנו ספק ולא הקשבנו למי שביצעו עבודתם במסירות והתריעו" • בנוסף, הדגיש: "עלינו לעשות הכל כדי לפרוע את חובנו המוסרי הישראלי הראשון במעלה - להשיב את כל החטופות והחטופים באותה נחישות שפעלנו למען החזרת שבויינו במלחמת יום הכיפורים"

נשיא המדינה בטקס האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים // צילום: אבי קנר

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים בטקס האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים בהר הרצל שהתקיים היום (ראשון). הרצוג התייחס בנאומו למחדל 7 באוקטובר ותיאר את ההקשר בין הלקחים שהיו צריכים להילמד מאז מלחמת יום הכיפורים ועד היום, תוך שביקר בדבריו את צמרת צה"ל והממשלה. עוד הוא הדגיש כי החובה המוסרית של המדינה היא להחזרת החטופים.

הנשיא הרצוג בטקסט האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים, צילום: חיים צח/ לע״מ

"חמישים שנה מפרידות בין מחדל יום הכיפורים למחדל שבעה באוקטובר. ונדמה שלקחי מלחמת יום הכיפורים, הלקחים שהדהדנו בכל שנה מחדש, לקחים אותם הבטחנו שלא נשכח לעולם - לא נלמדו", אמר הנשיא, וטען: "שוב שגינו בקונספציה. שוב לא הטלנו ספק. שוב לא הקשבנו לדרגי השטח הזוטרים, למי שביצעו עבודתם במסירות והתריעו".

"מחדל ההתרעה, ההרתעה הכוזבת, והיהירות עזת המצח, שוב עלו לנו במחיר דמים כואב וכבד. לכן, עלינו לפעול גם היום, ובהקדם, בדיוק כפי שפעלנו לפני חמישים ואחת שנים - אחרי המחדל והאסון נורא: לחקור לעומק ולרוחב, באופן מהימן, בלתי מתפשר ובלתי תלוי, להפיק לקחים ולהסיק מסקנות. התהליך הזה ייקח זמן, הוא יהיה כואב ומאתגר, אבל זוהי חובתנו כחברה וכמדינה חפצות חיים".

הנשיא הרצוג בטקסט האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים, צילום: חיים צח/ לע״מ

הנשיא פנה למשפחות השכולות, והדגיש את חובתנו המוסרית להחזרת החטופים ולמשפחותיהם: "יקירותיי ויקיריי, בני המשפחות השכולות, האהובים שלכם היו למגש הכסף שלנו. אנו חבים לכם, ולהם – חוב נצחי. לא נשכח לעולם את גבורתם ואת הקרבתם. לא נשכח לעולם את גבורתכם ואת כאבכם הנורא. ובמיוחד ומעל הכל, כשחטופינו כבר 373 ימים בעזה, אני שב ומזכיר כי עלינו לעשות הכול כדי לפרוע את חובנו המוסרי, הישראלי והאנושי הראשון במעלה – להשיב הביתה את כל החטופות והחטופים, באותה נחישות שבה פעלנו למען חזרת שבויינו במלחמת יום הכיפורים".

הנשיא הרצוג בטקסט האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים, צילום: חיים צח/ לע״מ

"הרי זה מה ששמענו מהם אחרי שחרורם - שמה שהחזיק אותם בשבי, בחקירות, בעינויים, הייתה הידיעה שנעשה הכל כדי להשיבם הביתה. זו חובה עליונה וצו שאין שני לו! וזו גם השמירה ההכרחית ביותר על דמותנו כעם וכמדינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר