"על זה לא יסלחו לנו": נחשפות ההקלטות הנדירות של גולדה מאיר לאחר יום כיפור

עם ציון 51 שנה למלחמה, ארכיון צה"ל חושף שעה שלמה של הקלטות הנוגעות למלחמה • במהלך אחד מדיוני הקבינט אמר שר הביטחון משה דיין: "אני חושש מאד מקונספציה אצלנו, שאנחנו נהיה הגוף המורתע, שאנחנו נחשוש מהתמודדות עם הערבים ונכנס לפסיכוזה של הרתעה הפוכה" • ראש הממשלה אמרה אף היא בדיון: "הלוואי ויכולנו להגיד שזו המלחמה האחרונה, אני רואה את העם שלנו, עם עצוב, אמנם קטן, אבל חזק - עם שעומד במלחמה"

רה"מ גולדה מאיר. צילום: דו"צ

עסקת שבויים, גיוס לוחמי מילואים והקונספציה: ארכיון צה"ל חושף היום (חמישי) חומרי ארכיון נדירים ממלחמת יום הכיפורים לקראת יום השנה ה-51 למלחמה. ההקלטות מצמררות במיוחד לנוכח מלחמת חרבות ברזל המתרחשת כעת, והדמיון בין הסוגיות שהעסיקו אז והיום את אזרחי המדינה, מנהיגי הצבא והמערכת הפוליטית.

שיחת שר הביטחון דיין עם רמ"ט פיקוד דרום ששון יצחקי// ארכיון צה"ל

חיילים בתעלת סואץ במלחמת יום כיפור, צילום: אי.אף.פי

בין היתר, חושף ארכיון צה"ל הקלטה נדירה שאורכה כשעה מתוך דיון קבינט שהתקיים ב-19 בנובמבר 1973. בדיון השתתפו ראש הממשלה גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל רא"ל דוד אלעזר (דדו) ואלופי צה"ל. 

ההקלטות נחשפות 51 שנה למלחמת יום הכיפורים, צילום: .ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

הדיון המדובר נערך בחודש נובמבר שנת 1973 על רקע המגעים להחזרת השבויים, שהתקיימו בתיווך ארצות הברית. בדיון ההיסטורי אמרה ראש הממשלה מאיר: "הרבה דברים יסלחו לנו, דבר אחד לא – זה חולשה. ברגע שאנחנו נהיה רשומים כחלשים – זה נגמר. אחרי מלחמה אצלנו, כל חלל, זה לא רק עניין של עצבות למשפחה הקרובה - זה עם עצוב, אבל עם נכון ויודע מה לפניו. הלוואי ויכולנו להגיד שזו המלחמה האחרונה, וכן אני רואה את העם שלנו למרות מה שהתרחש פה. ביסודו של דבר זה עם עצוב, עם גדול, עם חזק, אמנם קטן אבל חזק. עם שעומד במלחמה, אז הוא צריך לנהוג כפי שנוהג עם שנמצא במלחמה, ולא מוכן להרים ידיים".

מלחמת יום הכיפורים בגזרת סיני, צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

במהלך הדיון התייחס שר הביטחון משה דיין לשינוי בתפיסת ההרתעה של ישראל כלפי מדינות ערב: "פעם סמכנו על זה שלנו יש כוח הרתעה לגבי הערבים... אני חושש מאד מקונספציה אצלנו, שאנחנו נהיה הגוף המורתע, שאנחנו נחשוש מהתמודדות עם הערבים ונכנס לפסיכוזה של הרתעה הפוכה". הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו) הוסיף: "כל זמן שלערבים הולך טוב - לא תהיה הפסקת אש. ואנחנו חייבים להגיע למצב שבו נוכל להביא אותם לידי הפסקת אש".

גולדה מאיר מבקרת באחד המוצבים, צילום: שגב יצחק
סודי ביותר. צליפות האויב, תקריות פח"ע וחילופי שבויים. פרוטוקולים של דיוני המטכ"ל מתוך מלחמת יום כיפור, צילום: ארכיון צה"ל

ביחס להבדל בין היחס בישראל לשבויים שלה לבין היחס של מדינות ערב לשבויים שלהם, אמרה מאיר, כי אחד מנציגי משלחת המשא ומתן ששבו מדמשק אמר לה: "אל תצטטי אותי, אבל יודעים שהאנשים האלה בשבילכם הם ציפור הנפש והם מנצלים את זה". בתגובה השיבה לו: "אז מה? אנחנו נפסיק לדאוג לאנשים?".

על גיוס לוחמי המילואים אמרה ראש הממשלה: "אני לא חושבת שאנו יכולים לבוא לחיילים, להגיד להם חודש, חודשיים, שישה חודשים, שנה. אני יודעת שיש בעלי משפחה, יש עצמאיים. יש סטודנטים שבצדק רוצים לחזור לאוניברסיטאות... אין ברירה. אני יודעת מה פירוש הדבר, אותו המספר הגדול של אנשים שעכשיו בחזית, והחיים בארץ לא יוכלו להמשך... אבל אי אפשר גם מלחמה וגם חיים רגילים וגם עמידה, וכל זה מוכרח באיזה שהוא מקום להצטרף יחד. והעם צריך לדעת, זו תפקידה של הממשלה. להגיד לעם דברים ברורים. אנו צריכים לראות את עצמנו מגויסים לזמן, איני יודעת כמה. אבל זה לא עניין של ימים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר