אזעקה ראשונה דקות לאחר הנחיתה: עשרות עולים מצרפת הגיעו לישראל ב-7 באוקטובר

23 העולים חוו לראשונה אזעקה בחייהם עוד בנתב"ג בעקבות טיל שנורה מתימן • העולים קיבלו את ההחלטה לעלות לארץ ב-7 באוקטובר בשנה שעברה או לאחר מכן, למרות ואפילו בגלל המלחמה • אוולין סיקסיק, שהגיעה מעיירה ליד פריז: "אני ורבים מהיהודים בבניין הסרנו את המזוזה מהדלת שלנו, אני שמחה להיות כאן, ואני מרגישה בטוחה ושקטה במולדת שלי כאן"

משפחת דרמון ברגעי העלייה ארצה. צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות

23 עולים חדשים מצרפת, נחתו בישראל ביום ה-7 באוקטובר, שנה למלחמה. מספר דקות לאחר נחיתתם, חוו לראשונה בחייהם אזעקה בעקבות טיל ששוגר לאזור המרכז מתימן.

ביום השנה לאירועי 7 באוקטובר, עלו בסיוע הקרן לידידות 23 עולים ועולות מצרפת. כל העולים מתארים את האנטישמיות הגואה ברחובות צרפת ואת חוסר הביטחון והמוגנות שהם חשים שם. כולם קיבלו את ההחלטה לעלות לארץ ב-7 באוקטובר בשנה שעברה או לאחר מכן, למרות ואפילו בגלל המלחמה. הם מתארים את תחושות הסולידריות והמחויבות שהם חשים כחלק מהעם היהודי והשמחה להגיע הביתה לארץ ישראל. דקות לאחר נחיתתם בארץ, נשמעה אזעקה ברחבי נתב"ג עקב שיגור טיל מתימן. למרות זאת, הם מספרים שהרגישו בטוחים.

חוגגים את ניצחון השמאל הקיצוני בצרפת (תמונת ארכיון), צילום: איי.אף.פי

אנה בוקובזה, אחת מבין העולים שנחתו, מספרת: "זה היה מאוד מיוחד לנחות בתאריך הזה, 7 באוקטובר. כשנחתנו, מחיתי דמעות של שמחה ללא הפסקה, למרות שסירנת האזעקה הייתה ברקע. אני מהמחוז ה-19 בפריז. תודה לאל שמעולם לא חוויתי תוקפנות אנטישמית, אבל אפשר היה להרגיש את השנאה ברחובות פריז כלפי יהודים".

גם רינה פרטוש התרגשה מאוד. ״כשנחתתי, בכיתי המון. פשוט רגש טהור של אהבה ורוגע. למרות האזעקה, לא פחדתי בכלל, הרגשתי בטוחה. האווירה בפריז מאז ה-7 באוקטובר הייתה מתוחה יותר. אני שמחה להיות כאן".

"בכיתי המון", רינה פרטוש, צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות

אוולין סיקסיק, מעיירה ליד פריז, סיפרה: ״אני מגיעה מהמחוז ה-83, שהוא קרוב מאוד לפריז, ולצערי, חווינו אנטישמיות בבניין שלנו עם צלבי קרס על הקירות. אני ורבים מהיהודים בבניין הסרנו את המזוזה מהדלת שלנו. אני שמחה להיות כאן, ואני מרגישה בטוחה ושקטה במולדת שלי כאן".

גם ניסים עמרם שעלה עם משפחתו סיפר: ״לעשות עלייה בתאריך הזה היה חשוב. זה סימל סולידריות עם העם שלנו, ישראל. לפני שנה, כשכל זה התחיל, אמרנו שאנחנו צריכים לעזוב את פריז כדי לעבור לאזור עם פחות אנטישמיות, אבל אז אמרתי לאשתי, למה לעבור שוב למקום שאינו הבית שלנו? החלטנו לעבור לכאן למולדת שלנו, ישראל. כששמענו את האזעקות אחרי שנחתנו, היינו מוכנים לזה, אז זה לא היה הפתעה גדולה. זה היה פשוט עוד לבנה בסיפור העלייה שלנו. בשנה האחרונה הרגשנו לא בטוחים במחוז שלנו".

אריאל דרמון שעלה עם משפחתו סיפר: ״אנחנו שמחים להיות כאן לא משנה מה, אין מקום אחר לעם היהודי בעולם מלבד ישראל. החלטנו לעשות עלייה לאחר ה-7 באוקטובר לפני שנה, ידענו שזה הייעוד שלנו, ולמרות האזעקות בשדה התעופה הרגשנו בטוחים. אנחנו מגיעים מניס, ולמרות שהיו לנו חיים טובים ולא הרגשנו שום תוקפנות אנטישמית, אנחנו מרגישים כאן בשלווה וביטחון".

בני משפחת ממן סיפרו: ״האזעקות בנתב"ג היו קבלת הפנים שלנו בישראל, אבל הרגשנו בטוחים ושמחים להיות כאן. באנו מהעיר ליון, לא הרגשנו שום תוקפנות כלפינו, אבל הרגשנו זרים שם אחרי ה-7 באוקטובר. אני ואשתי החלטנו שסיימנו עם זה ושהגיע הזמן להיות בבית שלנו ולא שם. אנחנו הולכים לגור בחדרה, ומקווים שזה יעבוד כאן, אנחנו יודעים שזה יקרה, בעזרת השם. עם ישראל חי".

"הרגשנו זרים", משפחת ממן, צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות

מ-7 באוקטובר בשנה שעברה עלו בסיוע הקרן לידידות 3,860 עולים בעיקר ממדינות ברית המועצות לשעבר, צרפת, ארגנטינה וברזיל. ביום שני האחרון, 7 באוקטובר 2024, עלו ארצה בסיוע הקרן כ-40 עולים חדשים, מתוכם 23 מצרפת, שלושה מאוקראינה ועוד. בתקופה זו סייעה הקרן לעולות ולעולים, בין היתר על ידי תמיכה בעת העלייה וליווי בקליטה, יצירת קשר עם כל העולים שעלו דרך הקרן בשנה אחרונה ובשנה שטרם המלחמה על מנת לבדוק אם יש צרכים שעולים לסיוע פרטני (רהיטים, מכשירי חשמל, תרופות), קיום וובינרים בכל השפות בדגש על המצב, כולל הנחיות פיקוד העורף וסיוע פסיכולוגי, הקמת קרן חירום לעולים שלא עלו עם הקרן אבל נפגעו מהמלחמה ועוד.

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין: "מעודד לראות איך גם בתקופה מאתגרת זו, מדינת ישראל נותרה מקלט ובית ליהודים מכל רחבי העולם ובמיוחד מאותן מדינות בהן מקרי האנטישמיות גוברים ותחושת הביטחון ברחובות מתערערת. אנו נמשיך להיות שם ולעשות הכל כדי לעזור ולתמוך במי שרוצה לחזור הביתה- לפני, במהלך ואחרי שהם מגיעים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר