פעילות כוחות צה"ל בעזה. צילום: דובר צה"ל

365 ימים של כאב ועוצמה: ישראל בצל המלחמה

מתוך ההלם והמשבר נחשפה עוצמתנו האמיתית • עלינו להפוך את המשבר לנקודת מפנה היסטורית, שבה העם היהודי לא רק שורד—אלא מנצח ומצמיח חברה חזקה יותר

[object Object]

365 ימים. שנה שלמה מאז הבוקר ששינה את פני ההיסטוריה שלנו. הטבח המזעזע והשנה רוויית המלחמה בגזרות רבות כל כך, הותירו אותנו כאובים ופצועים. טילים ומתקפות, לוויות ודאגות, תפילות ותקוות – הבית שלנו חווה רעידת אדמה. עומק הסכנה מחדד את ההבנה שאנחנו נלחמים על עצם קיומנו, כעם, כמדינה ריבונית.

חדר ילדים בניר עוז אחרי 7 באוקטובר, צילום: לירון מולדובן

בשנה הזאת, מתוך ההלם והמשבר, נחשפה עוצמתנו האמיתית. לנגד עינינו ראינו עם שהופך לכוח אחד, שמתגייס, שתורם, שתומך ושמצליח לעמוד בפני מציאות בלתי נתפשת. רגעי השבר האלה הוכיחו שלמרות כל ההבדלים בינינו, כשאנחנו מאוימים, אנחנו יודעים להתייצב כחומה בצורה ולהגן על חלקת האלוהים שלנו.

שנה חלפה וסדקים מתחילים להופיע על השטח. לעיתים, הם אינם נראים לעין, אבל הם מפלסים את דרכם אל פני האדמה, מאיימים לפגוע בשורשים, לערער את האחיזה בה ואת היציבות עליה. המלחמה שנכפתה עלינו לפני שנה בדיוק, איננה רק מול אוייב שמנסה להשמיד אותנו פיזית, אלא מלחמה על ערכי היסוד והזכות שלנו לחיות בבטחה על הארץ הזאת.

בימים אלו שבין כֶּסֶה לעשור, ניצב לנגד עינינו ערך החיים. "זָכְרֵנוּ לְחַיִּים מֶלֶךְ חָפֵץ בַּחַיִּים". כעם שחפץ חיים, זוהי חובתנו המוסרית וההיסטורית, להפוך את המשבר הזה להזדמנות.

תמונות נרצחים וחטופים ממסיבת ה"נובה" במקום המסיבה ליד קיבוץ רעים., צילום: לירון מולדובן

מתוך האבל והשכול, ממעמקי שורשינו הנטועים עמוק באדמה הזאת, נעמוד איתן, נשקם, נפריח ונבנה. מתוך תחושת הבלבול, האתגרים הכלכליים והחברתיים – נמשיך ונבנה את עתידנו המשותף, לבנה אחר לבנה. מתוך השנה הקשה שעברנו, נשיב את חטופינו בכל האמצעים האפשריים, נחסל את תשתיות הטרור באזורנו וננחית מכה ניצחת על אויבנו, תוך שידור של עוצמה וביטחון, כי כל עוד העם שלנו מאוחד ונחוש להגן על עתידו – אין כוח בעולם שיהא מסוגל לשבור אותו. במלחמת ההישרדות הזאת - אין מקום לפשרות. כולנו בסירה אחת, וכולנו מחויבים להשגת מטרת-על אחת: הבטחת קיומו של העם היהודי והמדינה היהודית.

שנה חלפה ואנחנו קוראים בקול חד, חלק וברור: אנחנו כאן כדי להישאר למען כל העם היהודי – מי שגר כאן, מי שעוד יגור וגם מי שלא יגור כאן. ישראל היא הבית של כולנו. אין דרך אחרת. האחדות בינינו - איננה אופציה, היא הכרח קיומי. את המשבר הזה נהפוך לנקודת מפנה היסטורית, שבה העם היהודי לא רק שורד—אלא מנצח ומצמיח חברה חזקה יותר. זהו רגע הבחירה שלנו, ועלינו לבחור בניצחון. אנחנו ננצח כי אין ברירה אחרת.

  • הכותב: יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו